Facebook
Misja Grupa 5000+ audycji Kino Czat Kryzys? Napisz Broń
Podpis:
Numer GG:
strona główna Kontestacji Własna broń – zdobądź pozwolenie
Jutro
21:00
Jan Fijor zaprasza (na żywo)
Nie
20:00
Dziś "Firma na emigracji" na żywo!
Słuchaj radia
Jan Fijor zaprasza (3)
5 dni temu
Jan Fijor - Komputery skomplikowały urzędy
Janek wzburzony przygodami w amerykańskich urzędach wspomina jak to kiedyś się załatwiało prosto różne rzeczy, a jak to wygląda dzisiaj.
Państwo Piesto
dziś
Ekipa Remontowa - Kogo Polecamy
Dla tych, którzy nie mogli posłuchać naszego na żywo podrzucamy go jeszcze raz. Opowiadamy jak współpracować z ekipą remontowo-budowlaną. Dlaczego warto zlecić zrobieni remontu...
Skorzystaj z naszych projektów:

▸ Własna broń - zdobądź pozwolenie
▸ Wolny Rynek - w liczbach
▸ Emigrujesz - posłuchaj najpierw
▸ KontestKino - filmy na wieczór
▸ Poważny kryzys - napisz
▸ Kontest.CLUB - wstąp i ucz się z nami

Audycja: Wydanie Główne 2012-10-16

Jak zdobyć 97 tysięcy złotych?

Nadający: Marcin Hugo Kosiński

Gościem jest Paweł Sroczyński, twórca Festiwalu Cohabitat Gathering. Dużo rozmawiamy też o spiskach i o tym, czy opłaca się wybudować wiatrak na swoim podwórku, oraz czy ktoś ukrywa przed nami wielkie wynalazki.
Pobierz [141,4 MB]

KOMENTARZE

Kasia Templewicz 2012-10-16

Bardzo fajna audycja :) 
Trochę przeraziło mnie poszukiwanie teorii spiskowej w pomyśle zbudowania domu w nietypowej technologii i prowadzenia alternatywnego trybu życia. Wynika to moim zdaniem z prostej rzeczy - dom ze słomy kojarzy nam się z prowizoryczną lepianką... Nic bardziej mylnego - dla chętnych do zapoznania się z tematem załączam poniżej link.  
Takie domy buduje się błyskawicznie, są o wiele tańsze od tych budowanych z cegieł, przyjazne dla człowieka i energooszczędne :) 
Jeśli chodzi o alternatywny styl życia, to uważam, że pan Paweł ma bardzo fajne podejście - dobrze jest umieć samemu naprawić różne domowe sprzęty, dobrze jest być niezależnym na tyle na ile to możliwe. Sama od wielu lat marzę o wyrwaniu się z miasta i z mieszkania w kamienicy, w której to czy będzie mi ciepło w zimę zależy od tego czy moi sąsiedzi nie postanowią grzebać w instalacji cieplnej (niektórym nie wystarcza możliwość kręcenia pokrętełkiem na swoich grzejnikach potrzebują sterować ogrzewaniem dla całej kamienicy, chociaż stoen odebrał im klucze to i tak jakoś przedziwnie im się to udaje). Myślę, że fajnie też jest mieć obok sąsiadów, z którymi da się dogadać, zbudować sobie razem plac zabaw dla dzieci, wykopać wspólnie basen, postawić wiatrak, który zapewni prąd do oświetlenia. Nie doszukiwałabym się tutaj jakichś ukrytych podtekstów... Po prostu miło jest mieszkać w sąsiedztwie, na które można liczyć. A ponieważ ciężko jest znaleźć ludzi, którzy też myślą w taki sposób, to tym bardziej doceniam inicjatywę pana Pawła :) 
 
www.youtube.com 
www.youtube.com 
 
Pozdrawiam,  
Kasia

sprae 2012-10-16

Jak słyszę dziwne teorie spiskowe to ich twórca ma u mnie -100 do wiarygodności. Nie zdołałem przesłuchać wszystkiego. Mimo to główny temat audycji interesuje mnie. 
 
A co do planowanego zużycia to kiedyś było fajnie robić kapitalny remont silnika co 40000 km, albo wymieniać kineskopy co kilka lat. 
Niektórzy mi opowiadali, że wsadzenie normalnej rury zamiast tulei w cylindrze przedłużało żywotność silnika. 
 
A moje urządzenia bardzo długo działają i prędzej sam je wyrzucam niż coś się w nich psuje. Może to dlatego, że nie kupuje taniego badziewia z supermarketu.

BlackEmperor 2012-10-16

Podsumowując jeszcze raz: 
 
1. Ostatnie 20 lat zrewolucjonizowało sposób projektowania w inżynierii. Do tego czasu ludzie posługiwali się ołówkiem, papierem i kalkulatorem. Wszystkie budowle, maszyny i urządzenia AGD były przewymiarowane (bardzo ciężkie) i drogie, ale za to wytrzymałe. 
Wraz z nastaniem ery komputeryzacji i metod takich jak obliczenia na elementach skończonych (symulacja wytrzymałościowa) zaczęto projektować z dokładnością do kilkuset cykli i rzeczywiście najtańsza lodówka w sklepie jest obliczona na 5 lat. Nie jest tak jednak dlatego, że producent chce koniecznie zarabiać na częściach zamiennych, tylko dlatego, że rynek "masowy" żąda tanich produktów i nie dba o ich długowieczność. Czy naprawdę tak fajnie mieć w domu zżółkniętego grata klasy energetycznej C, który w dodatku buczy w nocy? Czy nie przyjemniej raz na 5 lat kupić sobie ładną świeżą lodóweczkę A++ i dać za to tylko pół pensji ? Tak myślą klienci "masowi" 
2. Obok rynku "masowego" rozwijają się urządzenia dla klientów wymagających. Są zdecydowanie droższe i przez to mniej popularne, ale solidne i długowieczne. To odpowiednik tak miło przez niektórych wspominanych "starych, dobrych lodówek" 
Poszukajcie dobrze, sprawdzcie fora, a na pewno każdy będzie miał coś dal siebie. 
3. "Świecidełka". Może niektórych to zdziwi, ale 30% naszej produkcji to dalej zwykłe lodówki z termostatem, bez elektorniki. Wielu klientów docenia to, że prosty, sprawdzony od 50 lat schemat mniej się psuje i taki właśnie chce kupić. A my to im dajemy.  
Nie ma się co łudzić, że "brand new design" elektonika będzie niezawodna skoro nie miała szansy być sprawdzona i udoskonalona w milionach sztuk, bo weszła w zeszłym roku! 
Chcecie niezawodnych, tanich w naprawie urządzeń - takie właśnie kupujcie. Są w sklepach!

Alex 2012-10-16

BlackEmperor głos rozsądku w kontestacji. Bardzo szybko i prosto potrafi wytłumaczyć wiele spraw. Dodając od siebie to również państwa jak i unia narzucają normy na używanie konkretnych materiałów i to też wpływa na jakość jak i cena produktów. To co 20 lat temu było produkowane to nie było by doprowadzone do produkcji teraz.

darek 2012-10-16

Wydaje mi się, że to co jest błędnego w poglądach Pawła to pewna podskórna nienawiść do kapitalizmu. 
Chodzi o to, że wysławia on idee społecznościowej wymiany towarów i usług oraz kooperacji. Ale tu jest duże ale. 
 
Gdy jest to wymiana komercyjna typowa dla kapitalizmu to już jest dla niego źle. Jeżeli chłop sprzedaje buraki wioząc je do miasta własnym samochodem to fajne, ale jak dostarczy te buraki do skupu i dalej ciężarówka zawiezie je do marketu to już źle. 
Przecież wymiana komercyjna przy współudziale pośredników to taka sama wymiana tylko lepiej zorganizowana.  
Kapitalizm to forma spolecznej kooperacji - taka sama jaką postuluje Paweł tylko bardziej zaawansowana i bardziej efektywna, bo oparta na pieniądzu. 
 
Mam nieodparte wrażenie, że zwolennicy komun ekologicznych tacy jak Paweł jakby nie rozumieją, że kapitalizm to właśnie kooperacja. 
Z tym, że kopoperacja kapitalistyczna jest znacznie bardziej wydajna od komun ekologicznych. 
 
P S 
A co do odzywiania się Steve Jobs był wegetarianinem i bardzo zdrowo się odzywiał - i wcale nie uchroniło go to przed rakiem. 
Niektórzy rozpowszechniają pewne mity na temat zdrowego odżywiania, że zdrowe wg nich odzywianie gwarantuje zdrowie i nieśmiertelność.  
Niestety nie ma takiej gwarancji.

Lutzky 2012-10-16

@BlackEmperor: 
Mocno naginasz fakty usprawiedliwiając twórców niskimi kosztami. Problem nie jest w jakości użytych materiałów ale w CELOWYM uśmiercaniu np elektroniki abyś mimo braku popsucia produktu i tak musiał go wymienić.  
 
Tak jest np w drukarkach które mają chipy zaprogramowane na konkretną ilość wydrukowanych stron albo możliwość drukowania tylko wtedy kiedy wszystkie 4 tusze są powyżej minimalnego poziomu. Np drukarka ma 4 tusze, wszystkie kolorowe się zużyły ale czarny tusz jest cały. I tak nie wydrukujesz bo sterownik drukarki jest tak zaprogramowany że muszą być wszystkie powyżej minimalnego poziomu. Czy to uważasz za obniżanie jakości względem ceny? Nie to najnormalniejsze zdzieranie pieniędzy i niemoralna polityka firmy. 
 
