Facebook
Misja Grupa 5000+ audycji Kino Czat Kryzys? Napisz Broń
Podpis:
Numer GG:
KonteStacja.com - radio ludzi wolnych Wspieraj KonteStację i dołącz do Kontest.CLUB
Dziś
21:00
Jan Fijor zaprasza
Nie
20:00
Firma na emigracji
Słuchaj radia
Jan Fijor zaprasza (5)
6 dni temu
Jan Fijor - Złotówka nam leci w dół
Janek kolejny raz robi analizętego co dzieje się na rynku oraz zaprasza do myślenia. To podobno nie takie trudne.
Wydanie Główne (2)
przedwczoraj
Jedzenie można wyrzucać
Czy foodsharing ma sens? Marnowanie jedzenia. Martin w KS? Patriotyzm gospodarczy. Polskie sklepy. Rolnicy i ziemia rolna. Demokracja bezpośrednia w Szwajcarii. TVP i Panorama.
Skorzystaj z naszych projektów:

▸ Kontest.CLUB - wspieraj KonteStację
▸ Własna broń - zdobądź pozwolenie
▸ Wolny Rynek - w liczbach
▸ Emigrujesz - posłuchaj najpierw
▸ KontestKino - filmy na wieczór
▸ Poważny kryzys - napisz

Audycja: Wydanie Główne 2012-05-28

Ile państwo dopłaca do biletu jednorazowego za 2,80?

Nadający: Marcin Hugo Kosiński i Marek Zemsta

Czy kolej powinno się przerobić na żyletki? Dlaczego likwidowane są tramwaje? Jak sprawdzić, czy transport publiczny jest potrzebny. Na te i inne pytania odpowiadamy w dzisiejszej audycji.

KOMENTARZE

Maryjka 2012-05-29

Drogi Futrzaku, 
 
Mieszkam w Monachium i nie zaobserwowałam "specjalnej" autostrady do lotniska. Jest taka całkiem normalna, z której zjeżdżaszm, w celu znalezienia się na lotnisku. Możesz natomiast nią jechać dalej, w celu zjechania na miasto w jej okolicy. Coś Cię oszukali =) 
 
Drodzy wszyscy, 
 
Chciałam zaznaczyć, że to chyba tylko w Polsce pociąg jest tanim sposobem podróży. W normalnych krajach pociąg to towar luskusowy, nierzadko bardziej niż samolot. Dojeżdża się szybko, w komfortowych warunkach, bardzo bezpiecznie. Podróżując po Niemczech, tańszym jest lot krajowy, nieżeli pociąg (w PL podobno lot z Wrocławia do Warszawy też jest bardziej opłacalny niż IC, ale to plotki- nie sprawdzałam). Skoro,więc w PL pociąg jest uważany za najtańszy sposób podróżowania, to chyba z polskimi pociągami jest coś nie tak, zważywszy na fakt, że w normalnych krajach "pociągi" są prywatne (lub w większej części prywatne).  
 
Poza tym, nie wiem skąd się biorą pomysły typu "zacznijmy wszyscy jeździć autobusem". Chyba z nienawiści do innych... Skoro już wymyślono tak cudowną rzecz jakim jest samochód, to należałoby przystosować miasta pod ruch samochodowy, a nie cofać się w rozwoju z nieznanych mi przyczyn do poziomu średniowiecza, gdzie wszyscy chodzili z chrustem na głowie przez pół miasta, aż im sandały do pięt wrastały... Jeśli ktoś lubi komunikację miejską jest to jego indywidualna sprawa, ale niech nie opowiada, że wszyscy powinni z tego korzystać, ponieważ ludzie nie po to zarabiają pieniądze, żeby jeździć w zapierdzianym autobusie, pełnym potu, bo klimatyzacji po wyjeździe z fabryki nie widziano i użerać się z gburowatym (jak cały naród) kierowcą, słuchając rozmów telefonicznych poniżej wszelkiego poziomu! Cywilizacyjnie należałoby sobie zapewnić jak najwyższy standard i do niego zachęcać, a nie do miejsc katorgi i pieszych wędrówek... 
 
Z poważaniem.

sprae 2012-05-29

Maryjka: +10 
Dzięki za dobry komentarz. Po pobycie na czacie w trakcie audycji zacząłem mieć już wątpliwości, czy jeszcze ktoś jest normalny ;-).

Nieprzygoda 2012-05-29

@ Maryjka - wstępne poszukiwania :) pokazują ok. 60 zł pociągiem (ponad 5 h) i od 80 zł samolotem (godzina max?)

Mateusz z Kanady 2012-05-29

"...użerać się z gburowatym (jak cały naród) kierowcą, słuchając rozmów telefonicznych poniżej wszelkiego poziomu!" 
 
Nie zapomnij o kilebasianyn oddechu rodakow i o tym ze gdzie nie staniesz zawsze ktos ustawi sie tak zeby mu z pod pachy jebalo wlasnie w twoj nos.  
 
A tak w ogole to brawo, brawo, brawo i jeszcze raz brawo za komentaz. Jeszcze audycji nie przesluchalem ale z kometarzem zgadzam sie w 100%.  
 
Jedyna prywatna komunikacja jaka ma racje bytu to ta ktora jest prywatna. Nic nie stoi na przeszkodzie zeby ktos prywatnym autobusem wozil ludzi - i zrobi to pewnie lepiej (i duzo taniej) niz miasto. W najwiekszym miescie na swieci - Mexico City, tak wlasnie rozwiazane sa autobusy. I to dziala. Metro jezeli nie koliduje bezposrednio z reszta ruchu to mniejsze zlo. Tramwaje nalezy wszytkie wykoleic przy wyjezdzie z zajezdni i zwinac im tory. Zamaist tworzyc pasy dla autobusow nalezy tworzyc pasy bez autobusow.

Orish 2012-05-29

Jednego nie rozumiem. Skąd pomysł, że jakiś jeden środek transportu ma mieć wyższość nad drugim? Dlaczego samochody mają być lepsze od autobusów albo rowerów, czy też na odwrót? Ja autobusów nie lubię, ale nie wymagam, żeby państwo przystosowywało infrastrukturę tylko do ruchu samochodowego.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

Slucham i szlak mnie trafia jak slysze te kolejne wyprane mozdzki dzwoniace i welewajace swoje zamilowanie do kolektywizmu. Czy wam do reszty poodbijalo? Od kiedy prawo dojechania do miasta za pieniadze podatnika jest prawem czlowieka? No to nie dojedziecie. Trudno, jak wiecej ludzi nie dojedzie to firma sie przeniesie. 
 
A bo bedzie korek jak kazdy bedzie chcial dojechac do centrum. No? I moze wtedy ktos madry przeniesie siedzibe firmy troche dalej od cenrum i w sposob naturalny rozluzni miasto? Moze wiecej firm to zrobi?  
 
“Im mniej samochodow w centrach tym lepiej”  
A to twoje miasto? Jak w ogole kontestatorzy moga takie bzdety produkowac? Im wiecej samochodow w miescie tym lepiej jak ludzie chca samochodow. A wiekszosc chce, i chcialoby wiecej drog, i luzniejsza zabudowe i szersze drogi i wiecej pasow... i mniej pedalow w spandexie masujacych prostate wyporzedzajacych zatrzymujace sie autobusy ktore zaraz z kolei beda owych pedalow wyprzedzac po raz n-ty (i cykl sie powtarza co przystanek) caly czas blokujac droge bogu ducha winnym kierowcom ktorzy by juz dawno byli na miejscu gdyby nie te pieprzone ekologiczne zawalidrogi.  
 
