Facebook
Misja Grupa 5000+ audycji Kino Czat Kryzys? Napisz Broń
Podpis:
Numer GG:
KonteStacja.com - radio ludzi wolnych Wspieraj KonteStację i dołącz do Kontest.CLUB
Dziś
21:00
audycja odwołana, ByteEater nie na siłach do prowadzenia
Jutro
21:00
Jan Fijor zaprasza
Słuchaj radia
Jan Fijor zaprasza (5)
5 dni temu
Jan Fijor - Złotówka nam leci w dół
Janek kolejny raz robi analizętego co dzieje się na rynku oraz zaprasza do myślenia. To podobno nie takie trudne.
Wydanie Główne
wczoraj
Jedzenie można wyrzucać
Czy foodsharing ma sens? Marnowanie jedzenia. Martin w KS? Patriotyzm gospodarczy. Polskie sklepy. Rolnicy i ziemia rolna. Demokracja bezpośrednia w Szwajcarii. TVP i Panorama.
Skorzystaj z naszych projektów:

▸ Kontest.CLUB - wspieraj KonteStację
▸ Własna broń - zdobądź pozwolenie
▸ Wolny Rynek - w liczbach
▸ Emigrujesz - posłuchaj najpierw
▸ KontestKino - filmy na wieczór
▸ Poważny kryzys - napisz

Audycja: Epicentrum 2013-12-21

Gry niezależne (indie games)

Nadający: Krzysztof Maczyński

odcinek pożegnalny, współprowadzony przez znawcę tematu Krawca

KOMENTARZE

sprae 2013-12-21

Celny dodatek do audycji 
d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net

Krawiec 2013-12-21

Matematykę to musi znać ten, kto sam pisze silniki do gier, graficzne albo do fizyki, a nie koniecznie ci którzy z ich pomocą robią gry. Teraz narzędzia są coraz bardziej przyjazne i dostosowane do zwykłych użytkowników. Do projektowania modeli 3D też matematyka nie potrzebna, zupełnie inne skille się liczą. Do Unity doinstalowuje dodatek PlayMaker i mam visual scripting dodatkowo z zestawem gotowych funkcji np. do robienia tweena ruchu... Owszem, jako matematyczny analfabeta przy bardziej zaawansowanych projektach czasem odczuwam braki, ale chodzi bardziej o umysł nie przyzwyczajony do dobrego ogarnięcia np. tych różnych złożonych klas w AS3.0, ale w Action Script 2 dawałem radę jeszcze. Niestety nie ma już jego obsługi w nowym Flashu (już w chmurze), co jest tragedią dla ludzi takich jak ja - grafików i animatorów z bazowymi skillami w skryptowaniu. Myślę, że matematyka przygotowuje mózg, "gimnastykuje" go tak, że potem łatwiej ogarniać sprawy np. typu programowanie obiektowe. Ktoś może też słusznie zauważyć, że bez matematyki nie napiszę nigdy czegoś al'a Angry Birds i będzie miał rację. Tyle że teraz można sobie zwyczajnie kupić gotowca (kod źrodłowy) za 50 euro i go przerobić wedle uznania. Z kolei napisanie gry typu hidden object to raczej kaszka z mleczkiem... Co tam jest? Eventy, warunki, kilka tablic i już :) A jak ktoś nawet tego nie kuma, to zawsze może sobie zainwestować w nie drogi programik Visionaire i przy jego pomocy zrobić porządną, wypasioną przygodówkę typu point and click bez znajomości programowania. Grafikom i różnej maści projektantom polecam jednak znaleźć sobie informatyka do pomocy, zawsze szybciej, sprawniej, przyjemniej. Narzędzie typu Unity 3D są fajne, bo możecie na dobrą sprawę zaprojektować od początku do końca całe lokacje, bohaterów, wstawić w nich gotowy system poruszania się, rozmieścić triggery i tak dalej, a potem taki gotowy projekt dać programiście do dalszych prac. Tak więc jeśli macie ciekawą wizję to projektujcie, nawet jak jeszcze nie macie kompana do pomocy, jak stworzycie już coś fajnego to zawsze się taka osoba znajdzie!

sprae 2013-12-22

Mi się wydaje, że narzędzia wbudowane w silniki pozwolą nam zrobić grę z mechaniką na poziomie starych, prymitywnych platformówek, ewentualnie korytarzowych fpsów. 
To trochę tak, jakby robić stronę za pomocą dawnego FrontPage, albo jakiegoś frameworku CSS. Niby łatwo, efektownie i czasem nawet estetycznie, ale wychodzi nam banał jakich pełno. Bo co z tego, że grafika ładna skoro mechanika jest nudna. 
 
