Facebook
Misja Grupa 5000+ audycji Kino Czat Kryzys? Napisz Broń
Podpis:
Numer GG:
strona główna Kontestacji Własna broń – zdobądź pozwolenie
Dziś
21:00
Jan Fijor zaprasza (na żywo)
Nie
20:00
Dziś "Firma na emigracji" na żywo!
Słuchaj radia
Wydanie Główne (4)
wczoraj
Nowy próg podatkowy
który obejmie 350 tys Polaków. Wzrost wydatków budżetowych. Zakaz palenia w filmach. Wenezuela niewypłacalna. Sąd rozpozna fake news w 24h. Cezura wraca.
Świat Kamila C. | Biznes | Wywiady
wczoraj
Marek Wzorek - Organizacje Turkusowe w praktyce
Przedsiębiorca, prezes zarządu firmy Igus. Zajmują się sprzedażą produktów z tworzyw sztucznych. Firma igus istnieje w Polsce od 1997 roku. Polski oddział zatrudnia dziewięćdziesiąt osób....
Skorzystaj z naszych projektów:

▸ Własna broń - zdobądź pozwolenie
▸ Wolny Rynek - w liczbach
▸ Emigrujesz - posłuchaj najpierw
▸ KontestKino - filmy na wieczór
▸ Poważny kryzys - napisz
▸ Kontest.CLUB - wstąp i ucz się z nami

Audycja: Konserwa 2011-01-04

Czy roboty w przyszłości będą konserwatywne?

Nadający: Kreator i Jabollissimus

O tyn czy konserwatyści boją się robotów przyszłości rozmawiają Kreator, Jabolissimum, Martin i słuchacze. Pierwsza konserwa na żywo!
Pobierz [42,3 MB]

KOMENTARZE

mgr inż. BlackEmperor 2011-01-05

Czy się różni robot od innych maszyn? Pewnie 100 lat temu Martin biegał by i krzyczał "Po co mi taka winda, jeśli mogę zatrudnić ludzi z lektyką, którzy mnie wniosą na 4 piętro ... "  
 
Otóż czasy się zmieniają, a technika idzie naprzód. To co jeszcze wczoraj wydawało się nie do zastąpienia przez maszyny dziś jest już w pełni zautomatyzowane.

Mateusz z Kanady 2011-01-05

Kreator ma duzo racji z ta automatyzacja ... biedni w Kanadzie maja telefony komorkowe a zebrakom w San Francisco mozna dac z karty kredytowej...  
 
Jaki film SF przepowiada najlepiej przyszlosc?  
Serenity oczywiscie.  
Capitan Malcom Renolds: "Sure as I know anything, I know this - they will try again. Maybe on another world, maybe on this very ground swept clean. A year from now, ten? They'll swing back to the belief that they can make people... better. And I do not hold to that. So no more runnin'. I aim to misbehave."  
 
Martin, ja tez nie wierze w te odkurzacze, ale ty masz smieci wielkosci piedziesieciozlotowek walajace sie po podlodze...? Jak bys sie kiedys dal przekonac do takiego robota to moze wybierz opcje wyposazona w widly?

Sheeshka 2011-01-05

Bardzo fajna audycja! Mam tylko pytanie czy w każdej Konserwie będzie Martin?

Marius 2011-01-05

Z całym szacunkiem, ale automat typu "winda" to nadal nie robot. To że każdy ma telefon komórkowy czy komputer, to wciąż nie robotyzacja. 
Tu idzie bardziej o wizje świata z "AI" , "Ja robot", czy innego "Star Wars" gdzie roboty robią za najdoskonalsze narzędzia, działając samodzielnie, bez potrzeby istnienia operatora.

mgr inż. BlackEmperor 2011-01-05

Za całym szacunkiem, ale robot to własnie taka skąplikowana maszyna, która posiada pewne algorytmy adaptacyjne, pozwalające mu działać w zmiennym środowisku.  
 
Sztuczna inteligencja, o której piszecie nie isnieje, a to czy powstanie jest tak naprawdę czystą spekulacją.  
 
Nie zmienia to faktu, że dzisiejsze roboty mogą wykonywać już bardzo wiele czynności i tylko ze względu na cenę nie są jeszcze popularne. Robotyzacja w domach to kwestia czasu, ale prawdopodobnie każdy z was ma już jeśli nie w domu to na pewno w garażu coś co wykonał robot.