Kolejna sprawa, pracowałem w Holandii gdzie na linii produkcyjnej firma logistyczna przepakowywała drukarki. Były dwa modele drukarki identycznej, różniły się tylko tym iż w jednej naklejano panel sterowania z dodatkowymi funkcjami a w drugiej naklejano panel bez dodatkowych przycisków. Dwie drukarki były identyczne, różniły się tym że jedna nie miała przycisków a druga miała. Ta "lepsza" jest teraz sprzedawana za dużo wyższą cenę niż ta gorsza mimo że obydwie drukarki są przygotowane do takiego samego działania. Czy to uważasz za moralne? To tak jakbyś był deweloperem, budował wszystkim domy z piwnicą ale tym którzy zapłacili więcej dawał klucz do piwnicy a innym nie. Niech piwnica stoi pusta. 
 
To niby wszystko można wytłumaczyć działaniem praw rynku ale problem jest taki, że coraz więcej mocy przerobowych i twórczych zmierza w kierunku jak największych zarobków a nie konkurowania jakością czy użytecznością. 
 
Mam w domu 15 letni telewizor marki Grundig. Kosztował niecałą wypłatę mojego ojca a mimo to chodzi po dziś dzień i każdy serwis telewizorów naprawi go za 50zł w przypadku usterki. Jak kupię LCD za 2500zł czyli powiedzmy średnią pensję Polaka dzisiaj to najczęściej TV pochodzi 5 lat. Później jest zwarcie i do kosza bo sprzęt jest stworzony w ten sposób żeby już nie można było go naprawić. 
 
Problem istnieje i wcale nie jest spiskowy. Trzeba tylko się zastanowić czy niską jakość można cały czas usprawiedliwiać powodami ekonomicznymi i wymaganiami rynku. Świat nie jest czarno biały i nie wszystko co teraz się dzieje to czysta ekonomia i wolny rynek. Widać to na każdym kroku a kontestacja chyba jak nikt inny powinna zdawać sobie z tego sprawę.

darek 2012-10-16

Domyślam się, że Paweł jest miłośnikiem twórczośći Michaela Moora z USA - tego gościa co zrobił film o spisku McDonalda i CocaColi - trujacych Amerykanów.  
Tenże sam Michael Moore twierdzi, że służba zdrowia na Kubie jest lepsza niż w USA. 
 
Jak widzimy doczekaliśmy się polskiego klonu Michaela Moora.

darek 2012-10-16

Założę się też o flaszkę, że gość jest "wierzącym" w sprawie globalnego ocieplenia. Na pewno sądzi, że złe korporcje uknuły spisek aby spowodować globalne ocieplenie. 
 
I na końcu nie zapomnijmy o sprawie firmy Monsanto - również założę się jakie w tej sprawie poglądy ma Paweł.

darek 2012-10-16

Moim zdaniem to Paweł propaguje po prostu aktualnie modne debilizmy ekologiczno antykapitalistyczne z USA.  
 
Wydaje mi się, że to szkodliwe dla ekologii - bo ludzie nabiorą przekonania, że ekologowie to ludzie niepoważni i w ogóle nie warto ich słuchać.

darek 2012-10-16

A propos - przypomnial mi sie pewien odcinek Swiata wg Kiepskich - jak Ferdek Kiepski stwierdził, że kiepskie skarpety sprzedawane na bazarze, które się prują przy pierwszym praniu to spisek podstępnych żółtków.

Ninja 2012-10-16

a co to za socjalistyczna edukacja? Jak jesteśmy za wolnością to nie skłaniajmy się do edukowania jak się trzeba zachowywać. Rynek jeśli wolny to jest bardzo różnorodny! Jeden facet chce się popisać naprawą kranu a drugi zostanie dłużej w pracy lub zajmie się inną rzeczą która mu zarobi na hydraulika. Po za tym czy specjalizacja to na pewno najlepsze rozwiązanie, szczególnie dziś. Myślę że raczej elastyczność i lub wiele specjalizacji. 
 
Poza tym to nie prawda Hugo że kiedyś nie było przepływu informacji to nie było domorosłych hydraulików czy innych. Barwny przykład to meksyk czasów dzisiejszych gdzie są ulice obsiedziane przez różnej maści tapeciarzy malarzy, hydraulików, ogrodników itp. ( tam to istnieje bo nikt tego nie zakazuje ) hmm a jeszcze poczta pantoflowa to co? 
 
A apropo spisków to blacha ma dużo racji, pierwszy raz muszę się z nim zgodzić. i tak ogólnie znormalniał w wypowiedziach... 
 
PS. a eksperyment ciekawy dla mnie spoko!.

Mike 2012-10-16

Audycja super. Mi się projekt bardzo podoba. 
Chciałem poprosić o zerknięcie na linka : 
 
beesfund.com 
 
Pomagam zbierać, pieniądze na zbudowanie pasieki zapraszamy !

LordBlick 2012-10-16

Przespałem się z kilkoma myślami i uznałem, że warto uzupełnić głosy w dyskusji. 
Nikt chyba nie dyskutuje z tym, że obowiązujący system finansowy oparty na rezerwie cząstkowej jest patologią, w której funkcjonowanie wolnego rynku jest karykaturalne - proszę się zastanowić, że przeogromna większość państw jest "pod kreską" i się zastanowić kto w takim razie jest nad i dlaczego to jest m.in. Goldman Sachs(który nieźle się obłowił na bailoutach w USA, dopłatach do Grecji od UE itd.). W takiej sytuacji de facto większość rządów i korporacji siedzi w kieszeni wiadomo komu. Jedyną metodą na zniesienie tej patologi, jest uniezależnienie się od takiego systemu poprzez produkcję żywności i energii na własny użytek. Zatem Cohabitat jest dobrym posunięciem na miarę naszych czasów, wyjąwszy oczywiście wszelkie zapędy wyzuwające ludzi z prywatności. Zawsze lokalna społeczność może sobie sama ustanawiać reguły gry i nie musi to być na wzór szwedzki.

darek 2012-10-16

A odnośnie życia we wspólnotach to przypominają mi się książki Bułhakowa opisujące życie w dawnym ZSRR.  
 
Tam też były specjalne komitety mieszkaniowe, które przydzielały lokatorom pokoje i decydowały o różnych sprawach.  
 
Sądząc na podstawie Bułhakowa życie wspólnotowe w ZSRR bardzo się rowijało. 
 
A w Polsce za PRLu mieliśmy listy społeczne oczekujących na zakup np lodówki i komitety kolejkowe - życie wspólnotowe było niesłychanie rozinięte.

LordBlick 2012-10-16

Co do zdrowego odżywiania, to przytoczę słowa jednego z prelegentów na Cohabitat Gathering 2012 w drugim dniu - cześć konferencyjna: "In UK people says, that you must eat a bucket of dogs shit before you die." www.festiwal.cohabitat.net 
Także nie należy traktować tego wydążenia jako politycznego, raczej jako imprezę mającą służyć poznaniu się ludzi, którzy sobie cenią niezależność od patologicznego systemu, który jest na krawędzi zawalenia się.

LordBlick 2012-10-16

@darek Nie porównujmy tego do przymusowych systemów w krajach o socjalistycznej strukturze politycznej.

SKŁ 2012-10-16

LUDZIE ZŁOCI - CO WAM SIE ZEPSUŁO? JA MAM TELEWIZOR BARDZO DŁUGO. SAMOCHÓD KOLEGA MA OD WIELU LAT. KOMPUTER. JEDEN DRUGI. DŁUGOPIS. KOMÓRKĘ. PIÓRO, LUDZIE ALE PIEPRZYCIE! DLACZEGO PRODUCENCI PIÓR WIECZNYCH NIE ROBIĄ TAKICH PIÓR ŻEBY PO ROKU PADŁY??? CZY CI PRODUCENCI JUŻ ZBANKRUTOWALI? CIAGLE LUDZIE KUPUJĄ PIÓRA. PODOBNIE BĘDZIE Z INNYMI RZECZAMI. KOMPY SIĘ PSUJĄ BO SIĘ PSUJĄ. NIECH KTOŚ WEŹMIE WYJMIE JAKĄŚ CZEŚĆ Z KOMPA I U D O W O D N I ŻE TO BYŁO WŁOŻONE TAM PO TO BY KOMP SIADŁ O TEJ I TEJ GODZINIE. Dowody dajcie to wam TVN od razu bedzie o tym gadał bo sami używają.

darek 2012-10-16

A propos "domu zgodnego z naturą" - to jest pewien rodzaj nowomowy. Po to budemy dom aby się chronić przed wpływami natury. Dla przykładu : na dworze czyli w naturze jest zimno często i mokro jak pada deszcz albo ciemno w nocy, wieje wiatr, żyją owady - a my chcemy aby w domu było inaczej czyli jasno, sucho i ciepło, bez owadów i porwywów wiatru. Dom to jest ochrona przed naturą. Określenie "dom naturalny" to pewna zbitka słowna - która w gruncie rzeczy niewiele znaczy. Magiczne słowo wytrych reklamowy.

