Facebook
Misja Grupa 5000+ audycji Kino Czat Kryzys? Napisz Kontest.CLUB Broń
Podpis:
Numer GG:
strona główna Kontestacji Własna broń – zdobądź pozwolenie
Dziś
21:00
The Orville, STD i inne nie-Star Treki gość: Zenon Skition (nie ten filozof
Jutro
21:00
Jan Fijor zaprasza (na żywo)
Słuchaj radia
Wydanie Główne
dziś
Kto jest najwiekszym złodziejem?
Komu zabrać, a komu dać? Uszczelnianie. Superminister nie oszczędza podatników. Rewolucja w ZUS. Rewolucja w urlopach. Rewolucja w cenach masla i cukru. 1mln mniej whisky.
Nikt nas nie uczy jak sprzedawać
wczoraj
Czy handlowiec powienien być pewny siebie
Czy handlowiec powinien byc pewny siebie? A jezeli tak, to w jakich aspektach i obszarach taka dobra pewność siebie powinna być widoczna? Odcinek kończy się zaproszeniem do udziału w...
Skorzystaj z naszych projektów:

▸ Własna broń - zdobądź pozwolenie
▸ Wolny Rynek - w liczbach
▸ Emigrujesz - posłuchaj najpierw
▸ KontestKino - filmy na wieczór
▸ Poważny kryzys - napisz
▸ Kontest.CLUB - wstąp i ucz się z nami

Audycja: Świat Kamila C. | Biznes | Wywiady 2013-09-12

Wiktor Jarka - Produkowanie softu dla amerykanów

Nadający: Kamil Cebulski

Wiktor ze skromnego programisty freelancera przeobraziłsię w firmę zatrudniającą 30 ludzi na dwóch kontynentach.
Pobierz [53,6 MB]

KOMENTARZE

sprae 2013-09-13

Audycja mi się podobała. Wiktor wypadł dobrze. Ma fajny sympatyczny głos i brzmiał jakby wypowiedź nie sprawiała mu problemu. 
 
Gratuluję firmy. Chociaż to PHP mnie zaskoczyło :-) 
Osobiście praktykuję Pythona/JS/C/C++. Ale ja zajmuje się bardziej automatyką i wizualizacją.

Wiktor Jarka 2013-09-13

Dodatkowe informacje, których zabrakło lub które trudno było podyktować podczas trwania audycji :-) 
 
Strona internetowa: www.creatuity.com 
 
Gdyby ktoś był zainteresowany naszą kulturą organizacyjną i kilkoma informacjami ekstra to tutaj materiał z niemieckiej telewizji na temat kilku firm w Poznaniu: tv 
 
No i tak jak wspominałem podczas wywiadu - wszelki feedback (rzeczy do poprawy szczególnie) na temat samej audycji czy jakiekolwiek pytania - bardzo mile widziane! :)

Wiktor Jarka 2013-09-13

I bardzo dziękuję za miłe słowa, sprae. 
 
W PHP wbrew pozorom da się tworzyć oprogramowanie bardzo wysokiej jakości. Problemem jest niska świadomość, ponieważ PHP do tego nie zmusza (w przeciwieństwie do Javy), więc jest stosunkowo łatwiej stworzyć coś kiepskiego (ale wybór należy do Ciebie jakim programistą chcesz być).