Akurat gry indie są dość innowacyjne pod tym względem i ich twórcy jakby lekceważą sobie rzeczy o których piszesz - czyli skile grafiki, na rzecz bogactwa i elastyczności rozgrywki. 
Niby to proste, bazowane na hipsterskiej grafice gry, mają pod maską wielkie bogactwo rozwiązań. Ich odbiorcy w tym ja uwielbiamy te drobne szczegóły, kiedy okazuje się, że coś jest mądrzejsze niż na to wygląda. 
 
Dlatego wolę by przyszli twórcy takich gier myśleli też o algorytmach i programowaniu. To zmniejsza ryzyko popadnięcia we frustrację przy robieniu projektu. Bo mamy głowę pełną pomysłów, których nie potrafimy zrealizować i ograniczamy się do banałów, albo całkiem rezygnujemy. 
 
Jeśli chodzi o programowanie obiektowe to ono ma mało wspólnego z matematyką. Bardziej kojarzy się z architekturą programowania. Z resztą programowanie gier to jedna z najbardziej innowacyjnych branż jeśli chodzi o praktyczne programowanie. Często na jakiś programistycznych prezentacjach, za wzór podaje się algorytmy stosowane w gamedevie. 
 
Matematyka pomaga znaleźć łatwo wzór na interpolacje ruchu przeciwnika/gracza sieciowego. Na ciągi liczb generujących ciekawe levele, na przekształcenia grafiki i ciekawe efekty i oczywiście na wydajną specjalizowaną detekcję kolizji. 
Ale jeśli wystarczą ci banalne particle i zwykły obraz to spoko. 
 
Architektura i programowanie obiektowe pomagają uporządkować kod tak by był wydajny i jednocześnie elastyczny na tyle by łatwo dodawać nowe elementy do gry i nimi zarządzać. 
 
Warto zwrócić też uwagę, że jak ktoś jest początkującym Level Designerem, albo grafikiem to może wejść do sceny Moderskiej. 
Zmieniając gry, które już istnieją i pokazywać na co go stać. 
 
A teraz moje ulubione Indie gierki: 
- Kerbal Space Program (Symulator NASA na innej planecie) 
- Prison Architect (Symulator zarządzania więzieniem) 
- Rim World (Settlers na innej planecie) 
- Hotline Miami (Brutalna zręcznościówka z widokiem z góry) 
- Monaco (Sieciowy symulator gangu Olsena) 
- Space Engineers (Minecraft w kosmosie) 
- Faster Than Light (Kosmicny rogal) 
- DayZ (Mod, FPS my kontra zombie i inni gracze, którzy przetrwali apokalipsę).

Krawiec 2013-12-22

Wiem że programowanie obiektowe i matematyka to dwie rozne rzeczy, ale chodzilo o to, że osoby zajmujące sie matemartyką będą lepiej programowały obiektowo niż człowiek po szkole plastycznej, który nie lubi i nie umie matematyki jak ja :-D 
 
Ciekawe rzeczy piszesz o grach indie. Są różne gry indie, jedne potrzebują lepszych technologii, inne można zrobić na gamemakerze jak Spelunkiego, który został grą roku gdzieśtam ;) Pewnie do tych tytułów co wymieniłeś potrzebna jest właśnie dobra znajomość matematyki. 
 
Niektóre silniki silniki myślę idą teraz w takim kierunku, że kupujesz gotowe rozwiązania do zrobienia sobie profejolanej gry łatwo i rpzyjemnie. Przykład: w Unity masz sklep online działający na zasadzie podobnej jak steam, że wybierasz content i on się sam instaluje szybko i gładko oraz dołącza do projektu. 
 