Transport masowy = upodlenie ludzi na lasce biurw. 
Samochody = jendo z nazedzi (w pewnym stopniu) uniezaleniajace jednostke od kolektywu.  
 
Hugo: “Co jest w tych centrach miast takiego zajebistego ze wszyscy tam mosza jezdzic?” 
BINGO! No dokladnie. Za takie wlasnie pytania cie bardzo lubie.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

@Orish do czegos panstwo mosi przystosowac drogi i zabudowe (chyba ze chcesz sprywatyzowac drogi, ja tez chce ale to badzmy szczerzy abstrakcja). Wiec jak juz panstwo ma cos robic to niech robi na reke ludziom jak najbardziej niezaleznym i niech promuje niezaleznosc a nie uzaleznia na chama, panstwo minimum itd.

Bezimienny 2012-05-29

Gówno prawda. Państwo dopłaca do biletu tylko dlatego, że koszta w państwowych spółkach są nadmuchane na potęgę. Widocznie Hugo pociągi i autobusy widuje tylko na obrazkach. 
 
W kujawsko-pomorskim od paru lat funkcjonuje przewoźnik prywatny Arriva PCC, i zgadnij ci, panie hugo? Bilety są o 30% tańsze, niż były za PKP a państwo do tego przewoźnika nie dopłaca ani grosza (jedynie do ulg na bilety, ale bilety normalne też są tańsze) 
 
To samo dotyczy autobusów. Przez lata dojeżdżałem autobusem do pracy - prywatny przewoźnik nie tylko miał lepsze i nowocześniejsze autobusy, ale bilety mial o POŁOWĘ tańsze na tej samej trasie, praktycznie jeżdżąc na tej samej trasie, o tych samych godzinach. 
 
W rowzwiniętych krajach kolej to jest najlepszy środek transportu. Nic nie jest w stanie konkurować z pociągami jeżdżącymi 300 km/h. Nawet samoloty, bo dworce kolejowe są w centrum miasta, alotniska z reguły na obrzeżach, więc z lotniska trzeba się jeszcze do miasta dostać, więc korki nas pewnie nie ominą - jazda pociągiem to gwarancja braku korków. 
 
O tym o ile wRAZY więcej towaru jest w stanie przewieźć pociąg towarowy od taboru tirów nawet nie chce mi się mówić. W tym temacie hugo jest typowym korwinistą - rzuca dogmaty

Bezimienny 2012-05-29

a teksty o tym, że należałoby całe miasto przebudować, żeby hugo mógł jeździć samochodem - śmieszne. I kto ma za to zapłącić, niby ja w podatkach? Kolejna bzdura - samochodami jeździ się wygodniej, dlatego wszyscy powinni jeździć. Jakby te tysiące ludzi codziennie jeżdżących autobusami miałaby jechać samochodem, to Hugo już nigdzie byś nie dojechał. 
 
Zgadzam się z jednym słuchaczem, który podał że europejskie miasta nie są zbudowane dla ruchu samochodowego. W Ameryce miasta są zbudowane na planie siatki. Jeżeli masz zakorkowaną ulicę X to masz do niej co najmniej kilka równoległych ulic, którymi równie dobrze możesz do celu dojechać. U nas czegoś takiego nie ma. Propozycję wyburzenia połowy miasta, żeby przemodelować drogi uznam za żart.

Bezimienny 2012-05-29

Maryjka, to Deutsche Bahn jest firmą prywatną? To TJV jest firmą prywatną? Pierwsze słyszę ;)

Bezimienny 2012-05-29

Sorry Mateuszku ale dostosowywanie miasta za publiczne pieniądze do wymagań samochodowców jest tak samo lewackie jak dostosowywanie go do komunikacji publicznej. Tyle, że to drugie, jak się okazuje działa, i stare miasto bez samochodów co do zasady przynosi większe zyski (ludziom jest tam po prostu przyjemniej przebywać, to zostają dłużej i zostawiają więcej pieniędzy) i miasta są odkorkowane, bez potrzeby wyburzania dwustuletnich kamienic.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

“W rowzwiniętych krajach kolej to jest najlepszy środek transportu. “ 
 
Rozumiem ze do rozwinietych krajow nie naleza np Stany, Kanada czy Australia gdzie kolej praktycznie nie istnieje. Czyli kraje generlanie znacznie wyzej figurujace w indexie wolnosci ekonomicznej niz reszta krajow rozwinietych. Ale to pewnie przypadek.  
 
 
“Sorry Mateuszku ale dostosowywanie miasta za publiczne pieniądze do wymagań samochodowców jest tak samo lewackie jak dostosowywanie go do komunikacji publicznej. “ 
 
To jest prawda, jak juz to powiedzialem w temacie jak zorganizowac miasto zawsze bedzie uznaniowosc i arbitralnosc. Wiec lepiej jest starac sie ludzi maksymalnie uniezaleznic od panstwa niz maksymalnie uzaleznic.  
 
 
“Tyle, że to drugie, jak się okazuje działa,” 
 
A to jest wlasnie gowno prawda. Gdyby dzialalo to byloby z roku na rok mniej korkow a nie wiecej. I ludzie tak pokochaliby twoje kolektywistyczne dobrodziejstwa ze by pozbyli sie samochodow a nie kupowlai ich coraz wicej i przesiedli by sie z wlasnej woli w zapocone smierdzace wagony.  
 
 
“...bez potrzeby wyburzania dwustuletnich kamienic.” 
 
A przepraszam co jest takiego nadzednie pieknego w 200-tu letnich kamienicach? Bo ci sie podobaja? A wiesz ze jak je budowali to pewnie robili to wybuzajac kamienice ktore dzieisaj mialyby 400 lat? A mi sie podobaja autostrady (takze podziemmne ) sto razy bardziej. Oczywiscie, ceteris paribus, ja jako kierowca doplacam do twojego pieprzonego autobusu. I oczywiscie kierowcy sa generlanie zamozniejsi wiec i tak juz placa wyzsze podatki.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

“O tym o ile wRAZY więcej towaru jest w stanie przewieźć pociąg towarowy od taboru tirów nawet nie chce mi się mówić. “ 
To lepiej nie mow. Bo pociag zatrzymuje sie raz i potem na pol kraju TIRy z bocznicy te wagony i tak rozladowuja. Mimo tego ze kolej jest wszedzie na chama dotowana a kolowi transportowcy gnojeni na kazdym kroku regulacjami i podatkami to i tak bardziej sie oplaca.  
W Polsce towarowy transport kolejowy istnieje i powstal po to zeby dowozic wegiel z deficytowych kopalni do deficytowych portow.  
Albo jeszcze inaczej. Tesciu handluje sola na poludniowym zachodzie. Idzie mu dobrze jest niezalezny. Ma sklad na bocznicy. Probowal wagonami przywozic do skladu. No i lokomotywa podstawila jeden wagon. Rzoladowali w pietnascie minut palety widlakami i czekali po dwie godziny az lokomotywa laskawie przetoczy nastepny. Teraz na bocznice kolejowa przywoza TIRy i wychodzi znacznie taniej i wygodniej.

Radek z Wrocławia 2012-05-29

"Skoro już wymyślono tak cudowną rzecz jakim jest samochód, to należałoby przystosować miasta pod ruch samochodowy, a nie cofać się w rozwoju z nieznanych mi przyczyn do poziomu średniowiecza" - to powinno być całe podsumowanie audycji i tego tematu! Brawo @Maryjka!

Martin 2012-05-29

Jeszcze nie słuchałem, ale komentarze fajne. 
Pierwszy najlepszy. 
 