RADesign 2013-09-13

Zacna audycja, milordzie. 
Ciekaw jestem, jak wyglądają obecnie na rynku sprawy graficzno-layoutowe. Wy programujecie, a kto projektuje? Jaki teraz rynek ? 
Ze 4 lata temu rozmawiałem z właścicielem dużej firmy zajmującej się grafiką 2d z Vancouver (logo, typo, layouts, identyfikacja, użytkowe ulotki, plakaty, itp). Konkluzja była taka, że, cytuję, "ciapaci(Hindusi) nas wykańczają, rynek jest pojebany". 
Koleś opisał dość dziwaczny trójkąt usług w branży. Mianowicie rynek USA jest podbijany przez indyjskie i pakistańskie konglomeraty, które dzięki dobremu seo dominują wyszukiwarki, ich firmy wystawiają po kilkadziesiąt stron firmowych, pseudo porównywarek, pseudo blogów, pseudo stron pro o grafice. 
Do tego stosują dumping i strony DIY bazujące na masowo kradzionych klipartach i wzorach - "kliencie zrób sobie całkowicie powtarzalne, kradzione i nieoryginalne logo z cliparta za jedyne 29$".  
Tak czy siak - większość small biznesu zamawiała u hindusów. 
Z kolei hindusi za cholerę nie umieli projektować, najwyżej ukraść kliparty lub projekty z innych stron. 
Dla wymagających klientów z USA zamawiali więc...usługi z krajów Europy.  
Z kolei w Europie była masa projektantów i grafików, i rynek nasycony, o robotę trudno, ceny niskie. Duże zamówienia wygrywają firmy projektowe ...z USA - bo menedżerowie w korpo albo są powiązani z USA, albo mają USA-filię (albo ceny lokalnych grafików są za niskie i pewnie są złej jakości). 
Zaś w USA - nieliczni żyją z dużych projektów z Europy, zaś rynek średnich i małych dominują byle jacy hindusi - którzy często korzystają z usług z Europy (ale dopiero jak klient się wkurzy któryś raz na niską jakość hinduskich "projektantów") 
A wykluczyć na popularnym rynku tego pośrednika ciężko - bo sprytnie zdominowali wyniki przeglądarek. 
I tak istniał i chyba jeszcze istnieje dziwaczny trójkąt, a wynik jest taki, że w krajach Europy nadal jest nadpodaż grafików i trudno przyzwoicie zarobić w 2d. 
Pytanie brzmi - czy zamierzacie rozszerzać działalność o pośrednictwo dla usług grafików 2d i/lub 3d ? Czy też rynek w USA też zapchany...?

sprae 2013-09-13

Wiktor Jarka: Ja temu nie przeczę. Wiem, że liczy się to jaki będzie produkt, a nie narzędzia. Te mogą najwyżej zwiększyć wydajność/przyjemność pracy. 
 
Historia mi się podobała bo mam podobne przygody.

sprae 2013-09-13

PHP zaskoczyło mnie głównie dlatego bo dziś startupy męczą głównie ROR/Django.

Martin 2013-09-13

Ja nie wiem gdzie ta nadpodaż grafików, ja jej nie widzę. Moim głównym problemem od kilkunastu lat jest to, że nie ma nigdy grafika jak jest potrzebny. 
 
Jak już się znajdzie to albo jest bardzo kiepski albo bardzo drogi. 
 
I tych pierwszych to jest faktycznie nadpodaż...

PolishKrumper 2013-09-13
PolishKrumper 2013-09-13

sorry nie ten link  
 
mialo byc to  
 
www.youtube.com

Marius 2013-09-13

Masz swą dziąche, ja jestem grafikiem, Krawiec, Sharky, ten kolega Huga co z nim kiedyś audycję współprowadził. 
Nawet nie wiesz, że znasz ;)

Wiktor Jarka 2013-09-13

Jeśli chodzi o grafików to mieliśmy swoje podejście do tego, ale większość naszych klientów "ma już swojego grafika", a to zazwyczaj sprowadza się do tego, że po prostu zatrudniają freelancera na portalach w stylu odesk.com itd.  
 
Szczerze mówiąc to za dużo Ci na ten temat nie powiem, bo zawsze skupialiśmy się głównie na tworzeniu oprogramowania, a design sam w sobie miał być po prostu usługą komplementarną.  
 