Kasia Templewicz 2012-10-16

LordBlick - zgadzam się :) 
 
Hmm, tak sobie myślę - kupiłam sobie 10 lat temu telefon Nokia (chyba numer 6310) do dziś leży w szufladzie i działa jako zastępczy. W międzyczasie miałam kilkanaście innych telefonów (wcale nie tanich) i okazuje się, że żaden z nich nie przeżył więcej niż 2 lata :/ 
Jeśli chodzi o jedzenie z hipermarketów to chyba kupując parówki tesco value chyba każdy zdaje sobie sprawę, że prędzej czy później go takie jedzenie wykończy. Problem polega na tym, że w naszym systemie ekonomicznym, większość ludzi klepie biedę - stać ich tylko na te najtańsze produkty - także te elektroniczne.  
 
Jeśli chodzi o więzi międzyludzkie, to faktycznie zanikają one nawet w rodzinach, nie mówiąc już o tym, że mało kto zna swoich sąsiadów :(

Kasia Templewicz 2012-10-16

Słyszycie na antenie sympatycznego, aktywnego człowieka, który ma energię i działa i rzucacie się na niego z pazurami, bo jego poglądy (zupełnie niesłusznie) wydają się Wam się socjalistyczne. 
 
Przykład: 
Gość mówi o tym, że chce być niezależny od państwowej sieci energetycznej - stwierdzacie, że to, że w tym celu chce się zrzeszać z sąsiadami jest złe. Socjalizm niszczył i rozbijał więzi międzyludzkie.

Kasia Templewicz 2012-10-16

Słyszycie na antenie sympatycznego, aktywnego człowieka, który mówi ciekawe rzeczy i rzucacie się na niego tylko dlatego, że to co mówi wydaje się Wam (zupełnie niesłusznie) socjalistycznym bełkotem sterowanym przez humanoidalnego jaszczura z ONZ. 
 
Przykład: 
Gość mówi o niezależności energetycznej i o tym, że woli razem z kilkoma kumplami zrzucić się na wiatrak, a Wy stwierdzacie, że to iście radziecki koncept :/ 
Socjalizm niszczył więzi międzyludzkie i ludzie przetrwali go tylko dzięki temu, że współpracowali i omijali ten system. W ZSRR nikt nie promował inicjatyw budowania trwałych relacji i zrzeszania się w lokalne niesterowane odgórnie grupy. Takie niezależne grupy były zagrożeniem dla socjalizmu.

Kasia Templewicz 2012-10-16

a sory, 2 razy to samo bo sie nie pokazało :/ może ktoś skasuje duplikat.

darek 2012-10-16

Dorzucę jeszcze jedno spostrzeżenie. 
 
Istnieje coś co nazwałbym "marketingiem opartym na teorii spiskowej". Po prostu niektórzy sprzedawcy bądź działacze wykorzystują marketing oparty na teorii spiskowej. 
 
Doskonałym tego przykładem jest Amerykanin - Kevin Trudeau. Sprzedaje on książkę o znamiennym tytule Natural Cures "They" Don't Want You to Know About - terapie naturalne o których Oni nie chcą abyś się dowiedział. 
Autor sugeruje istnienie tajnego spisku firm farmaceutycznych, które celowo trują ludzi aby zarabiać pieniądze. 
Tytuł jego ksiązki często jest powielany : przykładowo - 10 wynalazków o których firmy komuterowe nie chcą bys się dowiedział itp... 
Ten facet Kevin Trudeau to zręczny manipulator - przeciw niemu toczyło się wiele dochodzeń, lekarze twierdzą, że po prostu naciąga naiwnych ludzi na rzekome terapie.

darek 2012-10-16

Myślę, że wolnościowcom po częsci bliskie są ideał wspólnoty promowanej przez Pawła ale występują tutaj spore różnice. 
 
Wizja wolnosciowa to - przykładowo zrobić taki nowy Honk Kong - czyli przykładowo zawrzeć z jakims państwem kontrakt i zbudować nowe "wolne"miasto oparte na zasadach wolnosci. Miałaby to być jednak nie komuna a minipaństewko gwarantujące maksymalne swobody.

Libertariator 2012-10-16

Główny powód padania obecnej elektroniki po 3-5 latach jest PRZYMUS stosowania beznadziejnej cyny bezołowiowej do lutowania - kolejna bzdurna "ekologiczna" regulacja.  
 
W przeciwieństwie do wcześniej stosowanej cyny, bezołowiowa kruszeje po 3 latach i łączenia się sypią - każdy technik elektronik wam to powie.

Orish 2012-10-16

Ja mam wrażenie, że niektórym ślepa wiara w zbawczą moc mechanizmów rynkowych przesłoniła rozum na tyle, że dostrzegają zagrożenie i szukają dziury we wszystkim, co działa trochę inaczej. Dla mnie to właśnie jest coś niesamowitego, że szuka się alternatywnych sposobów na życie i sam zawsze marzyłem, żeby kiedy mi się już znudzi "współczesne" życie, osiąść w jakiejś wiosce, gdzie żyją jak w średniowieczu ;) Ja mam wrażenie, że w tej chwili to kontestatorzy zdają się najlepiej wiedzieć, jak inni mają żyć, i Hugo tu niestety też się tu zagalopował.

LordBlick 2012-10-16

@darek: A co tobie do tego jak ktoś chce żyć niezależnie od stabilności systemowej ? Zakładaj sobie miasto, zapraszaj ludzi... a jeśli nie potrafisz to nie wypisuj jak być powinno, bo w przeciwieństwie do takiego podejścia, ci ludzie już w jakiś sposób dążą do swojego celu... 
Co do firm farmaceutycznych, to proponuję nie być ignorantem, Stowarzyszenie Stop NOP, którego członkiem jest jeden z Kontesatorów istnieje nie na darmo, również dr. Kulisz (Texas, USA) miałby coś w tym temacie do powiedzenia... Patologia w odgórnych systemach opieki zdrowotnej to nie jest mit.

darek 2012-10-16

Jeżeli to co Libertariator jest prawdą, że przyczyną krótszej żywotności elektroniki jest ekologiczna cyna bezołowiowa to wynikałoby z tego, że to winowajcami są znowu debilni ekolodzy, dzieki którym pewno wprowadzono taki nakaz stosowania cyny bezołowiowej. 
Czyli to ekolodzy są winni zaśmiecaniu - czy to nie ironia losu, że ci co rzekomo "przeciw zaśmiecaniu" sami je powodują.

darek 2012-10-16

A propos komun wytwórczych to były już takie pomysły w historii.  
 
Nihil novi sub sole. 
 
W Anglii na poczatku 20 wieku John Ruskin wymyślił sobie, że wytwarzanie przemysłowe jest be i ludzie powinni powrócić do wytwarzania przedmiotów rękami jak w średniowieczu. Ruskin założył stowarzyszenie Arts and Crafts. 
 
Co ciekawe w Polsce powstało w 1913 podobne stowarzyszenie nazywało się Warsztaty Krakowskie i należało do niego wielu artystów. 
pl.wikipedia.org 
 
Następcą Warsztów była istniejąca za komuny spółdzielnia CEPELIA. Cepelia produkowała taką tandetę udającą rzemiosło ludowe - jak ktoś pamięta.

darek 2012-10-16

Życzę autorom aby zrobili na przykład open sourcowy samochód na jakieś tanie alternatywne paliwo - i w ten sposób wyschnie akcyza paliwowa i tak obalimy system. 
 
Ale to raczej mało realne - niestety.

LordBlick 2012-10-16

@darek, nie wiem skąd masz takie rewelacje, ale Cepelia funkcjonuje nadal... :P 
cepelia.pl

Tomkiewicz 2012-10-16

ad # 30 
 
A ja kolejny raz namawiam, by na sprawę patrzyć ze wszystkich stron, a nie tylko na "elewację frontową".  
 
Piszesz o obalaniu systemu, a zapominasz, że to właśnie system sygnuje sprawę cohabitatu odgórnie. Więc mimo wszystkich plusów, warto zadać także kilka ważnych, choć niewygodnych pytań.

Marishka 2012-10-16

@Hugo - cyt. "Nie wiem jakie on [Stalin] miał cele, czy on rzeczywiście miał cel wymordowania kilku milionów Ukraińców kiedy przeprowadzał reformę rolną. CHYBA NIE. CHYBA NIE. Chyba tak po prostu mu wyszło". 
 
Hugo, te słowa mnie po prostu zmiażdżyły, więc musiałam przytoczyć w całości i z wycapslockowaniem tego, co zaakcentowałeś głosem. Mówienie o tym, że Hołodomor Stalinowi tak po prostu sam "wyszedł" jest co najmniej niestosowne. Mówimy tu o celowym ludobójstwie wielu milionów ludzi. CELOWYM, bo jak inaczej nazwiesz rozkaz zabijania za zerwanie kilku ździebełek zboża, wprowadzenie paszportów wewnętrznych ograniczających możliwość wyjazdów do innych regionów, konfiskacja i niszczenie żywności (przy jednoczesnym eksporcie ukraińskiego zboża za granicę), etc. Postulując "przypadkowość" Hołodomoru warto też zastanowić się, dlaczego ten "przypadek" dotknął tylko Ukrainę, przecież kolektywizacja była prowadzona w całym ZSRR. I dlaczego reszta ZSRR nie rzuciła się na pomoc umierającym braciom Ukraińcom? Nie chcę robić większego offtopu ale poruszyło mnie Twoje stwierdzenie, że "tak po prostu wyszło". 
 