A tej jakiejś irracjonalnej nienawiści do rowerzystów to ja w ogóle nie rozumiem. Czyżby to spasiony brzuch od jeżdżenia samochodem po zapałki do kiosku zaślepiał umysł? Przecież wszystko to co dotyczy samochodów - że to zwiększenie wolności osobistej, że nie trzeba siedzieć w tłoku itd - dotyczy też i rowerów, i to w znacznie większym stopniu. 
 
Tymczasem nagle argument znika, jak ktoś ma samochód i go irytuje, że inny mu na drodze staje. 
 
Owszem, to jest ta lewackość drzemiąca w nas, to stawianie wygody własnej dupy w fotelu nad całymi pięknymi argumentami. Bo cała zawzięta argumentacja sprowadza się zawsze do tego, czym jeżdżę. Jak samochodem - to znajdują się od razu argumenty za tym, że samochód to sztandar wolności. 
 
Tymczasem na same fakty patrząc przy konkursie na to jaki pojazd jest najbardziej "wolnościowy" wygrać powinien właśnie rower. Bo oprócz wszystkich zalet samochodu: 
- można jeździć wszędzie, tam gdzie samochód się nie wciśnie 
- nie ma żadnych rejestracji, przeglądów, ubezpieczeń, opłat ani innych kontrolowanych przez państwo przymusów 
- nie jest się uzależnionym od paliwa kontrolowanego przez państwo 
- w małym mieście i mocno zakorkowanym dużym mieście, rower jest najszybszy 
 
Więc jaką to wolnościową ideą uzasadnić wstręt zwolenników wolności do rowerów? 
 
Jedynie ideą wygodnej dupy. Własnej, oczywiście.

Maryjka 2012-05-29

Bezimienny, czy pobierałeś lekcje czytania? Proponuję odświeżyć notatki. Poza tym TJV? Czy, przypadkiem chodzi Ci o "Train à grande vitesse"? Co tu robi "J"? =) 
 
O co Wam chodzi z tym "państwem", co to musi płacić z pieniędzy podatników, żeby "Hugo mógł samochodem jeździć". Czy, Wam się już coś porobiło z myśleniem od słuchania głupot? Jakie państwa, za jakie pieniądze podatników? To już ludzie nie mają pieniędzy? Już im wszystko zabrali? Ja nie wiem jak wy słuchacie tej Kontestacji, skoro później takie głupoty wypisujecie... 
 
Dziękuję Radku z Wrocławia, nieskromnie zgodzę się z Tobą =)

Maryjka 2012-05-29

Martin, widać, że nie mieszkałeś w jakimś zachodnim mieście np. w Monachium. Po Warszawie tez przemieszczałam się rowerem z praktycznie tych samych powodów, co Ty. Kiedy, natomiast zobaczyłam, co się dzieje w Monachium, nie wsiadam na rower w celu innym niż sportowy. Rowerzyści tutaj są straszni, jest ich pełno, nie umieją jeździć, gibają się na wszystkie strony, sądzą, że droga jest dla nich itd... Uważam, że powinien być zakaz poruszania się rowerem po pasach ruchu przeznaczonych dla samochodów. Nie ma ścieżki rowerowej, trudno. Jadąc samochodem, kiedy kończy się droga nie jadę po ścieżce rowerowej, albo po chodniku, czemu więc rowerzyści muszą wszystkim przeszkadzać?  
Poza tym po co jeździć rowerem, kiedy nieomalże stoi i się w korku na ścieżce rowerowej?

Maryjka 2012-05-29

Uprzedzając, wypowiedź nt. Monachium miała ukazać problem, który zaistnieje w Polsce za pare lat, a nie niewiadomoczym, co Wam się w głowach zrodziło.

Bezimienny 2012-05-29

Mateuszku, wyściubiłbyś czasem nos ze swojej zapadłej dziury w Kanadzie to (tak, Kanada to nie jest kraj, który się liczy w czykmkolwiek na świecie), to byś zauważył, że kraje takie jak Japonia (który od lat utrzymuje stopy procentowe na poziomie 0.25), Niemcy, Francja, mają koleje dzięki którym podróżowanie jest nie tylko luksusowe ale też kilka razy szybsze niż samochodem. 
 
Stany Zjednoczone są wyjątkiem, bo jak to wcześniej powiedziałem, u nich metropolie budowane są na zasadzie siatki ulic (szachownicy, jak kto woli), dzięki czemu możliwe jest rozładowanie ruchu pojazdami. 
 
Jakbyś też wyściubił nos ze swojej zapadłej dziury to byś zobaczył jak funkcjonują europejskie stolice miast, gdzie komunikacja publiczna funkcjonuje idealnie. 
 
Zgadzam się z martinem co do rowerów - w wielu miastach funkcjonują już wypożyczalnie rowerów, dzięki czemu można się wszędzie dostaćzawsze w takim samym czasie. 
 
Śmieszna jest dla mnie polska mentalność polegająca na tym , że "mam samochód to jestem królem szos i wszyscy zjeżdżać z drogi". 
 
PS. Mateuszku, kamienice dwusstuletnie są warte kilkakrotnie więcej niż droga, którą chciałbyś zamiast nich postawić.

Bezimienny 2012-05-29

Wyburzając zabytki a stawiając drogi to nie wiem, co byś chciał osiągnąć - bo na pewno nie przyciągniesz tym turystów, a taki Kraków z turystów ŻYJE. 
 
Ale może to być trudne do ogarnięcia w kraju, którego historia jest krótsza niż większości szkól wyższych w Polsce.

Bezimienny 2012-05-29

Genialna mentalność wygody własnej dupy, jak to mówi Martin - JA chcę mieć wygodnie, to WYBURZCIE mi 1/3 miasta. Bezcenne.

CD 2012-05-29

Kolej w naturalny sposób jest transportem drogim, a to dlatego, że wymaga osobnej infrastruktury. Krótko mówiąc - tory są mniej uniwersalne niż drogi. Nie można problemu kolei rozważać - zostawić albo zlikwidować. Są trasy, na których kolej bardzo się opłaca (np. pomiędzy kopalnią węgla a elektrownią) i tam, gdzie jest niepotrzebna (np. między wsią A a wioską B). O tym, które linie powinny zostać a które nie, powinien decydować rachunek ekonomiczny, który (jak zostało udowodnione) w socjalizmie jest niemożliwy. 
 
Co do przebudowy miast, to wcale nie trzeba ich burzyć. Wystarczy odpowiednia liczba bezkolizyjnych skrzyżowań i wiaduktów. 
 
Miasto powinno pobierać opłaty od kierowców za możliwość poruszania się po mieście odpowiednie do kosztów jakie ponosi, by to kierowcy umożliwić.

Nieprzygoda 2012-05-29

Co do tych miast budowanych z myślą o ruchu samochodowym - to właśnie jeden z dziennikarzy opisujących USA żalił się, że miał wyjątkowo ochotę PÓJŚĆ do sklepu oddalonego o może kilometr ale... 1) co chwila zatrzymywał się jakiś znajomy i praktycznie wciskał do swojego auta bo "przecież nie musisz iść! co ci się stało" a po 2) spacer fizycznie był niemożliwy, brakowało chodników czy nawet poboczy. Pewnie to zależy od stanu, jednak trochę to tłumaczyłoby to stereotyp "amerykańca" :) 
 
Poza tym może to mało popularne w Kontestacji,ale ja lubię pociąg, lubię ten stukot, możliwość pospacerowania w czasie drogi, atmosferę wakacji, nie martwienie się szukaniem trasy itd .. :D Co do komunikacji miejskiej to byłam pozytywnie zaskoczona Radomiem.  
 