Te bardziej zaawansowane rzeczy typu algorytm odnajdywania drogi, systemy AI wrogów, zaawansowane efekty pogodowe, fizyka do 2D w środowisku 3D itd. System animacji postaci w 3D można sobie używac bez znajomości programowania. Cała masa dobrych rozwiązań jest dostępna za free. 
 
Sam PlayMaker pozwala osobom bez znajomosci programowania zrobić sobie system questów, otwieranych drzwi na różne sposoby, inventory itd. Proste to w miarę jest chyba. 
 
Ale pewnie systemu do sterowania ruchem jakichs jednostek czy tam inne szmery bajery to bym nie robił już. Widziałem co rpawda gotowy system do sterowania na różne sposoby spawnowanymi botami atakujacymi rozne cele, albo poruszajacych sie po prostu losowo po planszy. Można było tym prosto sterować na różne sposoby i tym samym zbudowac zachowanie różnych wrogów czy tam innych kosmitów w grze.Pisze o tym, żeby zachęcić ludzi do tworzenia gier nawet samemu nawet z kiepską znajomością tych spraw. To super zajęcie robienie gierek. 
 
Tytułów ktore wymieniles w wiekszosci nie znam, gralem tylko w Hotline Miami. Ale domyślam się, że są to akurat tytuły wymagające dobrej znajomości programowania a byc może i matematyki :) Pewnie Mind Crafta sie nie zrobi bez tego.

sprae 2013-12-22

Osobiście sam mam kłopoty z matmą, chociaż koderem jestem dość dobrym (lubię architekturę). Wydaje mi się, że matematycy wolą programowanie funkcyjne jako bliższe temu co wypisują na tablicach na uczelniach. Pewnie pokochali by też shadery, bo tam wszystko bardziej zależy od algorytmu. 
 
Z tego co wiem to Hotline Miami powstało w Basicu tak dla bajeru. Jak wiemy wyszło znakomicie. 
Kerbal Space Program jest napisane w Unity3d, ale jego twórca uwielbia C# w którym się go skryptuje. W ogóle historia tej gry jest fajna. Twórca pracuje w agencji interaktywnej (tak jak ty) i od dzieciństwa miał pomysł na grę o budowaniu rakiet i wysyłaniu ich w kosmos. Kiedyś postanowił to zrealizować i dziś dzięki tej grze utrzymuje zespół ludzi i dział tej agencji odpowiedzialny za grę. Matematyka tam oczywiście jest, ale dziś mamy internet i wszystkie wzory można zaleźć o ile wiemy czego szukać. 
 
Tytuły, które są ładne od strony matematycznej to: 
- BeamNG próba stworzenia gry samochodowej z prawdziwymi kolizjami i wgnieceniami, dzięki czemu wypadki samochodowe w niej to cel sam w sobie ;-) 
- Overgrowth bijatyka i edytor scenariuszy/leveli, w której walka jest zrealizowana proceduralnie.

Grzegorz 2013-12-22

Jakby ktoś jeszcze szukał to audycja zaczyna się w 32 minucie.

Hal Bregg 2013-12-23

Z gierek tego typu w które mi się fajnie grało polecam: 
Cortex Command - bardzo fajna strzelanka 3D z deformowalnym terenem. 
Osmos - łączenie atomów (czy czegoś tam?) niby nic a wciąga. 
Terraria - mniej więcej to, co Minecraft, tyle, że w 2D. 
Mount and Blade - symulator średniowiecznego watażki z multum dostępnych modów. 
Castle Story - gra dopiero w fazie alfa, ale już da się grać, coś jakby Minecraft RTS. 
Botanicula - bardzo fajna przygodówka. 
World of Goo - banda żywych glutów ucieka z brzucha potwora. 
Little Inferno - palisz różne rzeczy w piecu. 
The Binding of Isaac - trochę poryta zręcznościówka w 2D. 
Faster Than Light - strategia 2D w kosmosie. 
Don't Starve - przygodówka z elementami survivalu. 
Z gier przez przeglądarkę - Zombotron, są już 3 części, strzelanka SF 2D w świecie opanowanym przez zombie. 
A to, co mnie zainteresowało, ale na razie jest w fazie produkcji, to Xeno Galaxies - to będzie coś jakby Minecraft w kosmosie.