Claude mOnet 2011-01-05

Odcinek świetny! Proszę Szefostwo o dopuszczenie Konserwy co tydzień na żywo!!! Odcinek o 100% lepszy niż "martwy", nagrywany wcześniej... 
 
Co do audycji (gdyż kiedyś interesowałem się AI w grach komputerowych i ogólnie): 
Panowie pomyliliście roboty z automatami. Jedynie wojsko posiada faktyczne roboty (dosyć prymitywne ale jednak!) - pomijając trochę koncepcyjnych urządzeń (w sumie odkurzacze/kosiarki automatyczne są na pograniczu!). 
Robot to automat, który ma autonomię działania, pewną dowolność w swoim programie (co najmniej inteligencja Ameby, której automaty nie posiadają za grosz), czyli w prostych słowach można to przedstawić: 
 
- automat - do robienia operacji chirurgicznych, samochodów, żarówek, wydawania puszek z napojami na dworcu, 99% automatycznych zabawek, automatyczny samochód - czyli wszystko co ma program od A-Z, czyli np. programuje się ruchy chirurga, robotnika oraz w 99% grach komputerowych to automaty itp. 
 
- robot - R2D2 (i tysiące innych) ze StarWars, HAL9000 z Odysei Kosmicznej 2001, japońskie projekty koncepcyjne robotów (wiele już zrealizowane), prymitywne roboty z wojny robotów (Robot Wars TV), Big Dog (USArmy) itp. 
 
Dodatkowo w 100% racja z Jabolissimusem, że nie wojna powoduje innowacyjność, a jedynie wyjmuje się projekty z "Szafy"... A armie jeszcze tej "Szafy" nie otworzyły! A nawet polskiej, pomimo, że niewiele ich jest ;) 
 
Tutaj przykładowa nowa broń (Big Dog USArmy): 
www.youtube.com

Claude mOnet 2011-01-05

Pomyliłem się w serialu "Robot Wars" to były automaty wspomagane sterowaniem przez ludzi. Jeśli by nie były wspomagane można by mówić o robotach. 
Prymitywne roboty były w serialu "Robotica". 
 
Od razu widać po tych serialach czym powinien robot być! Serial "Robot Wars" był bardzo popularny, a "Robotica" miał niewielką oglądalność (wystarczy zobaczyć jak długo był emitowany jeden i drugi). 
Po prostu inteligencja robotów jest tak kiepska i mało efekto(y)wna, że nie wzbudza zainteresowania. 
Czyli reasumując roboty, gdyby się zachowywały jak automaty wspomagane inteligencją człowieka (jak w "Robot Wars"), a nawet myszy można by nazwać robotami pełną gębą!

Kreator z koczowiska :) 2011-01-05

KURCZE TEN BIGDOG to poprawili go na discovery był parę lat temu i się przewracał czasami a teraz to kurde na lodzie nawet chodzi nie no świetna sprawa genialne urządzenie terenowe. 
 
Mnie martwi, że audycja zeszła na to co jest poboczne w robotyce i utopijne: 
 
zastępowanie lekarzy, roboty do zabijania i czy będzie sztuczna inteligencja. 
 
W następnym ocinku na żywo o robotach muszę to naprostować. Głównym założeniem tej audycji miało być pytanie czy zastąpienie ludzi w prostych czynnościach przez roboty będzie szkodliwe dla gospodarki czy da nową prędkość dalszego rozwoju... 
 
...jak Kosmos, podróże międzygwiezdne i morze wolnego czasu do wykorzystania, w którym ludzie (miejmy nadzieję) ludzie zaczną więcej czytać, zajmować się rodziną, lub chociaż się bawić dobrze jak już żadnych ambicji nie mają. 
 
Gdyby robot za mnie zarabiał te minimum bym pewnie się zajął projektami bardziej futurystycznymi niż jakieś przyziemne g... ale niestety nikt mnie nie wspomoże jeszcze długie lata w prostych pracach pewnie. 
 