Nie zauważyłem jednak tej hinduskiej dominacji. Zauważyłem jednak, że wielu amerykanów jest przewrażliwionych jeśli chodzi o outsourcing. Nigdy nie ukrywaliśmy tego, że jedno z naszych biur jest w Polsce, ale i wtedy trzeba było klientów zapewnić, że wszyscy nasi pracownicy pracują w biurze, jest tam team leader, który koordynuje ich pracę itd. Bez tego - bali się, że będziemy kolejną firmą, która opiera się na freelancerach z Indii. 
 
Mieliśmy nawet zabawną sytuację podczas mojej ostatniej wizyty w USA. Zadzwonił potencjalny klient, rozmawiał chyba z 30 minut z osobą odpowiedzialną za sprzedaż. Złapali wspólny język, miła rozmowa i wyglądało na to, że uda nam się "zamknąć deal". I nagle klient pyta czy wszystko jest robione u nas. Odpowiedzieliśmy, że większość prac developerskich odbywa się w Poznaniu, w naszym europejskim biurze. A tak przy okazji to właśnie odwiedziła nas osoba odpowiedzialna za firmę w Europie, więc gdyby chciał zamienić parę zdań to nie ma problemu. Co klient odpowiedział? "Czyli macie drugie biuro w Europie... nie podoba mi się to. Po prostu nie chcę pracować w taki sposób" i przepadł :-). Szczęki nam opadły, ale cóż... są i tacy :). 
 
A odpowiadając na pytanie o nasze plany... zobaczymy jakie będzie zapotrzebowanie. Póki co nie dostajemy wielu zapytań o design (za to dużo więcej zapytań o to czym się zajmujemy). Jeśli takie się pojawią - pewnie najpierw użyjemy usług naszych znajomych grafików / freelancerów w Polsce, a jeśli przyjdzie potrzeba to może jakiegoś zatrudnimy. Ale nie spodziewam się boomu w tej kwestii.

RADesign 2013-09-13

"Jak już się znajdzie to albo jest bardzo kiepski albo bardzo drogi. " 
 
- Ile? mam studenta, który zrobi to za 200 zł ! 
- Zrobi Pan dla nas te kilka projektów, będzie Pan miał do portfolio, a jak się spodoba, to widzimy możliwość dalszych zleceń, może już za pieniądze. 
itp. 
 
Też by Ci się nie chciało rozwijać warsztatu na miejscu, jakbyś słyszał typowe propozycje kraju dziadów. No i pewnie dlatego jak szukasz to masz tyle ofert od kiepskich "student za 200 zł", że ceny za profesjonalną robotę wyglądają na zawyżone.

RADesign 2013-09-13

Wiktor Jarka 
"Zauważyłem jednak, że wielu amerykanów jest przewrażliwionych jeśli chodzi o outsourcing." 
 
Czyli być może już się zrazili do Indii, moja rozmowa miała miejsce kilka lat temu, więc być może rynek już się znieczulił na Indie. 
A może też daje efekt zwrot patriotyczny - te kampanie w USA zachęcające do patriotyzmu gospodarczego - być może klient, który usłyszał o drugim biurze w Europie i odmówił zlecenia kierował się właśnie takim patriotyzmem...?

Grzegorz 2013-09-14

Obecność Hindusów na rynku jest super. Nic mi bardziej nie pomaga w prowadzeniu firmy niż ci goście. Moimi klientami są ludzie, którzy wcześniej byli u Hindusów i nie chcą mieć z nimi nic wspólnego.

Farelek 2013-09-15

Audycja bardzo inspirująca. Od dawna zastanawiam się jak zmienić polskich klientów na zagranicznych którzy respektują stawki godzinowe i zdają sobie sprawę z tego, że 101 poprawka / zmiana w projekcie musi kosztować i wydłużyć czas realizacji jeśli ma być wprowadzona profesjonalnie. Niestety w Polsce system jest taki, że klient wybiera najtańszą ofertę a później ciśnie z poprawkami... 
 