LordBlick 2013-12-24

Nie jestem wyjadaczem w matematyce, ale jako dobry język do nauki programowania obiektowego polecam Python. Jest nawet klasa pygame do zabawy w tworzenie gierek. 
www.pygame.org

sprae 2013-12-24

LordBlick: To się nazywa moduł. Moduł zawiera w sobie ileś klas. 
Dziś lepiej zacząć od JS i Cavas w html5 ;P

Krzysztof z Bielska-Białej vel ByteEater 2013-12-26

Skoro o matematyce tyle mowy, to przypomnę odcinek: www.kontestacja.com I nawet Krawiec był jednym z dzwoniących słuchaczy! :-) (Ciekawe, ile jeszcze takich byłoby trzeba zrobić, żeby Krawiec matematyki przestał nie lubić. :-P) 
 
Rzeczywiście programowanie obiektowe to bardziej kwestia techniczna niż coś mocno zmatematyzowanego. Pomysł opiera się na tym, że procedury dostają w sposób ukryty dodatkowy parametr - obiekt, na którego rzecz zostają wywołane jako metody. I to jest czysty lukier syntaktyczny w większości przypadków. Semantyczne wzbogacenie następuje zazwyczaj poprzez dodanie do języka elementów dynamicznych, jak np. dziedziczenie wirtualne. 
 
A obiektowość w Pythonie jest specyficzna i raczej z umiarem, jak to w języku skryptowym. Moim zdaniem Python nadawałby się do zastąpienia basha (tu o tym mówiłem: www.kontestacja.com Natomiast jako wzorzec obiektowości, do postawienia w Sèvres, wskazałbym Smalltalk. Wspomniany JavaScript też jest bardzo ciekawy pod tym względem, bo obiektowy, ale bez klas - dziedziczenie odbywa się poprzez prototypy, czyli każdy obiekt może mieć ukryty wskaźnik do obiektu, do którego delegowane są odwołania na nim do właściwości, których on sam nie posiada (w tym także metod, które są wartościami - cecha zaczerpnięta z języków funkcyjnych - typu o nazwie function). 
 
Co do polegania na gotowcach i na magii ukrytej za prostym interfejsem, w którym grę można sobie wyklikać, to w latach '90 była kicha, ale niektóre początki wyglądały obiecująco. I nastąpił znaczny postęp. Jednak, jak zwykle, na miejscu jest ostrzeżenie przed bałwochwalstwem. Dużo lepiej się posługuje danym narzędziem człowiek, który rozumie zasady, według których ono działa. To może być coraz słabiej widoczne (i dobrze - tak działa rynek) w tym, co przeznaczone dla masowego odbiorcy (np. samochody, produkty Apple ;p). Ale im bardziej coś wymaga twórczości (a przy skomplikowańszej grze jest to twórczość nie tylko artystyczna), tym bardziej warto świadomie wybierać narzędzia i iść na skróty wiedząc, co się skraca - mając wyobrażenie, jakby to było i z czym wiązałoby się robienie czegoś samemu. Zdajemy sobie wtedy dobrze sprawę z ograniczeń narzędzia i np. wiemy, co obejść, a jak się nie da, to kiedy sięgnąć po alternatywne (być może żadne, czyli wrócić do robienia danej rzeczy samemu). Myślę, że sprae ma rację, że jak się takim narzędziem, bez solidnych podstaw matematycznych i programistycznych, chce zrobić coś przekraczającego możliwości, to jest jak ścinanie drzewa nożem kuchennym (bardzo pożytecznym, ale akurat nie do tego). Trzeba mieć przynajmniej zdolność oceny. I nie wpakować się w nieświadome oparcie praktyki o zły model teoretyczny. Bo potem, w nieprzewidzianych okolicznościach, wychodzą błędy (nie tylko w grach zresztą), i to te z gatunku najśmieszniejszych, choć nieraz też najbardziej wkurzających. A o verifiable magic więcej napisał Dave Kellogg: kellblog.com 
 