@Darek - ad. Kevin Trudeau - warto posłuchać co ten gość sam mówi (np. w programie Alexa Jonesa) i wyciągnąć własne wnioski, bo facet wielu sprawach ma rację (jak chociażby w swoje walce z masową Ritalin-yzacją dzieci z ADHD, ostrzeżeniami przed szkodliwością chemioterapii czy ładowaniem syfu do żywności, etc.). 
 
@Lord Blick - cyt. "połączenie człowiek/owca" - podpowiadam słówko, którego szukałeś - SHEEPLE :) 
 
To tak na szybko na razie, bo do Cohabitat Gathering i UNDP wypada odnieść się szerzej, a nie mam teraz takiej możliwości. Powiem tylko, że jednak nie bagatelizowałabym udziału akurat tej organizacji w tego typu przedsięwzięciach. W ogóle nie bagatelizowałabym wpływu ONZ na globalne decyzje.

darek 2012-10-16

Oczywiście Cohabitat raczej pójdzie w stronę wiatraków - bo na to są dotacje.

darek 2012-10-16

Faktem jest, że w tym co mówią ludzie z Cohabitatu nie ma deklaracji antysystemowych tylko antykapitalistyczne raczej. Złe są korporacje a nie rząd.

darek 2012-10-16

A propos teorii spiskowych to jeszcze raz wyjaśnię. Zwolennicy teorii spiskowych nie pojmują, że same teorie spiskowe są często manipulacjami marketingowymi. 
 
Dam konkretny przykład : znana firma Apple kiedyś wykorzystywała taką strategię reklamową, że oni są małą firmą walczącą z mainstreamowymi gigantami, które sprzysiągły się przeciw klientom. Czyli jakby rodzaj spisku. Firmy inne spiskują żeby nie dopuścić najwspanialszych na świecie produktów firmy Apple na rynek.  
 
Jest to taka taktyka marketingowa. Sugestia, że dany produkt jest tak rewelacyjny, że inni przeciw niemu spiskują i go nie dopuszczają.

Jaroslaw 2012-10-16

Mieszkania truja cicho i podstepnie. Najgorszy jest smrod domowego ogniska, ponizej wszelkich norm przemyslowych, oczywiscie nie polskich.  
Obwachaj sciany, wydlub dziure w stole by sie przekonac czy nie jest zrobiony z plyty pazdziezowej. 
Wyrzuc telewizor, po chuj ci on. Jak stanie w plomieniach z obudowy bedzie sie saczyc trujacy dym. 
 
Lepiej zostac bezdomnym, eko pedziem, i zyc w szalasie ekologicznym

CD 2012-10-16

Oczywiście kolektyw w którym ludzie wymieniają swoje usługi bez pośrednictwa pieniądza i wyspecjalizowanych instytucji, jest mniej wydajna od wolnego rynku, ale może być bardziej wydajna od mocno regulowanego rynku jaki mamy obecnie. Krótko mówiąc, wymieniając się z kimś pracą w takim kolektywie omijamy podatki i właśnie dlatego to może się opłacać.

CD 2012-10-16

A co do Huga, to jestem pod ogromnym wrażeniem. Moim zdaniem prowadził wywiad bardzo dobrze, zadawał celne i ciekawe pytania.

temeraire 2012-10-16

Co do tych wspólnych pralni w Szwecji. Tak się składa że mieszkałem tam przez pół roku, i śmiem twierdzić że to tam działa tylko dla tego że część ludzi posiada swoje własne. Po pierwsze można rezerwować na max 4h raz w tygodniu, oraz 2 razy w miesiącu dla większych pralni. Jak nie zdążysz to masz problem bo sterownik wyłącza ci pralkę i tyle. Jak mieszkasz sam to ok, ale w kilka osób lub jak masz dużą rodzinę to życzę powodzenia, inna sprawa że bieganie z praniem z 5 piętra do innego budynku to raczej średnia przyjemność. Jak zwykle wszystko wygląda pięknie jak się o tym opowiada, a gorzej jak się korzysta. Jak te wspólnoty które gość tak wychwala mają działać podobnie do tych pralni to dziękuje ale postoję.

PawelK 2012-10-16

A mnie od zawsze podobało się alternatywne spojrzenie na życie. Nie zapominajmy o tym, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i różnorodność jest błogosławieństwem. 
Myślę, że używanie określenia spisek jest strzałem we własną piętę. Po prostu prawa rynku oraz marketing wymuszają pewne działania mające na celu osiągnięcie zysku celem konsumenta. Zarabia na tym producent ale pośrednik jakim w największym stopniu jest państwo goli największą kasę nie dając nic w zamian. Prosty przykład: jeśli chcesz wymienić 10 marchewek na 10 jabłek to prawie zawsze połowę jak nie więcej z tej wymiany pójdzie do "rynsztoku" bo tak ten system ucisku działa.  
Myślę, że Paweł robi to co uważa za słuszne i są ludzie którzy myślą tak jak on. Ja też mam zastrzeżenia do kilku spraw w tej audycji ale zachowam to dla siebie. Delikatne podśmiewanie się z gościa było momentami nie smaczne. Over

darek 2012-10-16

Czy jest tu ktoś kto rzeczywiście wierzy w "spisek producentów żarówek" ?

LordBlick 2012-10-17

Spisek, zmowa, jakby tego nie nazwać, warto zawsze się nad tym zastanowić i potrafić wymienić argumenty za i przeciw. 
www.youtube.com

k@mil 2012-10-17

Rzeczywiscie ludzie juz sie organizuja sami. 
 
Moze ktos z Warszawy bedzie zainteresowany dobra zywnoscia z Ponidzia 
 
rolnikwnet.pl

Towarzysz Wiesław 2012-10-17

W 31 minucie ukazano w sposób bardzo wyraźny dlaczego socjalizm jest systemem bliższym sercu każdego człowieka w przeciwieństwie do posępnych wyzyskiwaczy i burżuazji. Budowaliśmy nasz przemysł racjonalnie mając na celu dobrobyt każdego obywatela. 
 
Dzięki międzynarodowemu podziałowi pracy, dzięki bez­interesownej wymianie doświadczeń w rozwiązywaniu trud­nych problemów projektowania i budowy, dzięki braterskiej wzajemnej pomocy budowa (Rurociągu Przyjaźń) przebiegała sprawnie i można ją było zakończyć przed terminem.  
 
Taka współpraca i wzajemna pomoc jest możliwa tylko między krajami socjalistycznymi. Pozwala ona wspólnymi si­łami rozwiązywać żywotne problemy wspólnego gospodarczego rozwoju, których pojedyncze państwa nie byłyby w stanie rozwiązać siłami własnymi.

Libertariator 2012-10-17

@45 "Budowaliśmy nasz przemysł racjonalnie mając na celu dobrobyt każdego obywatela." - tak racjonalnie, że w pewnym momencie to już nawet kiełbasy dla tego obywatela nie potrafiliście wyprodukować.

Jaroslaw 2012-10-17

@ 45 
Towarzyszu, socjalizm niczym nie rozni sie od kapitalizmu, poza paroma kapitalistycznymi gadzetami dla kamuflarzu takim jak gielda, prywatne banki..

darek 2012-10-17

Zuważcie, że nikt nie mówi o spisku hydraulików (którzy nam teraz instalują tanie plastikowe rury zamiast zajebiście ciężkich żeliwnych jak kiedyś, albo takie cienkie akrylowe wanny zamiast metalowych).  
Nikt nie mówi o spisku nauczycieli, którzy ewidentnie sabotują każdą próbę wprowadzenia konkurencji i reform w edukacji. 
 
Albo o spisku notariuszy, komorników i adwokatów, którzy mając monopol na swoje usługi nie dopuszczają konkurencji i biorą astronomiczne kwoty. 
 
Spisek zawsze musi być dziełem złych kapitalistów - nigdy nie stoi za nimi urzędnik ani pracownicy - autorzy teorii spiskowych są jakby uświadomieni klasowo - jak powiedziałby Lenin.

darek 2012-10-17

Nikt nie mówi o spisku związków zawodowych - które spiskują aby ozusować umowy o dzieło, bo pracownik etatowy może być członkiem związków, z na dzieło nie może. 
 
Albo o spisku urzędników rozliczających rozliczających rozliczne podatki, przeciw ich uproszczeniu - jakby podatki były superproste nie trzeba by było tylu urzędników, więc logiczne, że rzędniki spiskują przeciw ich uproszczeniu.

darek 2012-10-17

A czy obecny system nie jest spiskiem nierobów, opierdalaczy, złodziei, symulantów, dekowników i pasożytów ?

darek 2012-10-17

Do spisku należą też lewusy, nieudacznicy, kretyni i niebieskie ptaki, którzy wspólnie działają po to by w Polsce nigdy nie wprowadzono uczciwego wolnorynkowego kapitalizmu.

SKŁ 2012-10-17

Heh, czy ktoś zauważył tą wymianę zdań: 
min 62 
HUGO: Pierwszy projekt sfinansowałeś z funduszu UE ale , ze jest to taki fundusz który generalnie , wolałbyś aby ludzie to sfinansowali, a teraz mówisz o ONZecie, który właściwie niczym się nie rożni od UE, bo to też są jakieś tam pieniądze wyrwane ludziom z kieszeni, po to żeby dać innym. 
 