CZAS TO PIENIĄDZ A ROBOTY KUPIĄ NAM MASE CZASU TO MOIM ZDANIEM GŁÓWNY PLUS ROBOTYZACJI PROSTYCH CZYNNOŚCI I PROSTYCH ZAWODÓW sprzątaczka/zamiatacz/spawacz/kosiarz:P/tynkarz/kładzenie nawierzchni podłóg itd.

sprae 2011-01-05

Niby się zgadzam, ale znowu teoretyzowanie i oglądanie Discovery przez kreatora bierze górę. 
Roboty nam nie pomogą ani w takich czynnościach jakie sobie życzymy, ani w prostych (prostackich). 
Automaty i maszyny pomagają nam w czynnościach w których mogą pomóc ze względu na możliwości jakie daje im technika. Nie są to ani proste czynności ani trudne. 
Czym jest taki Autopilot? Niby człowiek musi się uczyć kilka lat, a i tak autopilot będzie od niego doskonalszy (nie lepszy). Z drugiej strony roboty nie wysprzątają kurzy w domu. A to niby taka prostacka czynność. Widać w sprzątaniu kurzu potrzebne jest wiele technicznych rozwiązań i trzeba podejmować mnóstwo kreatywnych decyzji. Chyba, że sami ograniczymy domy do wymagań technicznych, pozostawiając tylko proste wyposażenie dające się łatwo sprzątać. 
Samoloty, Quadcoptery, systemy ABS i ASR da się dziś łatwo zautomatyzować bo są na to możliwości. Do automatycznych samochodów jeszcze takich możliwości nie ma i raczej w takim naturalnym kierowaniu nie będzie. Prędzej już samochody będą centralnie sterowane z jednego miejsca [chmury] (to łatwiejsze do opanowania niż algorytmy rozpoznawania obrazów). 
Wszędzie tam, gdzie trzeba coś naturalnego rozpoznać (obraz, dzwiek) i podjąć decyzję tam bez dużych kosztów i ogromnych ilości danych się nie da.

Orish 2011-01-05

Dla gospodarki wolnorynkowej postęp nie stanowi żadnego zagrożenia, bo rynek zawsze sam będzie dążył do efektywnego alokowania zasobów. Jeśli by nawet doszło do sytuacji (teoretyzując, bo z tego samego powodu nigdy do niej nie dojdzie), w której robotyzacja spowoduje ekstremalnie wysokie bezrobocie, to koszt czynnika pracy będzie ekstremalnie niski. Innymi słowy - rynek będzie zawsze dążył do tego, żeby ludzie się nie opierdalali. A że dzięki robotyzacji gospodarka stanie się wydajniejsza i ceny spadną, płaca realna na pewno nie spadnie. Czy wzrośnie? Tu już jest kwestia tego, czy wraz z postępem będzie wprost proporcjonalnie rosło rozwarstwienie społeczne.

Kreator z koczowiska :) 2011-01-05

dla mnie najzabawniejsze, ŻE SOCJALIZM MOŻE SIE OKAZAĆ PRZYSPIESZACZEM ROBOTYZACJI I TO OGROMNYM. Sztucznie wysokie koszty zatrudnienia ludzi (w krajach wysokorozwiniętych) spowodują potrzebę robotyzacji natychmiastowej wielu firm - by nie upadły 
 
a wtedy tylko krok by pokonać CHINY. 
 
Chiny nie wytrzymają konkurencji ze strony maszyn w wielu krajach bo maszyna nawet miski ryżu nie potrzebuje a prądu też oszczędniej zużywa niż duża hala z Chińczykami :P. 
 
Japonia mimo socjalizmu i głupich przepisów i krachu giełdowego ciągłego od 10 lat ma przyszłośc, bo tam produkują maszyny już 40% produktów prawie. Automatyzacja i robotyzacja najbardziej zaawansowana na świecie. Teraz jakaś zwała na rynku i kto przetrwa 1000000 pracowników w chinach gdy pensje zaczną spadać i będą zamieszki, czy firma w której wciśnięcie guzika zwiększa lub zmniejsza wydajność. 
 
Po przekroczeniu pewnej bariery ilość dóbr wytwarzanych maszynowo będzie w stanie nawet te wydatki rządów trzymać w bezpiecznej strefie - taka będzie nadprodukcja i spadki cen nawet mimo podnoszenia podatków. MOŻE TAK BYĆ przy szybkiej robotyzacji.

shark 2011-01-05

Film o którym opowiada Kreator jest oparty o książkę Isaaca Asimova pt. "Pozytronowy Człowiek". Wiele w niej bardzo ciekawych wizji przyszłości. Polecam.