PS, I nie miałabym nic przeciwko gdyby bilety lotnicze do Wrocławia stały się tańsze od kolejowych (byle nie przez to, że kolejowe będą JESZCZE droższe).:)

Scorpius 2012-05-29

Puścić nad drogami co są teraz inne drogi pod nimi, jeszcze inne nad nimi. Tramwaje zlikwidować, zamiast tego wprowadzić patent chiński: długie kolejki piętrowe, które jeżdżą po normalnych drogach, ale ludzie siedzą na górze żeby samochody mogły przejeżdżać przez te kolejki piętro niżej, kolejkę utrzymuje tylko taka ścianka.

Utek 2012-05-29

Hugo strasznie się burzył, czemu ma płacić na kolej skoro z niej nie korzysta. No dobra, to ja się pytam czemu mam płacić na drogi skoro z nich nie korzystam? Nie mam auta i w najbliższych latach nawet nie zamierzam więc czemu kasa z moich podatków idzie na drogi? Przemieszczam się tylko pociągami i zdaję sobie świetnie sprawę z tego, że są za tanie, źle zarządzane i często jeżdżą niemalże puste. Do zmiany jest naprawdę bardzo dużo. 
 
Największe europejskie centra dystrybucyjne czy centra logistyczne posiadają swój własny tabor kolejowy. Jest to niemalże wymóg i to nie jest prawda, że transport pociągiem jest opłacalny tylko pomiędzy kopalnią a elektrownią. Transport towarów koleją jest najtańszy i najbezpieczniejszy. Jeśli kolej zostałaby całkowicie zlikwidowana musiałoby pojawić się nagle co najmniej kilka tysięcy tirów, blokujących i niszczących drogi, których koszt naprawy oczywiście by wzrósł.  
Koniec dopłat oznaczałby wzrost cen także dla prywatnych przewoźników. To pociągnęłoby za sobą wzrost cen towarów.  
 
Nie ma takiego sposobu żeby nie płacić za kolej. Płacimy mniej lub więcej w podatkach czy w cenie towarów. 
 
Moim zdaniem średniowieczem nie jest transport publiczny, a stanie w korku. Dobrze rozbudowana i sprawna sieć transportu publicznego powinna zastąpić co najmniej połowę samochodów w centrach miast. W tym właśnie widziałbym przyszłość, a nie w milionach samochodów... Inna sprawa to ceny. Musiałyby być adekwatne do kosztów takich przejazdów. 
 
@Martin rowery górą!

dudi 2012-05-29

Wg mnie Hugo błędnie dzieli ludzi tylko na tych podróżujących komunikacją i na tych jeżdżących samochodami. Tak, jakby zakup auta automatycznie skazywał nas na podróż tylko tym jednym środkiem lokomocji. A świat nie jest czarno-biały. Sam z własnego doświadczenia mogę napisać, że często przesiadam się z auta do pociągu z czystej wygody (o kosztach nie wspominając), bo nie zawsze mam ochotę siedzieć kilka godzin za kółkiem w pełnym skupieniu. Wolę w tym czasie w pociągu się zrelaksować, przeczytać gazetę, napić się piwka, rozprostować nogi nie tracąc czasu na postoje itd.  
Oczywiście nasze koleje pozostawiają wiele do życzenia w porównaniu z zachodnimi, bo tam pociąg jest bardzo komfortowym i szybkim środkiem lokomocji, ale i u nas (może to zabrzmi kontrowersyjnie w świetle ostatnich wydarzeń) poprawia się z roku na rok, jeśli sobie porównam, jak wyglądała jazda koleją kilkanaście lat temu.

Janek Cha 2012-05-29

@17 Maryjka, ty naprawdę mieszkasz w Monachium? Ścieżki rowerowe są niemal wszędzie, a rowerzyści trzymają się przepisów jak rzadko gdzie w Europie. Nie raz dostałem zjebkę za jazdę pod prąd ścieżką rowerową...Pod względem przystosowania do ruchu rowerowego miasta w Bawarii krótko mówiąc rozdają karty aka reign supreme. Polecam dla porównania udać się do miast typu Tbilisi czy Erywań. Tam pieszy jest obywatelem drugiej kategorii, a ruchu rowerowego po prostu NIE ma. Co się zaś tyczy wypożyczalni rowerów,; jaka "firma" stoi za tym procederem w Monachium? Chyba znasz odpowiedź...

dudi 2012-05-29

Co do samej prywatyzacji kolei, to jest ona możliwa, ale tylko na konkretnych opłacalnych odcinkach, bo żadna firma nie uciągnęłaby tak gigantycznych kosztów utrzymywania infrastruktury kolejowej w całym kraju. Zresztą z tego co się orientuje, to praktycznie na całym świecie kolejnictwo jest domeną państwową, a prywatne są co najwyżej jakieś pojedyncze linie. 
Na koniec taka ciekawostka - w Tallinie wprowadzono bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców tego miasta :) biznes.gazetaprawna.pl

Mateusz z Kanady 2012-05-29

Martin, mam jeszcze lepszy pomysl, zamiast rowerow, albo deskorolki, albo szczudla, albo konie, albo nigi. Zadna wolnosc jak nie mozesz nic ze soba zabrac i jak przemieszczasz sie z szybkoscia dorozki.  
 
Nie czuje wiekszej nienawisci do rowezystow ustawicznie zajezdzajacych droge niz przecietny pedal w spandexie masujacy prostate czuje w wstosunku do kierowcow. I to nie ja organizuje mase krytyczna zeby ich terroryzowac. To co napisala Maryjka o rowerzystach w Monachium pasuje jak ulal do Toronto i kazdego innego wiekszego miasta na tym kontynencie.  
 
Panswto nie kontroluje roewerow z tego samego powodu z jakiego nie kontroluje pistoletow na wode ani pluszowych psow.  
 
I to wlasnie nic nie uosabia idey wygodnej dupy jak pedalowanie srodkiem pasa i blokowanie sznura samochodow.

Radek z Wrocławia 2012-05-29

@25 Utek: Chciałbym nieskromnie zwrócić uwagę, że to z podatków jakimi jest obciążone paliwo idą pieniądze na kolej i oczywiście na drogi też. Także nie jest tak, że Ty finansujesz drogi, a korzystasz tylko z kolei. To ja finansuję kolej za każdym razem tankując auto. I mi się to bardzo nie podoba. Powinno być tak, że podatki z benzyny finansują tylko drogi i drogi są finansowane tylko z tego, tak żeby faktycznie za użytkowanie dróg płacili tylko ci co z nich korzystają.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

Bezimmienny, zapewniam cie ze zwiedzilem z plecakiem niezly kawalek Europy i kilka innych miejsc wiec akurat punkt odniesienia mam. Dodam jeszcze ze ile razy wracam do kraju (zwlaszcza z umierajacej Europy) to czuje ulge jak zdaje sobie sprawe ze tu ludzie jeszcze nie dokonca zwarjowali.  
 
W temacie (nie na temat) nic nie znaczenia Kanaday na arenie miedzynarodowej (i pomijajac ze to raczej Kanada a nie Polska jest w G8 i ze poziom zycia w Kanadzie znacznie przekracza srednia europejska czy Japonie) to powodem dla ktorego podalem Stany, Kanade i Australie jest fakt ze te kraje chrakteryzuja sie duzymi odleglosciami (znacznie wiekszymi niz w Europie) pomiedzy centrami miejskim i pomiedzy tymi centrami czesto malo co jest. Tu naprawde znikomy procent mieska w srednich miastach. Wiec pod model kolejowy jak najbardziej te kraje pasuja. Znacznie bardziej niz Europa. A walsnie jest odwrotnie i pociagow tutaj malutko i kroluja TIRy i samoloty. Square that circle.  
 