GOŚĆ: Tak! Właśnie, chodziło mi o to, żeby idea festiwalu, która zawiera w sobie idee społeczne była finansowana przez ludzi samych. [dalej: To się udało, w strukturze tego projektu nie ma złotowki z UE.] 
 
NO PADŁEM! A CO NA TO HUGO? : 
 
HUGO: Ok. To jest fajne! Bo możemy sięnie zgadzać co do pewnych idei i że jest finansowana przez ludzi :))) 
 
Hahahahha 
 
PS 
Moim zdaniem organizator nie ma pojęcia o ekonomii , ani pojęcia o tym co mówił że "trzeba zadawaćtrudne pytania" -gościowi wystarczylo zadać więcej trudnych pytań. Ech new age i niby "wiercenie dziury w całym" 
Ideologia jakiejś komuny przysłania im rynek. Ciekawe za co wybudują hackerspace. I czy zrobią jakis biznes oparty na LOKALNYCH spolecznosciach. Kto im broni orać ziemię i sprzedawać na osiedlu? CZY DO TEGO POTRZEBNY BYŁ FESTIWAL ZA 97 ZŁ?!!!!!!!!!!??

SKŁ 2012-10-17

@Darek - dobra uwaga: 
 
"Zuważcie, że nikt nie mówi o spisku hydraulików (którzy nam teraz instalują tanie plastikowe rury zamiast zajebiście ciężkich żeliwnych jak kiedyś, albo takie cienkie akrylowe wanny zamiast metalowych).  
Nikt nie mówi o spisku nauczycieli, którzy ewidentnie sabotują każdą próbę wprowadzenia konkurencji i reform w edukacji.  
Albo o spisku notariuszy, komorników i adwokatów, którzy mając monopol na swoje usługi nie dopuszczają konkurencji i biorą astronomiczne kwoty.  
Spisek zawsze musi być dziełem złych kapitalistów - nigdy nie stoi za nimi urzędnik ani pracownicy - autorzy teorii spiskowych są jakby uświadomieni klasowo - jak powiedziałby Lenin." 
 
Dlatego jak dla mnie z gościa wyszła podczas rozmowy lewicowość. Dziwi mnie tylko, że ludzie dają się nabierać na taki "alternatywny" marketing na 97tysiaków. Rozumiem, że musiał to być SPORY festiwal, bo festiwal to można zorganizować w kilku wynajętych [taniej?]salach,gdzie ludzie spotykają się i gadają. Musiało tam być bardzo dużo ludzi i chyba jeszcze więcej sal za te 97 tys :) 
 
Spiski są przez producentów jedzenia, przez developerów, itd - wszystko to co pokazuja w głównonurtowych mediach - jako ZŁO, wielkich kapitalistów którzy wyzyskują ludzi, ale o hydrauliku nikt nic nie powie! Dokladnie! 
Super - ktoś wyjeżdża na urlop na 2 tygodnie - uczy się tam skleić kolektor - sam gośćpowiedział, żeby traktować to jako hobby, dla przyjemności. No a potem czy zbuduje takie coś sobie i będzie sam produkował energię dla osiedla? dla siebie? I oni z hobby robią ideologię. Niech sobie ludzie jeżdżą gdziechcą i uczą się czego chcą. Ale żeby z tego robić alternatywny system? za 97 tys zł?

SKŁ 2012-10-17

Odnośnie Hugo - to słabo, dobrze wiemuy, że gość nie jest za wolnym rynkiem, ssie od organizacji. A Hugo ledwo co tylko go przycisnął. Szkoda. Jeśli w kontestacji nie można kogoś zkontestować, no to gdzie pytam GDZIE? W TVNie?!

darek 2012-10-17

A propos spisków jeszcze to widzę, że ludzie najbardziej boją się mówić o żydowskich spiskach. Jak na czacie u Martina coś wspomniałem o żydowskim spisku to mnie wyłączył od razu. 
 
Czy to nie wskazówka, że żydowski spisek jest najbardziej groźny i spenetrował nawet Kontestację ?Jeżeli od razu wyłączają nawet tutaj ?

SKŁ 2012-10-17

Odnośnie Hugo - to słabo, dobrze wiemuy, że gość nie jest za wolnym rynkiem, ssie od organizacji. A Hugo ledwo co tylko go przycisnął. Szkoda. Jeśli w kontestacji nie można kogoś zkontestować, no to gdzie pytam GDZIE? W TVNie?! A potem jeszcze broni Cohabitatu ideijak dzwoni Mariszka - zaloze sie ze jakby wejsc na kohabitat i zapytac ilu tam jest za socjalem i "pomocą" od państwa-to pewnie 88%!

SKŁ 2012-10-17

Heh, kiedy zadzwonił pod koniec ten współorganizator - lepiej mieć ścianę z siania niż z cegły bo "alergie" i bardziej na turalnie. Czy on wie czym jest cegła? Wypaloną gliną. PREDZEJ CZŁOWIEK BĘDZIE MIAŁ UCZULENIE NA SŁOMĘ NIZ NA GLINĘ. Gość nie potrafił nic powiedzieć - jest zmanipulowany wlasnie przez "idee kohabitatu" to wlasnie bylo wydać po tym telefonie drugiego gościa.

Towarzysz Wiesław 2012-10-17

@47 
 
Teraz, gdy świat stanął w obliczu wielu bardzo skompli­kowanych problemów społecznych, bardzo trudno jest nakreślić wieloletnie perspektywy rozwoju. My wiemy, że przyszłość ludzkości nieuchronnie jest związana z socjalizmem, że kapita­lizm nie jest w stanie rozwiązać żadnego z problemów współ­czesnego świata i musi ustąpić miejsca socjalizmowi. 
 
wieslaw1956.blogspot.com

Tomkiewicz 2012-10-17

# 57  
 
SKŁ, akurat w tym przypadku słoma nie może być szkodliwa (jako alergen np.), bo jest otynkowana. Dawniej ludzie mieli notoryczny kontakt z takim suszem, był jednym ze składników powały, więc nihil novi. 
 
Ale demonizowanie budownictwa z cegieł, to już jest pojechane. Zresztą, może Kreator coś napisze, aż się prosi.  
 
ps: Na nieszczęście dla cohabitatu, nie jest to - jak się wydaje - inicjatywa oddolna. Przydałoby się to udowodnić, o ile dyskusja się nie rozpizdoli, np. przez jazdy ad personam.

darek 2012-10-17

A może by tak popromować idee mieszkania w ziemlankach - najbardziej ekologiczny cohabitat. W dodatku jak ktoś wykorkuje to od razu ma pochówek gotowy.

darek 2012-10-17

A propos samej nazwy COHABITAT to oznacza wspólne mieszkanie.  
Czyli jak mówił Paweł promowanie : bloków wielorodzinnych (domki jednorodzinne do burżuazyjny wynalazek), wspólne pralnie, kuchnie, w serialu Świat wg Kiepskich mają wspólne WC - pewno realizują cohabitat. Do tego wkrótce dojdzie wspólna komunikacja (no bo jak tak posiadać samochód i jeździć nim samemu - to aspołeczne.) 
 
Ojejku - zdałem sobie sprawę, że ja przecież mieszkam w bloku z czasów komuny czyli takim wspaniałym cohabitacie. Dotarło do mnie jakie ja mam w życiu szczęście. 
 
Tylko burżuje izolują się od społeczeństwa w swych willach z basenami, jeżdżą prywatnymi autami zamiast razem z innymi autobusem.

CD 2012-10-17

Dopóki ten ruch działa sobie dobrowolnie, odczytuję te działania bardzo pozytywnie. To nie jest tak, że wszelka współpraca musi odbywać się za pośrednictwem pieniądza, zwłaszcza że tego typu współpraca jest bardzo droga bo obciążona podatkami. 
 
Hugo bardzo dobrze prowadził audycję. Nie można zapraszać gości tylko po to, by mieszać ich z błotem. Każdy słuchacz mógł wyrobić sobie własną opinię, każdy mógł zadzwonić. Rolą prowadzącego jest zapoznanie słuchaczy z gośćmi a nie wchodzenie w jakąś ogromną polemikę. 
 
Ja wierzę w spisek żarówkowy o tyle, że taki spisek jak najbardziej jest możliwy, chociaż nie wiem czy miał miejsce. Jest zasadnicza różnica między produkcją szybko psujących się samochodów a produkcją szybko psujących się żarówek. Samochód to ogromny wydatek i klienci przed kupnem dokładnie zapoznają się z produktem. Żarówka to rzecz tania, więc klient nie będzie spędzał zbyt wiele czasu na szukaniu odpowiedniego modelu. Nawet gdy się przepali, klient nie będzie z tego powodu robił tragedii i po prostu kupi nową żarówkę.

CD 2012-10-17

Bawi mnie jednak krytykowanie produktów o krótkiej przydatności i jednocześnie promowanie budowy domów ze słomy ;)

darek 2012-10-17

Ludzie bywają zaślepieni idologicznie, że aż śmieszni. 
Przykładem jest zmarły niedawno Steve Jobs. 
Był on wegetarianinem i uważał, że skoro nie je mięsa to nie musi się myć mydłem. Bo tylko mięso jest przyczyną, że człowiek śmierdzi. 
 