Z drugiej strony Krawiec ma oczywiście rację. Jak ktoś jest bardziej artystą, niech zaczyna od porządnego zrobienia tego, co potrzebne do gry, w zakresie swoich największych umiejętności, a resztę niech ogarnie na poziomie dema, żeby samemu testować oraz pokazywać innym, których zainteresuje i zaprosi do współpracy, bo znają się właśnie na tym, czego w wyższej jakości zrobionego brakuje. 
 
Masz rację, sprae, że programowanie funkcyjne jest bardziej zmatematyzowane niż imperatywne. I, jak mówiłem nieraz (nawet w podlinkowanym powyżej odcinku), tak się składa (ku m.in. mojej uciesze, tym bardziej, że jeszcze w latach '90 nie było to oczywiste i byłem nierozumianym prorokiem ;-)), że wpływ paradygmatu obiektowego rośnie, a to za sprawą zmiany kierunku rozwoju sprzętu, i ogólnie platform, na których program ma być wykonywany. 
 
Grzegorz, tak, jak jest powiedziane, najpierw beforeparty. Opublikowane to jest jako jedna całość, bez przestawiania. Ale w beforeparty też dominował temat gier indie, więc posłuchajta :-)!

Krzysztof z Bielska-Białej vel ByteEater 2014-01-13

Wskutek nierównego starcia damista z Zuckerbergiem zostało utracone /radogeekcloud na Facebooku. Zamiast linków gdzieniegdzie występujących (m.in. tu, w komentarzach pod odcinkami „Geek cloud”, do poszczególnych wpisów), które teraz nie będą działać, szukajcie pod /radiorezystor (ten sam fanpejdż). A nowy projekt będzie korzystał z PDAsite'owego profilu: ffb.com

Krzysztof z Bielska-Białej vel ByteEater 2014-01-13

Literówka w linku. Właściwy: 
fb.com

Apacz_Geronimo 2015-08-12

żeby coś inspirującego i blisko tematu wnieś do komentarzy o grach indie. 
Nie komputerowe gry (nie potrzebuja prądu i integrują całą rodzine): 
# Wielka Trójka tj. szachy, brydż (polecany po psychicznych 
traumach, społecznych fobiach) darmowy program do nauki brydża www.pzbs.pl  
gra cesarska GO interaktywny kurs GO kursgo.pl  
portal do grania www.gokgs.com  
Powieść Meijin – mistrz go https://pl.wikipedia.org/wiki/Meijin_-_mistrz_go 
# portal do grania z ciekawymi grami planszowymi www.boardspace.net 
z niego polecam logiczno-strategiczna gre Hive (Rój Robactwo) 
uznaną przez MENSA za najlepszą grę umysłową 2006 roku  
# na YT polski kanał o dobrych grach planszowych Melanżownia TV 
- Linuxowe więc za darmo polecam Patholocical 
pathological.sourceforge.net 
Debianowe łamigłówki/puzle też na Windowsa i Androida 
www.chiark.greenend.org.uk 
------------------------------------------------------------------------  
Epicentrum ciekawa audycja - słucham po koleji z archiwum podcasty. 
Chemia, fizyka, matematyka informatyka mogłoby być coś więcej tematów o astronomi.

Dodaj komentarz...