Ciesze sie ze Polsce macie szkoly wyzsze z bogata historja, szkoda tylko ze te szkoly sa generalnie do dupy i ze nikt w cywilizowanym swiecie nie szanuje dyplomow z polskich uczelni.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

“Co do przebudowy miast, to wcale nie trzeba ich burzyć. Wystarczy odpowiednia liczba bezkolizyjnych skrzyżowań i wiaduktów. “ 
 
No oczywiscie ale oni nie chca tego slyszec. Ba skoro mozna budowac metro to dla czego nie mozna puscic autostrady pod ziemia? Przeciez parking w cywilizowanym swiecie buduje sie takze wielopoziomowe.  
 
*********************** 
 
“Jeśli kolej zostałaby całkowicie zlikwidowana musiałoby pojawić się nagle co najmniej kilka tysięcy tirów, blokujących i niszczących drogi, których koszt naprawy oczywiście by wzrósł.” 
 
Ale nie jest tak do konca bo te TIRy juz sa, one odbieraja ladunki z pociagow i rozwoza czesto setki kilometrow od punktu rozladowania. A jak bys torowiska pozrywal, puscil tamtedy drogi to by wyszlo podejzewam znacznie taniej i nie byloby nie konczacego sie problemu z pkp i zwiazkami i rzopadajacym sie taborem.

Mateusz z Kanady 2012-05-29

re 30: Oczywiscie, i niech rowezysci bezposrednio placa za ... sciezki rowerowe.

Maryjka 2012-05-29

Janku Cha, są prawie wszędzie, acz nie wszędzie (Schwabing west jest chyba królem w kwestii ich braku). Zastanawiam się, czy poruszasz się codziennie samochodem... Bo rozumiem, że mieszkasz tu? A odnośnie wypożyczalni rowerów, to co ma piernik do wiatraka? Fajnie, że są, ale czemu te roweryn mają jeżdzić po ulicy? I tu NIE chodzi o moją wygodę, a o bezpieczeństwo. Nawet w zeszłorocznym Spieglu był obszerny artykuł na temat wielości wypadków spowodowanych tym, że rowerzyści poruszają się po ulicach, albo po chodnikach.

Termit 2012-05-30

świetny pokaz nienawiści :) To lubie w kontestacji, nie stać was na żaden... ABSOLUTNIE ŻADEN!!!111edenjeden kompromis w dyskusji.  
Widocznie taka cena wolności, gdy sam mam dobrze niech inni cierpią! A nie, to polaczkowatość.  
;D

Mateusz z Kanady 2012-05-30

Jezeli druga strona argumentuje nieuczciwie to nie ma sensu bawic sie w kompromisy.  
 
Pierwsza strona mowi “bo tak”. 
Druga strona mowi “bo inaczej” tyle ze pierwsza strona uczciwie przyznaje ze tu chodzi o “tak bo tak” a druga falszywie probuje ubrac swoje arbumenty w jedynie sluszna oprawke.  
 
Takiego wala.

Piotrek 2012-05-30

Tramwaje na żyletki, Pociągi na gwoździe. 
Tylko samochody i samoloty na przewóz osób !

Kubek 2012-05-30

"I to wlasnie nic nie uosabia idey wygodnej dupy jak pedalowanie srodkiem pasa i blokowanie sznura samochodow." 
 
Lepiej uosabia ją tylko sznur samochodów (wystarczy już kilkudziesięciu), blokujący pas albo kilka pasów ruchu. Którymi to pasami w tym czasie mogłoby przemieścić się kika razy tyle rowerzystów, albo kilkanaście razy tyle pasażerów autobusów miejskich.

Bezimienny 2012-05-30

@Mateusz: Oczywiscie, i niech rowezysci bezposrednio placa za ... sciezki rowerowe. 
 
Drogi w miastach finansowane są z podatków ich mieszkańców. A nie, jak zapewne błędnie przypuszczasz, z podatku paliwowego, który idzie na drogi krajowe. Tak więc rowerzyści płacą za ścieżki, o których wybudowanie muszą się zresztą nieźle nastarać, a oprócz tego płacą także za drogi miejskie, z których nie korzystają. Ot taka sprawiedliwość... społeczna.

Till 2012-05-30

Niech skończą się dopłaty do komunikacji publicznej (nie ważne czy miejskiej czy krajowej) i zobaczymy jak ludzie będą dalej zakochani w autobusach i pociągach - gdy przyjdzie im zapłacić 3 x więcej za bilety.  
 
Jak słuchacze Kontestacji mogą chwalić dotowanie komunikacji publicznej - niech mi to ktoś wyjaśni. Jak to się ma do idei wolnego rynku?!

Mateusz z Kanady 2012-05-30

“Bez warsztatow CPNow kazde auto nedzny wrak, my kochamy wlasne nogi” spiewaly dzieci bo komuna lat 80-tych walkowala im w glowki.  
 
Smutnym jest ze nawet Kontestatorzy maja mozgi tak wyprane ze kupili ta lewacka propaganda jak jakas alternatywna counter-mainstreamowowa obcje. 
 
Kubek, dziesiatki samochodow nie blokuja setek rowezystow. Ludzie wola samochody i co najwyzej zmoszeni sa do pedalowania (i smierdzenia potem w pracy) przez nieudolnosc projektujacych miasto. Kazdy normalny czlowiek wolal by samochodem (ktory na marginesie gdyby nie biurwy mogl by byc na prawde kosztowac jedna trzecia tego co kosztuje) dojechac bezpsotrednio do miejsca pracy. Jezeli ludzie przesiadaja sie z samochodow to dla tego ze zostali upodleni przez zielone i socjalistyczne biurwy (ale powtarzan sie) i stworzona zostala patologiczna sytuacja ze czlowiek rezygnuje z samochodu bo tak na kazdym kroku jest gnojony ze macha reka. Poza garstka zapalencow nikt nie lubi rowerow. To samo dotyczy srpodkow masowego transportu. 
 
Bezimienny znowu jestes nielogiczny i nieuczciwy w swoich argumentach. Nie chce mi sie po raz n-ty tlumaczyc ze najlepesze drogi prywatne ale to utopia, ze rowerzysci powinni bezposrednoio placic za sciezki i nikt inny nie powinien byc do tego zmoszany, ze to samo powinno dotyczyc drog i kierowcow i pasow dla autobusosw i pasazerow. Ze to nadal pozostawia arbitralne decuzje ile czego ma byc itd i gdzie wiec konczy sie to wszystko na uznaniowosci. Ze te decyzje typowo sa podejmowane przez lewackie wladze miasta ktore chce maksymalnie uzaleznic spoleczenstwo i maja zielonego pierdolca, ze jestes dla nich pozytecznym idiota itd iid. Po jaka cholere tlumaczyc rzeczy oczywiste demagogowi, EUnuchowi, lemingowi. I tak obudzicie sie z reka w nocniku w waszych pieknie zaprojektowanych miastach.  
 
A tak w ogole jak maja byc sciezki dla rowezystow to ja chce zeby mi zrobili sciezke do jazdy konnej. Tez w miescie place podatki wiec w czym problem?  
 
Koncze z toba, na pozegnanie: 
www.youtube.com 
www.youtube.com (od polowy drugiego najlepsze).