Jego współpracownicy powiadają jedank, że po prostu śmierdział. Czyli z jego wegetariańskiej teorii wynikało, że nie powinien śmierdzieć więc nie był w stanie dostrzec, że jednak śmierdzi.

Marishka 2012-10-17

A teraz przypomnijcie sobie historię Waldka Deski i jego ekologicznej szopy. Tyle, że Waldek sam sobie po cichu chałupę wybudował, nie skrzykiwał rzeszy wyznawców, a tym bardziej nie leciał po kasiorę do Unii czy tym bardziej ONZ. I nie trąbił o "zrównoważonym rozwoju", "firmach społecznych" czy innych wspaniałych postanowieniach żywcem wziętych chociażby z tegorocznego ONZ-owskiego szczytu w Rio. A może powinien? 
 
Podobno za Cohabitatem nie kryje się żadna ideologia. Wolne żarty! Już samo powiązanie z UNDP daje wiele do myślenia. Polecam też patrzeć na sprawy szerzej, w kontekście globalnym. Tzn. w kontekście obecnej sytuacji światowego kryzysu, zubożenia wielu wysokorozwiniętych krajów, nagonki na kapitalizm i wolny rynek (ile jeszcze razy usłyszymy/przeczytamy, ze "kapitalizm się nie sprawdził", "wolny rynek się nie sprawdził", etc.), nawoływania do rezygnacji z dóbr materialnych, promowanie grzebania w śmietnikach (to dopiero jest eko!) czy życia z 10 zł/miesiąc.  
 
I w ten trend doskonale wpisuje się Cohabitat ze swoją propozycją dla zagospodarowania życia ludzi biednych. A że biedy w najbliższych latach będzie tylko przybywać, to Cohabitatczycy sa jak znalazł! Trzeba już zawczasu przeszkolić tych, którzy za kilka lat będą masowo budować domki ze słomy dla rodaków w potrzebie. Może wiedzą coś więcej o planach wprowadzenia podatku katastralnego, który sprawi, że mnóstwo ludzi wyląduje dosłownie na bruku. Wówczas domek ze słomy będzie jak znalazł!  
 
Gdyby Cohabitat naprawdę był inicjatywą oddolną biłabym brawa za pomysłowość. Zresztą wówczas byłoby widać, że jest to inicjatywa wolnych, kreatywnych osób. Ale zbyt ciasne powiązanie Cohabitatu z UNDP nie pozwala mi na zaufanie dla tej inicjatywy. Zresztą język, jakim się posługują (zaczerpnięty z Agendy 21) sprawia, że natychmiast zapala mi się czerwone światełko.

Marishka 2012-10-17

PS: Przykład Deska vs. Cohabitat jest dla mnie świetną ilustracją ducha nadchodzących czasów. Jednostka jest niczym, liczy się tylko kolektyw. Tyle, że gdzieś to już kiedyś słyszałam i to mnie właśnie martwi...

CD 2012-10-17

Z ludźmi jest zazwyczaj tak, że zauważają pewne problemy, ale zupełnie pudłują jeśli chodzi o diagnozę przyczyn. Oczywiście całe to gadanie, że "kapitalizm się nie sprawdził" itp. świadczy właśnie o nierozumieniu przyczyn. 
 
Nie wiem czy powiązanie z ONZ ma tutaj jakieś znaczenie i czy powinno to dyskredytować organizację czy nie. 
 
Faktem jednak jest że wiele osób po prostu nie chce pracować ciężko po 8 godzin dziennie. Wolę, żeby takie osoby kombinowały jak przeżyć za te 10zł/miesiąc niż żeby domagały się socjalu.  
 
Natomiast nawoływania do życia w biedzie nie są niczym złym tak długo, dopóki pozostają jedynie nawoływaniem a nie zmuszaniem.

Tomkiewicz 2012-10-17

Może niech sam zaangażowany się wypowie.  
 
Ciekaw jestem, czy Paweł Sroczyński zgodzi się z twierdzeniem, że cohabitat nosi cechy anarchokomuny i co miałby do powiedzenia w sprawie ... globalistycznego patronatu nad tą ideą. 
 
Nie rozumiem też, co właściwie znaczy "zrównoważony rozwój",  
Na czym polega ten lingwistyczny nowotwór?

Marishka 2012-10-17

Nie znoszę tego gościa, ale tu w kilku prostych zdaniach dość dobrze tłumaczy co to jest "sustainable development" czyli tzw. "zrównoważony rozwój". Ja podkreślę tylko jedno słowo, którym można zastąpić ten słowotwór - REDYSTRYBUCJA.  
 
www.youtube.com

darek 2012-10-17

Generalnie w wypowiedzi Pawła stosunkowo mało jest spraw technicznych natomiast dość dużo tzw ideowych. Prawie zero konkretów na temat słomianych domów, a dużo ideowych bajań na temat pożytków z życia w słomianej wspólnocie.  
 
Dużo też krytyki pod adresem producentów różnych produktów. W zasadzie to te krytyczne wypowiedzi stanowiły większość wywiadu.

SKŁ 2012-10-17

@Marishka 
Z tego co można usłyszeć w Radio na "R" to oni tam są zachwyceni - czemu tam nie krytykujesz?:) 
 
Ja się zgadzam że to smierdzi - tym bardziej dziwne czemu nie wzieli właśnie takiego Deski Waldemara na swoje sztandary - przecież to powinien być ich idol!!!

Tomkiewicz 2012-10-17

@ SKŁ,  
 
Czy w takim razie uważasz, że Waldek Deska utożsamia się z cohabitatem?

Marishka 2012-10-17

@SKŁ - nie wiem, co to jest "radio na R", ale znam takie jedno Radio na Fali oraz ich zachwyt wszystkim, co pachnie anarcho-komuną. Zaczynaliśmy trochę z "Tomkiewiczem" tam udzielać się, ale po odejściu Krawca (a wraz z nim - jedynego głosu rozsądku w RnF) straciło to jakikolwiek sens. Bo to byłoby trochę tak, jak próbować dzwonić do Radia Maryja i nawracać na ateizm Ojca Dyrektora ;) 
 
A co do tematu Cohabitatu w RnF, to kiedy była pierwsza audycja o tym (też z gościem), to dzwonił "Tomkiewicz" z tym samym pytaniem o rolę UNDP w tym przedsięwzięciu.

Jaroslaw 2012-10-18

Moge sie mylic ale gosc ma wizje. Zdrowe myslenie i zdrowe jedzenie to idzie w parze.  
Biedronka to kiedys byl szkodnik a teraz najpopularniejszy disckont spozywczy. To co sprzedaja z pewnoscia w polowie nie nadaje sie do jedzenia. Czy to jest spisek? Nie. To jest cholerna rzeczywistosc i nie mozna zamykac na to oczu. 
 
Ja sie tylko obawiam co nasze panstwo powie na takie urzadzenia ekologiczne jak wiatrowe pradnice pradu.  
Powiedza: opodatkowac producenta energii.

darek 2012-10-18

Chyba Jarek coć ci się pomyliło - biedronki nie są szkodnikami - zapewne pomajtało ci się ze stonką.  
 
Stonka ziemniaczana to był szkodnik zrzucany na polskie kołchozy z powietrza przez imperialistów w latach 50 tych. Imperialiści chcieli przeszkodzić w wielkim dziele kolektywizacji rolnictwa. 
Teraz kapitaliści i imperialiści robią to samo tylko zamienili stonkę na biedronkę.

darek 2012-10-18

Biedronki bodajże żywią się mszycami więc są pożyteczne dla klasy robotniczej Jarosławie.

Tomkiewicz 2012-10-18

Gdybyście sami, bez udziału globalistów-etatystów, zainicjowali oddolnie akcję w jakikolwiek sposób próbującą uniezależnić aktywność ludzką od państwa, napotkalibyście natychmiastową, gwałtowną i negatywną reakcję. 
 
Z tego to powodu nadal twierdzę, że cohabitat jest legitymowany przez gremia o wiele potężniejsze niż lokalna komuna składająca domki z gliny i słomy. I nadal uważam, ze wolność jest ostatnią kwestią, o jakiej marzą kolesie z organizacji typu UE czy ONZ.  
 
ps: Czy offtop żywieniowy ma tutaj jakiś większy sens? Na marginesie, nawet w Biedronce zdarzają się dobre produkty, jak choćby maslo osełkowe czy śmietana z Piątnicy, więc bez przesady.

SKŁ 2012-10-18

@72 Tomkiewicz 
Nie mam pojęcia. Ja mówię że Deska winien być ICH idolem. bo sam se dom zrobił i walczy z systemem. Cohabitat powinien ubiegać o niego a nie on.

SKŁ 2012-10-18

CO WY NA BIEDRONĘ NASKAKUJEICIE?! 
MOŻNA TAM KUPIĆ WSZYSTKO CO W INNYCH SKLEPACH! COLĘ PEPSI PIWO CHIPSY WSZYSTKO! + TAŃSZE SMACZNE [ALE MNIEJ ZDROWE] JEDZENIE! USPOKUJTA SIĘ. 
 
@MARISHKA: 
"@SKŁ - nie wiem, co to jest "radio na R", ale znam takie jedno Radio na Fali oraz ich zachwyt wszystkim, co pachnie anarcho-komuną. Zaczynaliśmy trochę z "Tomkiewiczem" tam udzielać się, ale po odejściu Krawca (a wraz z nim - jedynego głosu rozsądku w RnF) straciło to jakikolwiek sens." 
 