Wiktorze czy mógłbyś coś poradzić w kwestii przeniesienia biznesu za granicę na zasadzie biuro w Polsce klienci z USA :) Może znasz ludzi / fora internetowe / portale z ludźmi którzy podjęli by współpracę pozyskiwania i prowadzenia klientów po stronie USA?

Wiktor Jarka 2013-09-16

RadDesign: myślę, że w przypadku USA to jest często taki właśnie ich patriotyzm ;-). Tacy już są, więc trzeba znaleźć sposoby, aby się przez to przebić albo to po prostu zaakceptować :) 
 
Grzegorz: do pewnego stopnia jest super. Chociaż nie... jest super o tyle, że jeśli akceptujesz ich cenę oraz jakość ich pracy, a ktoś zapłaci Ci więcej za fakt, że to skoordynujesz - super. Jak udało Ci się znaleźć tanich hindusów, którzy dostarczają dobrą jakość - świetnie. Opinia o nich jest w USA taka przede wszystkim dlatego, że jak już był outsource do Indii to ludzie szukali najniższych stawek z możliwych. A bez urazy - jak u nas niektórzy kupują strony od gimnazjalistów za 150 zł, a potem oczekują, że profesjonalna firma weźmie tyle samo... to jest to mała pomyłka ;). 
 
Farelek: cieszę się, że audycja Ci się podobała. Jeśli chodzi o tych amerykańskich klientów to jest też tam pewna grupa osób, które chcą fixed price. Albo które za część naszej pracy po prostu nie chcą płacić, bo w ich głowach jest to niepotrzebne. Ale zgodzę się, że tolerancja i zrozumienie dla rozliczeń godzinowych oraz zaufanie do specjalistów jest na dużo wyższym poziomie i napewno przyjemniej się pracuje.  
 
Jeśli chodzi o biuro w Polsce / klienci w USA to to był tylko początek. Obecnie mamy dwa biura - jedno prowadzi Josh w USA, a drugie ja w Polsce. Ja zacząłem od pozyskiwania zleceń na www.odesk.com. Co robiłem od samego początku to starałem się pracować tylko z klientami, którzy na to zasługiwali (brzmi jak brzmi, ale wyjaśnię to za chwilę). Generalnie idea była taka, że jak na wstępie ktoś pisał "Ok, to musisz robić swoją pracę, nie zadawać głupich pytań, a jak nie odpowiesz na maila w ciągu 24 godzin to nie mamy o czym rozmawiać" to dawałem sobie spokój. Nie dlatego, że nie byłem w stanie sprostać wymaganiom (wolę mieć weekendy wolne, ale na tym stadium byłbym w stanie je poświęcić), ale dlatego, że nie czułem się partnerem w rozmowie / współpracy. A ja od zawsze lubiłem robić rzeczy, które mają znaczenie, być traktowany z szacunkiem i być przydatny. Nie szukałem więc klientów dla których byłbym tylko "tępym narzędziem" :-). I myśle, że właśnie dzięki temu dane mi było spotkać osobę, która zaufała mi na tyle żeby przekształcić naszą relację z (mimo wszystko w miare partnerskiej) podległości na współpracę jak równy z równym. 
 
Nie wydaje mi się żeby proponowanie partnerstwa w pierwszej wiadomości było najlepszym rozwiązaniem :-). Chociaż przyznam, że dostajemy co miesiąc kilka e-maili z Indii od firm, które potencjalnie chciałyby zostać naszymi partnerami i wykonywać dla nas pracę.  
 
W tej chwili odpowiadamy wszystkim "nie", ponieważ chcemy budować swój zespół i swoją kulturę ;-).