Kubek 2012-05-30

@Mateusz 
 
"Ludzie wola samochody i co najwyzej zmoszeni sa do pedalowania (i smierdzenia potem w pracy) przez nieudolnosc projektujacych miasto...Jezeli ludzie przesiadaja sie z samochodow to dla tego ze zostali upodleni przez zielone i socjalistyczne biurwy (ale powtarzan sie) i stworzona zostala patologiczna sytuacja ze czlowiek rezygnuje z samochodu bo tak na kazdym kroku jest gnojony ze macha reka. "  
 
Patrząc na tłumy rowerzystów śmigające w słoneczne łikendy po bulwarach odnoszę wręcz przeciwne wrażenie. Ludzie jeżdżą na co dzień samochodami, bo muszą. Muszą się spieszyć do pracy, tu zdążyć, tam zdążyć. A po skończonym tygodniu z ulgą wsiadają na rower by wreszcie odpocząć. I ciężko mi uwierzyć, że wybierają ten sposób odpoczynku jednocześnie go nie lubiąc, bo są upodleni, itp.  
 
W jednym się z Tobą zgadzam w 100%. Gdyby nie socjalistyczne biurwy, trochę inaczej wszystko by się przedstawiało.  
Tyle że ja podejrzewam, że wtedy ludzie uwolnieni od konieczności zapier...lania ponad miarę żeby utrzymać urzędniczego molocha, mieliby więcej czasu i chętniej wybieraliby właśnie rower. 
 
Uwierz, że nie każdy kocha swój samochód. To tak jak z rowerami. Są maniacy rowerowi i są maniacy samochodowi. A dla wielu ludzi to jedynie kupa blachy służąca do transportu z miejsca na miejsce.

Mateusz z Kanady 2012-05-30

Kubek, do pewnego stopnia sie zgadzam. I moze gdyby nie nagonka na kierowcow, propaganda zielonych, dorastanie za komuny gdzie ucziciwi ludzie pozadnych samochodow nie mieli, miliony ograniczen, ciagly nacisk na kierowcow, pietrzace sie ograniczenia, fakt ze im blizej centrum miasta tym wieksze natezenie czerwonej swoloczy to moze bym patrzyl na to inaczej.  
 
Dla mnie moje (prawie) terenowe Mitsubishi jest forma protestu. Jest potwierdzeniem ze jeszcze mnie skurwysyny nie zapedziliscie, jeszcze mieszkam na takich obrzezach miasta ze jak trzeba bedzie to spakuje rodzine, zaladuje bron i na polnoc bocznymi drogami uciekne jak to wszystko trafi szlak. 
 
Ja caly czas staram sie sobie tak zorganizowac zycie zeby byc maksymalnie niezaleznym. Dom jest zaopatrzony tak ze jak by mi wylaczyli prad i wode to bym spokojnie przez tydzien przezyl bez zadnej paniki. Centrum miasta unikam jak ognia, brzydze sie tym tlumem, pracuje przede wszystkim z domu, do pracy maks dwa razy w tygodniu dojezdzam platna prywatna autostrada, do tego stopnia zeby po samym Moronto jezdze moze razem pol godziny w tygodniu. I da sie ale samochow(y) jest integralna czescia tego rownania.  
 
Wiem, w Polsce i w EUnuchistanie realia sa inne ale nadal pakowanie sie jak najblizej centrum miasta i skazywanie sie na laske biurw i zwiazkowcow (ida na strajk miasto staje modl sie zebys nie potrzebowal dostac sie do szpitala) jest na dluzsza mete samobojczym zachowaniem lemingow, tlumu, motlochu ...

Mateusz z Kanady 2012-05-31

I jeszcze, dodajac do poprzedniej odpowiedzi, znacznie wiecej ludzi lubi sobie dla przyjemnosci rekreacyjnie pojezdzic na weekend niz chcialaby nim dojezdzac do pracy. I ciezko jest wracajac z pracy odebrac dzieciaki ze szkoly i zrobic zakupy pedalujac. Dla wiekszosci nie jest to zadna realna alternatywa. Natomiast dla lewackiego bydla ktore i tak nie ma rodzin ani obowiazkow (ani pieniedzy na samochod) to owszem dziala.

Bezimienny 2012-05-31

No i wyszło szydło z wora. Mateuszek nadal jest takim samym zaściankowcem jak był, jak stąd wyjeżdżał. Nadal uważa, że posiadanie samochodu to oznaka statusu społecznego, mimo że każda rodzina ma obecnie 3-4 samochody. No i wiadomo co mówią o posiadaczasz większych samochodów, stąd może być ta cala frustracja.

Mateusz z Kanady 2012-05-31

Po raz kolejny zotaje ci tylko ad hominem bo na samodzielne myslenie cie nie stac.  
 
Wole byc zasciankowcem niz dobrze wytresowanym, politycznie poprawnym, mlodym, wykszytalconym EUnuchem z duzych osrodkow.

MDK 2012-06-01

Tyle tutaj padło głupich stwierdzeń, że nawet nie warto komentować tego.  
Dyskusja na ten temat jest tak samo głupia jak dyskusja na temat np "Czy lepiej łowić ryby na tratwie czy na łódce", a bo łódka się nie wywróci, a tratwa ma większą powierzchnie. No dobra może słabe porównanie. Ale chodzi o to, że bez konkretnych danych nie da się powiedzieć co jest dobre, a co jest złe i możemy tylko dyskutować sobie na sucho, opierając się na własnych wyobrażeniach. A dane typu "Państwowe bilety są 3 razy droższe - powinny kosztować 8zł i trzeba dopłacać" nic nikomu nie mówią bo wszystko co państwowe jest przynajmniej 3 razy droższe i trzeba dopłacać. Bynajmniej nie z powodu nieopłacalności interesu tylko złego zarządzania.  
Dlatego jedyne co można powiedzieć na ten temat to : "Sprywatyzujmy a potem zobaczymy jak to się opłaca" 
 
Albo jednak podyskutujmy o tym:  
- A bo gdybyśmy jeździli samochodami to by były ogromne korki. 
- A bo gdybyśmy wyburzyli trochę budynków i postawili drogi to nie byłoby korków.  
- A gdyby tratwa miała dziurę to by tak szybko nie zatonęła jak łódka 
- A gdyby Haber się nie urodził to nie było by Holocaustu bo nikt by nie wymyślił cyklonu B. 
 
Gdyby, gdyby, gdyby, gdyby, gdyby, gdyby, gdyby, gdyby. 
Ciekawe dokąd ta dyskusja nas doprowadzi.  
Jestem święcie przekonany, że prawa oparte na wyssanych z palca założeniach są dobrym fundamentem.

Remol 2012-06-02

Każdy niemal środek transportu ma swoje wady oraz zalety i usuwanie jednego kosztem drugiego jest szaleństwem. Likwidacja kolei przerzuciłaby część ludzi na drogi i powstawałyby jeszcze większe korki, nie mówiąc o całej masie TIRów, które musiałyby odwalać robotę za kolej. Samoloty są dobre tylko na większe dystanse, bo czas, w jakim normalnie dotarłoby się z Warszawy do Łodzi zabrałaby sama odprawa. Komunikacja miejska to w większych miastach mus dla tych, którzy nie mogą/nie chcą jeździć samochodem a nie stać ich na taksówkę. Samochód jest wygodnym rozwiązaniem, ale gdyby nagle wszyscy z autobusów wsiedliby za kierownicą, to korki byłyby dużo większe. Rowerek jest dobry, ale nie nadaje się zbytnio na zimę albo odległości większe, niż kilka kilometrów. Paraliżowanie miasta i rujnowanie budynków tylko po to, by dołożyć dodatkowy pas ruchu to jakiś ponury żart. 
 