Mateusz z Kanady 2011-01-05

Re 6 i innovacje wojenne: 
 
Jak wojna jest wystarczajaca dluga to technonologja sie bardzo rozwija. Nikt na poczatku pierwszej wojny swiatowej nie mogl przewidziec jaki wplyw na wojne mialy odniesc np okrety podwodne czy samoloty (bojowych na poczatku w ogole nie bylo, potem piloci samolotow obserwacyjnych zaczeli zabierac do kabiny bron osobista i tak sie zaczelo) o uzyciu czolgow juz nie wspomne. To nie byly projekty ktore ktos odkuzyl. Konstruktorzy uczyli sie na bledach i wymyslali coraz to nowe sposoby zabijania sie.  
 
Druga wojna swiatowa to to samo. Silniki odrzutowe, radar, sonar, skomputeryzowane systemy kierowania ogniem, noktowizory, rakiety balistyczne, sterowane pociski rakietowe, samonaprowadzajace sie torpedy, okrety podwodne mogace ladowac akumulatory pod woda, okrety podwodne plynace szybciej pod woda niz na powierzchni, "mokre" skladowanie amunicji w czolgach, zapalniki zblizeniowe eksplodujace amunicje w poblizu celu a nie przy bezposrednim kontakcie itp itd. W nieskonczonosc mozna znajdowac przyklady nowych technologji o jakiej nie snilo sie konstruktorom w 1939.

mgr inż. BlackEmperor 2011-01-05

Kilka fajnych filmików na temat: 
 
www.youtube.com (robię za lektora) 
www.youtube.com 
www.youtube.com

mgr inż. BlackEmperor 2011-01-05
Kreator z koczowiska :) 2011-01-06

Mateusz - niby tak z tymi wojnami. 
 
Ale pierwszy odrzutowiec to RUMUŃSKA 'COANDA' z 1910. 
 
Pierwsze 'latające skrzydło' to dzieło lotników z USA z lat 30. 
 
Naprowadzane miny/torpedy prototypy były przed wojną. 
 
Silniki rakietowe budował Korolev długo zanim Von Braun wstąpił do NSDAP. 
 
Tankietka/czołg/wóz opancerzony o pancerzu odbijającym pociski pod kątem to stworzyły po 1-2 egzemplarze UK, Czechosłowacja, Polska, Rzesza, Francja (w tej kolejności od 1928-1939 prototypy) 
 
latające spodki to też, elektromagnetyzm to wszystko powstało w czasach pokoju i wojna tylko przyspieszyła wdrożenie ALE SPOWOLNIŁA WSZYSTKO INNE.

Kreator z koczowiska :) 2011-01-06

Obejrzałem te filmiki - widać znawca inżynier :D. wyłuskałeś świetne filmu mgrinżEMPEROR. 
 
Nie wiem czemu ale JA wpadam w radość jak pomyśle, że od takich urządzeń zależy przyszłość tej nędznej socjalistycznej gospodarki światowej ;D. 
 
Szybszy w tasowaniu kart ten chińczyk z filmu youtube nie będzie niż najszybszy robot świata obecnie ;). A dokładność powtarzalność niesamowita. Oby więcej dobrych programistów i wizjonerów a maszyny będą coraz zmyślniejsze i coraz mniej przygłupie.

sprae 2011-01-06

A co do robota odkurzacza, to tu pokaz najnowszych z właśnie odbywających się targów CES www.youtube.com

Mateusz z Kanady 2011-01-06

Wiesz z Coanda i Korolowem to jest tak ze rownie dobrze mozna powiedziec ze pierwszy okret podwodny i helikopter wymyslil Da Vinci. I co z tego? Te technologje mosialy dojzec a naprawde zaczeto je powaznie brac pod uwage dopiero na koniec drugiej wojny swiatowej.  
 
Tak samo bylo z kierowanymi torpedami. Dwie najsilniejsze marynarki podwodne (niemiecka i amerykanska) spedzily wiekszosc wojny bez nich. Mimo bardzo intensywnych badan zajelo lata zeby wprowadzic do uzycia torpedy. Niemcy dopero pod koniec 1943 a Amerykanie jakis rok pozniej. Wtedy tez weszly w uzycie samosterujace torpedy zrzucane z amerykanskich samolotow. To nie to ze ktos odkurzyl stary rpojekt, oni latami kombinowali jak to zmajstrowac.  
 