Krzysztof z Bielska-Białej vel ByteEater 2013-09-17

PHP to współczesny PL/I - język, do którego wrzucono wszystko, co się da, nie łącząc w żaden spójny sposób. Nie wymusza nic, a wszystko utrudnia, bo często jest wiele sposobów na daną rzecz, ale mocno niedopracowanych, więc wszystko się da, ale z mnóstwem żmudnego dociskania, klejenia i polerowania. Dlatego, jak pisałem na czacie, programiści PHP niemal wszyscy używają jakiegoś frameworka (obecnie już dojrzały i wiele jest naprawdę przemyślanych i, jak na ten język, dość wygodnych) i w nim się specjalizują, używając jego funkcjonalności nawet zamiast rzeczy wbudowanych w język i środowisko. Dlatego myślę, że zacznę mówić, że ktoś jest programistą np. Symfony lub Yii, pomijając wzmiankę o PHP jako drugorzędną. 
 
Co do Javy, to wymusza wiele, ale niekoniecznie sensownych rzeczy. I nie uczy dobrych nawyków (z wyjątkiem tego, że dobrze jest, jak na niektóre rzeczy jest 1 sposób, gdy jest on naprawdę dopracowany i działa uniwersalnie, czyli komponuje się naturalnie (zwykle jakieś pojęcie matematyczne za tym stoi, jak np. dualizm lub monada) z resztą rzeczy, które się robi w języku). Polecam poniższe linki i zachęcam do odniesienia się. Wiktor, Twoje zdanie, jeśli nadal tu zaglądasz, szczególnie mnie interesuje :-). 
www.joelonsoftware.com 
steve

Wiktor Jarka 2013-09-17

Jeśli chodzi o PHP to nie do końca się zgodzę, że wszystko utrudnia, a nic nie ułatwia. Prawda leży gdzieś po środku, ale zgodzę się z tym, że jest wiele niespójności i chaosu nawet w funkcjach dostępnych w bibliotece standardowej (zaczynając od strpos oraz str_replace itd.). 
 
Są jednak wszystkie potrzebne mechanizmy, aby pisać kod bardzo dobrej jakości i tylko od Ciebie zależy tak naprawdę jak go użyjesz. Tak jak już pisałem albo mówiłem - trochę utrudnia to szukanie osob, które mają doświadczenie w PHP i potrafią pisać naprawdę porządny kod, ponieważ niestety PHP tego nie wymusza.  
 
Czy nazywałbym ludzi programistami Yii czy Symfony zamiast PHP... nie jestem przekonany. Jednak jak ktoś ma porządne podstawy PHP + programowania obiektowego / wzorców projektowych to poradzi sobie z przyswojeniem nowych frameworków bardzo szybko.  
 
Nie wiem do jakich konkretnie niesensownych rzeczy się odnosisz jeśli chodzi o Javę, więc trudno mi się wypowiedzieć. Wiem jedno - ludzie z doświadczeniem w Javie - przynajmniej u nas - mają bardzo dobre podstawy programowania obiektowego i piszą bardzo dobry kod.  
 
Do artykułów postaram się odnieść poźniej :-).

DaKar 2013-09-19

@Martin 
 
>Ja nie wiem gdzie ta nadpodaż grafików, ja jej nie widzę. Moim głównym problemem od kilkunastu lat jest to, że nie ma nigdy grafika jak jest potrzebny.  
Jak już się znajdzie to albo jest bardzo kiepski albo bardzo drogi.  
 
 
To co Ty nazywasz "bardzo drogi" to moim zdaniem powinna być cena rynkowa - za ten nakład pracy i ilość umiejętności jaki trzeba posiadać aby zrobić dobry projekt.  
 
Tylko nie oszukujmy się - większość ludzi i tak nie zobaczy różnicy między np. logo za 150zł a takim za 2000+  
 
Pozdrawiam - kolejny grafik :)

Dodaj komentarz...

Kamil Cebulski

Człowiek, który swoją przygodę z biznesem rozpoczął w wieku 17 lat, kiedy to założył swoją pierwszą firmę. W wieku 18 lat zatrudnił pierwszego pracownika, a rok później miał ich dziesięciu. W wieku 21 lat wydał książki w których opisał swoją drogę do sukcesu, które stały się bestsellerami. Prasa zaczęła nazywać go najmłodszym milionerem w Polsce.