Skoro tak bardzo stawiamy na szybkość i wygodę, to każdy budynek powinien mieć zbudowany dach tak, aby można było postawić na nim helikopter. Dlaczego nikt nie kupi sobie helikoptera? Jest szybki i wygodny. Że niby nie ma gdzie lądować? To zburzyć parę budynków, żeby zbudować lądowisko. Że drogo? To nic, skoro ludzi stać na utrzymanie drogich samochodów, to i na to się znajdzie, a rynek zareaguje i zacznie tworzyć śmigłowce dla zwykłych ludzi.

Mateusz z Kanady 2012-06-04

“Paraliżowanie miasta i rujnowanie budynków tylko po to, by dołożyć dodatkowy pas ruchu to jakiś ponury żart. “ 
Wprost przeciwnie, to nie jest zart tylko to spreparowa karykatura argumentu na predce stworzona przez kolektywistow demagogow pokroju bezimiennego. Skoro mozna budowac kolej pod ziemia to mozna i pasy ruchu. Mozna tak samo nie czynic z autobusow swietych krow i nie rezerwowac dla nich osobnych pasow. Sama zamiana tramwajow na autobusy i zastapienie torowisk dodatkowymi pasami usprawnila by komunikacje. Obcji jest duzo ale jak priorytetem zielonej (czerwonej) choloty jest zabranie ludziom samochodow to robi sie wszystko w tym kierunku i kazda zmiana jest kosztem kierowcow.

M4rcin 2012-07-04

hugo. zrobiłeś od początku złe założenie. To nie ludzie nieposiadający samochodu potrzebują autobusów. To miasto potrzebuje ludzi którzy nie mają samochodów. Po to są autobusy, buspasy itd.  
 
Może ciężko to zauważyć w dużym mieście takim jak wawa, ale zasada jest ta sama co w małym (gdzie doskonale to widać). Miasto chce aby zamieszkało w nim więcej ludzi - większe pieniądze z podatków, firmy chcą stawiać swoje siedziby (będą miały pracowników. Ludzie przeprowadzą się tam gdzie jest lepszy dojazd, lepsze drogi, lepszy transport publiczny (dlatego kiedyś rozwijały się lepiej miasta gdzie była kolej - teraz nie ma różnicy między koleją a autobusem).  
 
a czemu nie kupią sobie samochodu? bo niektórych nie stać (taniej kupić bilet niż płacić za benzyne+oc+naprawy+dodatkowe koszty), niektórzy nie mają prawa jazdy, a jeszcze inni mają dzieci poniżej 17 lat, które jakoś muszą się poruszać szkoła-dom. 
 
nie wziąłeś tych rzeczy pod uwagę. nie próbowałeś się postawić po drugiej stronie. trochę, nie chcę cię obrazić ale zachowałeś się jak Tusk. mam prawo jazdy, mam samochód to przecież inni też powinni mieć i chcieć jeździć.  
 
a czy transport publiczny powinien być państwowy? nie koniecznie. w środkowej Anglii w całkiem dużym mieście jeździły trzy firmy - ariva, first i.. coś tam. Były buspasy. Jeździłem tam autobusami ale nie wiem czy płaciło się za nie dużo czy mało. Nie da się porównać Anglii do Polski, w każdym bądź razie - mnie było stać. 
 
aha, na koniec dopisze, że mam prawo jazdy - do roboty dojeżdżam pociągiem - można poczytać i nie trzeba stać w korkach. w dodatku jestem szybciej niż samochodem.  
alternatywą dla mnie byłby dojazd rowerem - gdyby były ścieżki rowerowe i to nie przy samej trasie (aby nie wdychać spalin)

Marek 2012-07-16

Co do TP to opłaca się prywatyzacja nawet monopoliście francuskiemu. Z prostego powodu - nie ustala on u nas prawa a to spółki skarbu państwa to największe pasożyty pożerające dotacje i dostające ciągłe oddłużenia. Nawet jeżeli TP należy do molocha to ten moloch nie ustala już reguł i mało jest osób co będą mówić, że silna TP to polski interes narodowy.

Marek 2012-07-16

Rozwiązanie parkowania: 
sfpark.org

Dodaj komentarz...

Marcin Hugo Kosiński i Marek Zemsta


Libertarianin. Przedsiębiorca. Dziennikarz.

Właściciel radia KonteStacja. Od ponad 12 lat, propagator wolności słowa, nieszablonowego podejścia do własnego życia i kreatywnej edukacji.

Założyciel newslettera Ideoskop.pl mówiącego o niebabalnych pomysłach na biznes, które ktoś gdzieś wdrożył w życie oraz platformy edukacyjnej Edukatorium.pl dla osób przedsiębiorczych.

A do tego jeszcze bloger w Kosinski.IT

Prowadzi audycję na żywo Wydanie Główne od której się wszystko zaczęło. Jest wciąż główną pozycją rozgłośni. Niebanalne tematy i ciekawi goście. W poniedziałki o 21.00


Medale:

Prowokator miesiąca
złoty!

Program miesiąca
srebrny
Inne audycje tego autora:

Jedzenie można wyrzucać (2) - przedwczoraj


RODO nie jest potrzebne! (2) - 2 tygodnie temu


Wytrychy na cenzurowanym (4) - 4 tygodnie temu

Autostopem na Kitaj (2) - 5 tygodni temu


Więcej audycji...
Zdrajcy sprawy (4) - 7 tygodni temu


Czy istnieją niezależne media? (3) - 2 miesiące temu

Nie bój się kontrolera skarbowego! (6) - 2 miesiące temu

Taxi zamiast PKS (4) - 3 miesiące temu

Jedna miska na 10 kobiet (6) - 3 miesiące temu

A może by się tak nie wcinać? (3) - 3 miesiące temu

Nie daj sie golić za muzykę (3) - 3 miesiące temu


Każdy w końcu umrze (2) - 4 miesiące temu



Znajdź swojego alfonsa (11) - 4 miesiące temu

Zabić czy usunąć? (7) - 5 miesiące temu

Jak zostać Dworcem? (1) - 5 miesięcy temu

Życie rodzinne kwitnie w kolejce. (5) - 5 miesięcy temu

Aktywność zawodowa niemile widziana (9) - 6 miesięcy temu

Jak pędzić bimber (10) - 6 miesięcy temu

Czy bańka już pękła? (8) - 6 miesięcy temu

Małżeństwo się nie opłaca (20) - 7 miesięcy temu


Nie kupujcie polskich produktów (15) - 7 miesięcy temu

Pracodawcy dziękują Morawieckiemu (22) - 7 miesięcy temu

Darmowa edukacja jest za droga! (2) - 8 miesięcy temu

Nowy, legalny hazard (2) - 8 miesięcy temu

Złodzieje ciepła atakują (18) - 8 miesięcy temu

ZUS nie chce 5 mld (2) - 9 miesięcy temu

Black Friday po polsku (4) - 9 miesięcy temu

Nowy próg podatkowy (11) - 9 miesięcy temu

Wszyscy jestesmy zlodziejami (5) - 10 miesięcy temu



Kto jest najwiekszym złodziejem? - 10 miesięcy temu

Jak wynajmować mieszkanie za darmo? (2) - 11 miesięcy temu


Koniec polskich spółek w UK? (1) - 11 miesięcy temu

Za tanie linie lotnicze (8) - 11 miesięcy temu

Jak omijać kontrolę państwa (9) - 11 miesięcy temu

Kto blokuje zakup kryptowalut? (5) - 11 miesięcy temu

Ile zapłacisz za nowe seriale (5) - 11 miesięcy temu






O jedna wyplatę mniej (3) - ponad rok temu


Wolnościowcy upadają (13) - ponad rok temu




A klientów mamy w nosie (1) - ponad rok temu

Za co lubię Unię Europejską (18) - ponad rok temu

Czy wziąłbyś order? (22) - ponad rok temu



Twoje hasła są za słabe! (6) - ponad rok temu

Niemcy cenzurują internet (4) - ponad rok temu

Do apteki dopłyniesz wpław (7) - ponad rok temu


Wywiad z terrorystą (34) - ponad rok temu


Kto spekuluje masłem? (3) - ponad rok temu

Czy Asbiro to sekta? (12) - ponad rok temu

Czy chciałbyś tyle zarabiać? (15) - ponad rok temu




Lewak zmusza do picia wódki (9) - ponad rok temu

Trump chce zatruć płuca rodaków (15) - ponad rok temu


Chcę sprzedać nerkę męża! (29) - ponad rok temu


No to nacjonalizujemy hazard (4) - ponad rok temu

Warto być biednym (8) - ponad rok temu

Czy Kościół kradnie? (5) - ponad rok temu




Poprzez wódkę cenzurują sklepy (8) - ponad rok temu


Jednolite okradanie podatników (6) - ponad rok temu


Na chuja nam dzietność? (13) - ponad rok temu









Polska skazała terrorystę (6) - 2 lata temu








Do czego prowadzi socjalizm? (5) - 2 lata temu















Bandyta, ale polski bandyta (13) - 3 lata temu

Urzędnik przy każdym dziecku (7) - 3 lata temu





Jak unikać długów? (1) - 3 lata temu







Bluzgi, bluzgi, bluzgi... (20) - 3 lata temu

Znamy wyniki wyborów (21) - 3 lata temu






Majonezowi mówimy NIE (16) - 3 lata temu





Koniec z handlem dziećmi (10) - 3 lata temu

Ujawniamy prawdziwego trolla (3) - 3 lata temu










"Te wybory to przełom" (24) - 3 lata temu



Po co mieszkać w Polsce? (11) - 3 lata temu

Hugo w Business Misji (6) - 3 lata temu




Jak nie płacić mandatów? (4) - 4 lata temu



Obalamy mity nt. energetyki (40) - 4 lata temu







Czy alimenty powinny istnieć? (29) - 4 lata temu









Idziemy palić opony pod sejm (9) - 4 lata temu









To mit, że trzeba płacić ZUS (10) - 4 lata temu


Możesz jeździć na gapę (10) - 4 lata temu



Korwinowsko i emigracyjnie (14) - 4 lata temu










Dlaczego tutaj jest tak drogo? (13) - 4 lata temu

Górnicy mordują ludzi (19) - 4 lata temu





Wolni ludzie się nie żenią (12) - 4 lata temu


Dlaczego lepiej być debilem? (9) - 5 lata temu



Pracuje jeden dzień w tygodniu (18) - 5 lata temu


Przepracowała 17 lat w ZUS-ie (23) - 5 lata temu


Czy Owsiak kradnie? (26) - 5 lata temu

Czy Żydzi są terrorystami? (18) - 5 lata temu






Jak zabrać 15 milionów? (42) - 5 lata temu


Jak wygrać 24 MacBooki (17) - 5 lata temu


Co powinien spalić narodowiec? (61) - 5 lata temu




Czy wolno gwałcić publicznie? (17) - 5 lata temu


Ile dałbyś za dziecko? (25) - 5 lat temu


Jak kraść? (49) - 5 lat temu


Opodatkujmy rowerzystów (29) - 5 lat temu

Ja zawsze chcę pić... (18) - 5 lat temu





Jak zabić krowę? (46) - 5 lat temu







Jak wycenić dziecko? (9) - 5 lat temu

MLM to ściema (67) - 5 lat temu





Dupy z Wykopu (40) - 6 lat temu







Czy Polacy to kapusie? (44) - 6 lat temu






Kontestatorskie życzenia (6) - 6 lat temu




Czy na taką partię czekamy? (30) - 6 lat temu











Czy rolnicy nas okradają? (43) - 6 lat temu





Jak manipulują media? (12) - 6 lat temu


Nietypowe lekarstwo na kaca (5) - 6 lat temu





Korporacje są wyzyskiwane! (23) - 6 lat temu


Wódka czy panienki? (19) - 6 lat temu


Jak nie płacić mandatów? (12) - 6 lat temu


Martin: Jak rzuciłem etat? (27) - 6 lat temu

Gdzie są nasze pieniądze? (13) - 7 lat temu

Squatter przejmuje audycję! (44) - 7 lat temu


Jak się wykańcza firmy (6) - 7 lat temu






Panie, jak protestować? (31) - 7 lat temu

ACTA samo zło (87) - 7 lat temu












ZUS jako partner biznesowy (13) - 7 lat temu

Naloty na graczy (17) - 7 lat temu


Wieczór powyborczy (61) - 7 lat temu

Wręcz przeciwny tygodnik (46) - 7 lat temu




Ile powinien zarabiać poseł? (14) - 7 lat temu


Cała prawda o szczepieniach (22) - 7 lat temu

Nie bądź Jeleniem! (12) - 7 lat temu






Przemyt to grzech! (39) - 7 lat temu

Sześciolatki do szkoły? (68) - 7 lat temu



Nowe podatki Unii Europejskiej (22) - 7 lat temu





Krągły fetyszyzm (38) - 8 lat temu






Frondo, nie idź tą drogą! (31) - 8 lat temu



Demaskujemy manipulacje TVN (31) - 8 lat temu



Bereta LIVE 2/2 (68) - 8 lat temu

Bereta LIVE 1/2 (33) - 8 lat temu




Świat wg PARP godzina druga (7) - 8 lat temu


Dziękujemy ci Platformo (27) - 8 lat temu

Czy Windows jest zbyt drogi? (56) - 8 lat temu



Ta złodziejska prywatyzacja (36) - 8 lat temu







Telewizja śniadaniowa (20) - 8 lat temu


Prawa posiadaczy broni (4) - 8 lat temu


Oszustwa na fotoradarach (6) - 8 lat temu


Jak robią nas w balona (33) - 8 lat temu




Czy media kłamią? (38) - 8 lat temu






Rób, do cholery, dzieci! (11) - 8 lat temu









Dlaczego zarabiasz tak mało? (66) - 8 lat temu

KonteStacja pisze książkę (65) - 8 lat temu










ZUS emigruje do USA (15) - 9 lat temu



Tylko tutaj nie ma cenzury (32) - 9 lat temu


Jak ukraść dziecko? (9) - 9 lat temu

cHWDP reaktywacja! (12) - 9 lat temu





Martin o PKP w TVN (4) - 9 lat temu



Krzyże w szkołach??? (23) - 9 lat temu

Wymyślamy partię idealną (5) - 9 lat temu


O buncie informatyków (8) - 9 lat temu







UE powstała! (2) - 9 lat temu

Pilot pierwszego sezonu (5) - 9 lat temu

A dzisiaj polecamy:
 align="center">
Program sponsorują:

Karol - chcę, żeby Martin wrócił ^^ - - 10.00
Montaż Anten Warszawa - - 20.00
Serwis klimatyzacji - - 20.00
Arek - - 10.00
Kuba - - 10.00
Hogo, Martin pijcie piwo - - 10.00
ZarabiajPrzez24.pl - - 20.00

Możesz i ty zasponsorować >>>

Promuj radioWydrukujDaj komuś ulotkęChcesz prowadzić audycję?Kontakt