Wlaśnie o tym radiu aluzjowałem. Choć nie do końca zgadzam się że krawiec był głosem rozsądku-owszem w 90%. Te 10% to niezrozumiałe dla mnie nawalanie na katolickich księży, które szczególnie wyszło w odcinku Na Falach Stron "motyw mordesrtswa" 
 
"A co do tematu Cohabitatu w RnF, to kiedy była pierwsza audycja o tym (też z gościem), to dzwonił "Tomkiewicz" z tym samym pytaniem o rolę UNDP w tym przedsięwzięciu." 
Z chęcią posłuchałbym - mógłbym Was prosić o jakieś liki namiary na tą audycję? Z góry dziękuję ipozdrawiam.

Tomkiewicz 2012-10-18

Nie ma sensu @SKŁ. Zadałem pytanie, a aluzja do ONZ utonęła w niezrozumiałym dla mnie tłumaczeniu. 
 
Poza tym, po kiego mamy tutaj omawiać sprawy RnF-u? 
 
Jest kilka arcyciekawych motywów krążących wokół cohabitatu i lepiej na nich się skupmy. Wciąż widzę, że dystansujecie się od ideologicznego zwierzchnictwa nad cohabitatem, jakie płynie z ONZ (agenda 21).  
 
Dystans powoduje, że można pominąć coś ważnego, a używanie frazy "teoria spiskowa" już dokumentnie orze temat (chyba wiadomo czemu).

Jaroslaw 2012-10-18

To jakis spiseg ale amerykanskiemu zukowi ( stonce) nigdy nie powodzilo sie w Polsce dobrze. Dlaczego ? Ze niby zarloczna i plodna ..  
Biodronka to ulubiony owad niefuterkowy wszystkich Polakow. Biedronce mozna policzyc kropki, biedronki leca do nieba ... 
 
Biedronka niegdys miala takie haslo ze chroni pracownikow i srodowisko naturalne. W swietle przegranych procedow trodka o byt pracownikow wydawala sie mocno naciagana, ale coz nie bede sie czepial, wielkie hasla maja to do siebie. 
 
Takie Tesco tez w swoim czasie podjelo wspolprace z fundaja Itaka i w wolnych chwilach razem szukali bezdomnych 
 
 
Piekne cele, i to wszystko dla nas, muza, smakolyki na promocjach. Wypijmy za supermarkety

LordBlick 2012-10-21

@SKŁ/57: To ja dzwoniłem... Istnieją subtelne różnice pomiędzy gliną suszoną a paloną - inne właściwości w przepuszczalności ciepła i wilgoci. Słoma jest izolowana pomiędzy tynkami, więc nie pyli, chyba że ktoś nie dba o stan tynków w trakcie użytkowania. Mam wrażenie, że pewne uprzedzenia nie pozwoliły się tobie zagłębić w argumentację drugiej strony. Co do "zmanipulowania" i problemów z wysławianiem się - nie zdążyłem jeszcze wszystkiego przemyśleć i przede wszystkim się wyspać po wycieczce do Łodzi, wprawy w rzeczowym wypowiadaniu się na antenie też nie miałem kiedy nabrać. Uważam, że warto poznawać ludzi z innych kręgów i dyskutować wszelkie wątpliwości. Ma się wtedy szerszy ogląd rzeczywistości, niż słuchając ludzi z jedynego słusznego otoczenia. A i można przekonywać innych i siać ziarno rozsądku, oczywiście w wyważony sposób. 
Oczywiście dziękuję za uświadomienie dreamteamowi T/M, że "oddolność" może być iluzoryczna. Po to również udzieliłem swój głosu, aby mieć feedback.

darek 2012-10-21

Słoma wydaje się być ulubionym materiałem dla budowy ekologicznych komun właśnie z powodów ideologicznych. Bo jest z jakichś wzgędów uważana za bardziej proletariacki i politpoprawny materiał. 
Dziwne to ,ponieważ za czasów PRLu w słomie widziano symbol zacofania i ciemnoty i namawiano do zamieniania słomianych strzech na postępowe dachy z eternitu. 
 
A co do gliny suszonej i palonej to w Polsce glinę się pali, bo jest inny klimat. Przykładowo w Hiszpanii czy Libii to słońce tak silnie pali, że glina wysycha sama i może nie trzeba jej wypalać. 
 
Obawiam się. że ze słomy nie wybudujesz piętrowego domu - bo materiał za słaby, więc metoda ta powoduje podrożenie kosztu terenu - trzeba mieć większą działkę więc się skórka za wyprawkę nie opłaci. 
 
A propos - czy Komorowski zostanie tym władcą, który zastał Polskę murowaną, a zostawił słomianą?

LordBlick 2012-10-22

@:"Obawiam się. że ze słomy nie wybudujesz piętrowego domu - bo materiał za słaby" 
W moim wstępnym zamyśle słoma ma być wypełnieniem, szkielet drewniany. Oczywiście istnieją domy samonośne ze słomy(nawet w Szwajcarii), to tylko kwestia odpowiedniej technologi. Dobrze jest trochę przynajmniej poczytać o czymś, o czym się wypowiadamy przed wysnuwaniem własnych teorii. 
Jeden z pierwszych linków z Googla(straw bale switzerland): 
glassford.com.au 
Zostawmy ta symbolikę kłosa na boku, dla mnie liczy się ocieplenie lokalu już w standardzie(dom pasywny praktycznie), wytłumienie przed odgłosami z zewnątrz i specyficzny mikroklimat - większość standardowych domów w zimie ma przesuszone powietrze, co nie wpływa dobrze na kondycję układu oddechowego.

darek 2012-10-22

No to jak słoma ma być tylko wypełnieniem to mamy domek tzw kanadyjski tylko z modyfikacją że zamiast wełny mineralnej jako wypełnienie wsadzamy słomę. 
 
Co do wysuszenia to w dzisiejszych czasach nie ma tego problemu - zwykle często odwrotnie jest problem z wilgotnoscią, bo ludzie utrzymują w domach jak najniższą temperaturę aby oszczędzać - a przy niższej temperaturze wilgotność względna rośnie i staje się problemem.

LordBlick 2012-10-22

No więc właśnie taki dom nie wymaga zbytniego nakładu w ogrzewanie (w przypadku użytkowania kilku urządzeń produkujących dodatkowo ciepło nie ma potrzeby specjalnego ogrzewania), przy czym temperatura się utrzymuje przyjazna dla ludzi. Znanym problemem jest suchość w pomieszczeniach ogrzewanych kaloryferami. kiedyś na noc kładło się mokry ręcznik, albo wieszało specjalne parowniki z wodą. Tutaj przy zachowaniu proporcji, że ściana zewnętrzna ma mniejszą 10 razy przepuszczalność wilgoci od wewnętrznej mamy ten problem z głowy(odbywa się to drogą reakcji metabolicznych odpowiedniego szczepu bakterii na mieszance wody, sieczki słomianej i tynku glinianego).

darek 2012-10-22

Bajerujesz trochę Bliku. 
 
Domki kanadyjskie mają bardzo dobrą izolacyjność. 
Twoja wypowiedz sugeruje, że w słoma ma jakąs wyjątkową izolacyjność - rzekomo lepszą niż w domkach kanadyjskich co nie jest prawdą. 
 
A kładzenie mokrych reczników na kaloryferach to uprawiano w czasach PRLu - bo wtedy nie było zaworów regulujących moc grzejnika. Już ze 20 lat nikt tego nie robi. Więc nie ma potrzeby wybawiać ludzi od takowego problemu.

Noaidi 2012-10-27

Post-scarcity. 
Polecam obejrzeć o co chodzi w Cohabitacie i nie snuć spisków a'la UNDP. 
 
www.youtube.com

Tomkiewicz 2012-10-28

Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Oto bowiem - Agenda21 rządzi, Agenda21 radzi, Agenda21 nigdy cię nie zdradzi!!! 
 
Odgórnym unijnym nakazem za kilka lat będzie można stawiać tylko i wyłącznie domy pasywne plus dotacje ofkors w pakiecie. 
Ale UE to taki twór bezskuteczny, który - jak już raczyłem przesadzić na antenie - wcale nie ma wpływu na decyzyjność poszczególnych landów.  
 
fakty.tvn24.pl 
 
# 88 
Opanuj się @Noaidi. UNDP jest na stronie cohabitatu. W cohabitacie szczytna idea ma swoje tło i to właśnie tło mnie niepokoi. Zdania nie zmienię, dopóki ktoś mi nie udowodni, że UNDP ktoś im dopisał złośliwie na stronce :) 
 
Na stronie UNDP jest oczywiście sporo o cohabitacie.  
No, ale ONZ to taka organizacja nie mająca żadnego wpływu na ponadnarodowe ustalenia, natomiast Agenda21 to globalne rojenia wariata w post-narkotycznej malignie.

Dodaj komentarz...

Marcin Hugo Kosiński


Libertarianin. Przedsiębiorca. Dziennikarz.

Właściciel radia KonteStacja. Od ponad 12 lat, propagator wolności słowa, nieszablonowego podejścia do własnego życia i kreatywnej edukacji.

Założyciel newslettera Ideoskop.pl mówiącego o niebabalnych pomysłach na biznes, które ktoś gdzieś wdrożył w życie oraz platformy edukacyjnej Edukatorium.pl dla osób przedsiębiorczych.