Krzysztof Maczyński

Krzysztof Maczyński, Homo sapiens

Inne audycje tego autora:

Internet przyszłości (4) - 4 tygodnie temu


Jak przeżyć wyjście za potrzebą (1) - 2 miesiące temu

Hakerskie opowieści - 3 miesiące temu

Droga do bankructwa (2) - 4 miesiące temu

Na metadane nie miej wyjebane (2) - 7 miesięcy temu

DevOps: oswajanie Dockera - 9 miesięcy temu

Więcej audycji...
Co pokona Bitcoina? (1) - 9 miesięcy temu

Szekspir i Pocahontas w kosmosie - 10 miesięcy temu

Nowe technologie XXI wieku (7) - 10 miesięcy temu

Nie słuchaj, bo utyjesz! (4) - 11 miesięcy temu


Ile tak naprawdę nóg ma stonoga? (3) - 11 miesięcy temu

Naga półprawda (3) - 11 miesięcy temu

Ceny minimalne w świecie kryptowalut? (3) - 11 miesięcy temu


Czy szczepionki wywołują autyzm? (12) - ponad rok temu







Odcinek wielobarwny (4) - ponad rok temu

Cyberzbóje i cyberrycerze (7) - ponad rok temu



Czym otruć prezydenta? (4) - ponad rok temu


Kryptowalutowy Dziki Zachód (4) - ponad rok temu

Jak oni programują (11) - ponad rok temu

Lightning Network – Bitcoin 2.0? (2) - ponad rok temu

Czy koty są okrutne? (6) - ponad rok temu



Darmowa energia, tania energia… (10) - ponad rok temu


Lecą drony z każdej strony! (2) - 2 lata temu






Zawrotne prędkości (2) - 2 lata temu









Po co nam science fiction? (1) - 3 lata temu

Interview with Lyn Ulbricht (1) - 3 lata temu



Szachy kontra go (10) - 3 lata temu



Zagadkowy odcinek (4) - 3 lata temu






Co to jest biohacking? (8) - 3 lata temu




Innowacje w motoryzacji (2) - 3 lata temu









Epicentrum wolności (4) - 4 lata temu

Śmierć Windows XP (7) - 4 lata temu


ARM vs x86 (5) - 5 lata temu


Podsumowanie roku 2013 (7) - 5 lata temu

Gry niezależne (indie games) (13) - 5 lata temu







Bitcoin - wirtualna waluta (25) - 5 lata temu




FBI zamknęło Silk Road (4) - 5 lata temu

Linóx to ZUO? (4) - 5 lat temu

Gość elektronik: LordBlick (9) - 5 lat temu



Magia gier (2) - 5 lat temu

Mobilny 1010fingers (1) - 5 lat temu



Wywiad z Robertem Partyką (2) - 6 lat temu

Hackerspace odyssey (5) - 6 lat temu

Geeky Afterparty 2012 (3) - 6 lat temu



Jak nagrywać własne podcasty (14) - 6 lat temu


Urządzenia ponadczasowe (3) - 6 lat temu


Polski tablet czy UMPC? (11) - 6 lat temu



UMPC (1) - 6 lat temu

Co z tą innowacyjnością? (3) - 6 lat temu

Wozniak, kafelki i rowery (15) - 6 lat temu

Geek Drags o tabletach (5) - 6 lat temu



Rozszerzona rzeczywistość (3) - 7 lat temu

Wehikuł czasu nerdów (2) - 7 lat temu








Własne media center - 7 lat temu






Zaoranie HTML5 (4) - 7 lat temu


Wszystko o XML-u (4) - 7 lat temu


Google kupił Motorolę! (3) - 7 lat temu

IRC - technologia do lamusa? (4) - 7 lat temu


Geek cloud: ARM i x86 (9) - 7 lat temu

























Mobilny HydePark (1) - 8 lat temu




UMPC i tablety (8) - 8 lat temu




Notebook czy Netbook? (1) - 8 lat temu

Linux w kieszeni (4) - 8 lat temu



Audycja Mobilnych - 8 lat temu

Audycja Mobilnych - 8 lat temu

Audycja Mobilnych - 8 lat temu

Audycja Mobilnych - 8 lat temu



A dzisiaj polecamy:
 align="center">
Program sponsorują:

nexty - - 10.00
Koczkodan - - 20.00
Piotrek - - 25.00
Pigularz - - 30.00
Ćwok - a teraz do roboty - - 50.00
Wudz po raz n - - 50.00
Grzech - - 40.00

Możesz i ty zasponsorować >>>

Promuj radioWydrukujDaj komuś ulotkęChcesz prowadzić audycję?Kontakt