W wieku 23 lat założył fundację promującą przedsiębiorczość, a kilka lat później szkołę biznesu ASBIRO, w której wykładają wyłącznie przedsiębiorcy.

Prowadzi audycję na żywo Świat Kamila C., w którym przeprowadza wywiady z biznesmenami.

Inne audycje tego autora:








Więcej audycji...














Anna Lis - Biuro Rachunkowe - 2 miesiące temu









Michał Kosel - Zarabiaj na Pasji (2) - 4 miesiące temu




















Mikołaj Lech - Prawa patentowe - 5 miesięcy temu









Jakub Dorosz - Szkoła przetrwania (1) - 6 miesięcy temu

Kamil Kozieł - Storyteller od gadki (1) - 6 miesięcy temu


























Marta Marzec - Mój Dietetyk (1) - 8 miesięcy temu

Maciej Stępa - Profit Plus - 8 miesięcy temu


Grzegorz Myszor- JakZagrac.pl (3) - 8 miesięcy temu







Adam Sulimski - Ekolog relacji (2) - 9 miesięcy temu


Monika Wojtoń - Wolontariat w Zambii (4) - 9 miesięcy temu

Tomasz Grzelak - People Helper (1) - 9 miesięcy temu











Aneta Moniuszko - Sypialnioland - 11 miesięcy temu







Kontrola skarbowa w firmie - Q&A | #15 (2) - 11 miesięcy temu

















Aneta Wątor - Kobieta w Biznesie (1) - ponad rok temu












Dawid Szeląg - Szkoła tańca (1) - ponad rok temu










Religia vs Bezpieczeństwo (8) - ponad rok temu


Jacek Kubrak - Na podbój kosmosu (14) - ponad rok temu

Prawda z Dziadów - Q&A | # 06 (4) - 2 lata temu




Patryk Borowski - Edengrad (3) - 2 lata temu





Michał Dymarczyk - Moc Konopi (1) - 3 lata temu


Biznes z PASJĄ - Q&A | # 02 (5) - 3 lata temu

Fundacja - Q&A | # 01 (3) - 3 lata temu











Józef Kajta - Mistrz Wynajmu (3) - 3 lata temu













Leszek Wieczorek - Nauka Jazdy (3) - 3 lata temu






Damian Redmer - Rozwojowiec (6) - 4 lata temu








Maciek Gudan (3) - 4 lata temu

Kamil Kosior (14) - 4 lata temu
























Sprawdzanie pomysłu na handel (11) - 4 lata temu

Z kasą fiskalną na wakacje (1) - 4 lata temu



Liczenie kosztów auta w firmie (14) - 5 lata temu

Rusza ASBIRO w UK (5) - 5 lata temu







Jak schować majątek? (31) - 5 lata temu
























Adam i firma turystyczna (13) - 5 lata temu






Łukasz Harazim - Klaun Hary (9) - 5 lat temu










Irena Borucka - Survival (15) - 5 lat temu


Tomasz Dąbrowski - Poligrafia (10) - 6 lat temu


Błażej Kozioł (6) - 6 lat temu








































Krawiec, co szył reklamy (9) - 7 lat temu








Kamil, kobiety i sukces (8) - 7 lat temu









































SKC#7 - Piotr Mazurowski (8) - 8 lat temu




A dzisiaj polecamy:
 align="center">
Program sponsorują:

Mateusz - - 5.00
Mateusz - - 5.00
Kinky Winky - - 20.00
CENTRUM MEDYCZNE PLUS MED - - 50.00
Panel-pol - - 20.00
Kamil z nauki pływania kraulem - - 30.00
Wypożyczalnia samochodów Wrocław - - 30.00

Możesz i ty zasponsorować >>>

Promuj radioWydrukujDaj komuś ulotkęChcesz prowadzić audycję?Kontakt