A do tego jeszcze bloger w Kosinski.IT

Prowadzi audycję na żywo Wydanie Główne od której się wszystko zaczęło. Jest wciąż główną pozycją rozgłośni. Niebanalne tematy i ciekawi goście. W poniedziałki o 21.00


Medale:

Prowokator miesiąca
złoty!

Program miesiąca
brązowy
Inne audycje tego autora:

ZUS nie chce 5 mld (2) - 8 dni temu

Black Friday po polsku (4) - 2 tygodnie temu

Nowy próg podatkowy (11) - 3 tygodnie temu

Wszyscy jestesmy zlodziejami (5) - 5 tygodni temu




Więcej audycji...
Jak wynajmować mieszkanie za darmo? (2) - 2 miesiące temu


Koniec polskich spółek w UK? (1) - 3 miesiące temu

Za tanie linie lotnicze (8) - 3 miesiące temu

Jak omijać kontrolę państwa (9) - 3 miesiące temu

Kto blokuje zakup kryptowalut? (5) - 3 miesiące temu

Ile zapłacisz za nowe seriale (5) - 4 miesiące temu


Nie będę płacił za Twoje mieszkanie (19) - 4 miesiące temu


Dlaczego nie warto wracać do Polski? (8) - 4 miesiące temu


O jedna wyplatę mniej (3) - 5 miesiące temu


Wolnościowcy upadają (13) - 5 miesięcy temu



W tym kraju wszyscy chcą Cię okraść (10) - 6 miesięcy temu

A klientów mamy w nosie (1) - 6 miesięcy temu

Za co lubię Unię Europejską (18) - 7 miesięcy temu

Czy wziąłbyś order? (22) - 7 miesięcy temu



Twoje hasła są za słabe! (6) - 8 miesięcy temu

Niemcy cenzurują internet (4) - 8 miesięcy temu

Do apteki dopłyniesz wpław (7) - 8 miesięcy temu


Wywiad z terrorystą (34) - 9 miesięcy temu


Kto spekuluje masłem? (3) - 9 miesięcy temu

Czy Asbiro to sekta? (12) - 9 miesięcy temu

Czy chciałbyś tyle zarabiać? (15) - 10 miesięcy temu


Nie wolno prowadzić firmy z knajpy (5) - 10 miesięcy temu


Lewak zmusza do picia wódki (9) - 11 miesięcy temu

Trump chce zatruć płuca rodaków (15) - 11 miesięcy temu


Chcę sprzedać nerkę męża! (25) - 11 miesięcy temu

Marnowanie żywności jest opłacalne (6) - 11 miesięcy temu

No to nacjonalizujemy hazard (4) - 11 miesięcy temu

Warto być biednym (8) - 11 miesięcy temu

Czy Kościół kradnie? (5) - ponad rok temu




Poprzez wódkę cenzurują sklepy (8) - ponad rok temu


Jednolite okradanie podatników (6) - ponad rok temu


Na chuja nam dzietność? (13) - ponad rok temu







Jak spożywać piwo publicznie? (1) - ponad rok temu


Polska skazała terrorystę (6) - ponad rok temu




Człowiek, który dostał po d... (5) - ponad rok temu




Do czego prowadzi socjalizm? (5) - ponad rok temu















Bandyta, ale polski bandyta (13) - ponad rok temu

Urzędnik przy każdym dziecku (7) - ponad rok temu





Jak unikać długów? (1) - ponad rok temu







Bluzgi, bluzgi, bluzgi... (20) - 2 lata temu

Znamy wyniki wyborów (21) - 2 lata temu






Majonezowi mówimy NIE (16) - 2 lata temu





Koniec z handlem dziećmi (10) - 2 lata temu

Ujawniamy prawdziwego trolla (3) - 2 lata temu










"Te wybory to przełom" (24) - 3 lata temu



Po co mieszkać w Polsce? (11) - 3 lata temu

Hugo w Business Misji (6) - 3 lata temu




Jak nie płacić mandatów? (4) - 3 lata temu



Obalamy mity nt. energetyki (40) - 3 lata temu







Czy alimenty powinny istnieć? (29) - 3 lata temu









Idziemy palić opony pod sejm (9) - 3 lata temu









To mit, że trzeba płacić ZUS (10) - 3 lata temu


Możesz jeździć na gapę (10) - 3 lata temu



Korwinowsko i emigracyjnie (14) - 3 lata temu










Dlaczego tutaj jest tak drogo? (13) - 4 lata temu

Górnicy mordują ludzi (19) - 4 lata temu





Wolni ludzie się nie żenią (12) - 4 lata temu


Dlaczego lepiej być debilem? (9) - 4 lata temu



Pracuje jeden dzień w tygodniu (18) - 4 lata temu


Przepracowała 17 lat w ZUS-ie (23) - 4 lata temu


Czy Owsiak kradnie? (26) - 4 lata temu

Czy Żydzi są terrorystami? (18) - 4 lata temu






Jak zabrać 15 milionów? (42) - 4 lata temu


Jak wygrać 24 MacBooki (17) - 4 lata temu


Co powinien spalić narodowiec? (61) - 4 lata temu




Czy wolno gwałcić publicznie? (17) - 4 lata temu


Ile dałbyś za dziecko? (25) - 4 lata temu


Jak kraść? (49) - 4 lata temu


Opodatkujmy rowerzystów (29) - 4 lata temu

Ja zawsze chcę pić... (18) - 4 lata temu





Jak zabić krowę? (46) - 5 lata temu


Czy należy płacić podatki? (24) - 5 lata temu





Jak wycenić dziecko? (9) - 5 lata temu

MLM to ściema (67) - 5 lata temu





Dupy z Wykopu (40) - 5 lata temu







Czy Polacy to kapusie? (44) - 5 lata temu






Kontestatorskie życzenia (6) - 5 lat temu




Czy na taką partię czekamy? (30) - 5 lat temu











Czy rolnicy nas okradają? (43) - 5 lat temu





Jak manipulują media? (12) - 6 lat temu


Nietypowe lekarstwo na kaca (5) - 6 lat temu





Korporacje są wyzyskiwane! (23) - 6 lat temu


Wódka czy panienki? (19) - 6 lat temu


Jak nie płacić mandatów? (12) - 6 lat temu


Martin: Jak rzuciłem etat? (27) - 6 lat temu

Gdzie są nasze pieniądze? (13) - 6 lat temu

Squatter przejmuje audycję! (44) - 6 lat temu


Jak się wykańcza firmy (6) - 6 lat temu






Panie, jak protestować? (31) - 6 lat temu

ACTA samo zło (87) - 6 lat temu












ZUS jako partner biznesowy (13) - 6 lat temu

Naloty na graczy (17) - 6 lat temu


Wieczór powyborczy (61) - 6 lat temu

Wręcz przeciwny tygodnik (46) - 6 lat temu




Ile powinien zarabiać poseł? (14) - 6 lat temu


Cała prawda o szczepieniach (22) - 6 lat temu

Nie bądź Jeleniem! (12) - 6 lat temu







Przemyt to grzech! (39) - 7 lat temu

Sześciolatki do szkoły? (68) - 7 lat temu



Nowe podatki Unii Europejskiej (22) - 7 lat temu





Krągły fetyszyzm (38) - 7 lat temu






Frondo, nie idź tą drogą! (31) - 7 lat temu



Demaskujemy manipulacje TVN (31) - 7 lat temu



Bereta LIVE 2/2 (68) - 7 lat temu

Bereta LIVE 1/2 (33) - 7 lat temu




Świat wg PARP godzina druga (7) - 7 lat temu


Dziękujemy ci Platformo (27) - 7 lat temu

Czy Windows jest zbyt drogi? (56) - 7 lat temu



Ta złodziejska prywatyzacja (36) - 7 lat temu







Telewizja śniadaniowa (20) - 7 lat temu


Prawa posiadaczy broni (4) - 7 lat temu


Oszustwa na fotoradarach (6) - 7 lat temu


Jak robią nas w balona (33) - 7 lat temu




Czy media kłamią? (38) - 7 lat temu






Rób, do cholery, dzieci! (11) - 8 lat temu









Dlaczego zarabiasz tak mało? (66) - 8 lat temu

KonteStacja pisze książkę (65) - 8 lat temu










ZUS emigruje do USA (15) - 8 lat temu



Tylko tutaj nie ma cenzury (32) - 8 lat temu


Jak ukraść dziecko? (9) - 8 lat temu

cHWDP reaktywacja! (12) - 8 lat temu





Martin o PKP w TVN (4) - 8 lat temu



Krzyże w szkołach??? (23) - 8 lat temu

Wymyślamy partię idealną (5) - 8 lat temu


O buncie informatyków (8) - 8 lat temu







UE powstała! (2) - 8 lat temu

Pilot pierwszego sezonu (5) - 8 lat temu

A dzisiaj polecamy:
 align="center">
Program sponsorują:

Adam - - 50.00
Montaż Anten Warszawa - - 20.00
opinie.info.pl - - 20.00
Pracawsieci.net - - 20.00
Zarabianie przez internet - - 20.00
Tomek - - 10.00
wypożyczalnia samochodów - - 20.00

Możesz i ty zasponsorować >>>

Promuj radioWydrukujDaj komuś ulotkęChcesz prowadzić audycję?Kontakt