Latajace skrzydlo to troche inaczej. Owszem byly projekty amerykanskich bombowcow w latach 30-tych i 50-tych jak rowniez niemiecki mysliwiec odrzutowy produkcji Gotha ktorym bylo blisko do sukcesu. Tyle ze sukces oznaczal by ze te maszyny bylyby tak udane jak owczesne samoloty z ogonami. A te i tak byly latwiejsze w pilotarzu. Wiec po co? Dopiero to sie zaczelo oplacac przy B-2 ale przedewszystkim dla tego ze ulatwiolo to zmniejszenie sygnatury radarowej. Sam uklad bez ogona w niczym nie pomaga i nie ma jakis dodatkowych zalet (chociaz ta Gotha byla zajefajna i juz nawet wtedy podobno zmniejszala signature radarowa).  
 
A z pancerzem to oczywiscia masz racje. Juz starozytni profilowali chelmy zeby po nich zeslizgiwaly sie ostrza. Jak przyszli po Jezusa to jeden stracil ucho nie dlatego ze obronca chcial zeby on byl taki smieszny tylko dla tego ze mu chcial leb rozwalic ale ostrze zeslizgnelo sie po chelmie.

Jabollissimus 2011-01-06

Pozdrawiam wszystkich słuchaczy, także tych, którzy nie wiedzą jak się pisze moją ksywę, tutaj także pozdrawiam Martina, który w 3 miejscach 3 różne pisownie potrafił zastosować (nawet z literą "o"). ; D 
 
 
A Mateuszu z Kanady. Obejrzyj sobie "Mit zbitej szyby", przeczytaj "Co widać, czego nie widać". I spójrz: 
 
Mit: w czasie wojny technologia się szybciej rozwija. 
Moja teza: w czasie wojny rozwój technologiczny nie przyspiesza, a nawet zwalnia. 
Uzasadnienie: w czasie wojny prototypy, które wcześniej były "wątpliwe" są wprowadzane, bo duże ryzyko jest wpisane w wojnę. 
Silniki odrzutowe przed IIwś., okręty podwodne przed Iwś. - to wszystko BYŁO. Ale zostało wprowadzone szybciej, niż gdyby zostało wprowadzone normalnie. CZEMU? OGROMNYM KOSZTEM, pieniężnym, fiskalnym, organizacyjnym, surowcowym. Gdyby te wszystkie środki wykorzystać do NORMALNEGO rozwoju tych pewniejszych technologii - ile szybciej, sumarycznie, rozwinęłaby się technologia? 
 
A że rozwinęłoby się miliard delikatnych usprawnień, a to suszarek, a to ciągników, czego to jeszcze - tego nie widać. Ale że rozwinął się taki zajebisty odjazdowy pocisk, full impreza, fajerwerki - to widać. I robi takie wrażenie, że aż przysłania sumę tych często o ile mniejszych (ale czy przez to, zwłaszcza jeśli sumujemy ogół, mniej ważnych) usprawnień... Tak tworzą się mity. 
 
Innym mitem jest, że "wojna nakręca gospodarkę". To całkowita brednia, którą pewno duża część z nas by potrafiła obalić. A my... zajmiemy się tym w innej audycji. ;) 
 
Dzięki za komentarze. ;)

Mateusz z Kanady 2011-01-07

To ze "wojna nakreca gospodarke" jest oczywicie absurdem. Z tym sie w zupelnosci zgadzam, jak ktos sie nie zgadza to niech wysadzi w powietrze swoj dom, zbuduje nowy i zobaczy czy jest przez to bogatszy? 
 
Natomiast jezeli chodzi o wojne promujaca rozwoj technologji to sprawa jest bardziej zlozona. To co ty opisales to sytuacja idealna. Innowacje sa wprowadzane naturalnie i nikt nie przeszkadza. No wlasnie. Kiedy ostanti raz nie bylo biurw regulujacych kazdy aspekt dzialanosci gosdpodarczej?  
 
W czasie pokoju innowacje sa hamowane lub uniemozliwiane. Jedni nie chca tracic pracy, inni nie chca tracic zbytu, biurwy z sanepidu i bhp szaleja, ekologowie robia co moga zeby chamowac postep i zwiazki zawodowe usilnie im w tym pomagaja. I wlasnie jak wybucha wojna wiekszosc tego idzie w cholere. Wojna umozliwia wczesniej hamowane innowacje bo jak trzeba sie zabijac nikt powaznie nie bierze pod uwage ekologow i zwiazkowcow. W czasie wojny rozwijane sa technologje, w czasie pokoju rozwijany jest socjalizm. 
 
I im dluzej ta wojna trwa tym bardziej rozwija sie technologja. Jak wojna trwa chwile to jest toczona przy uzyciu technologji dostepnych przed wojna. Natomiast jak wojna trwa dluzej to zaczynaja sie innowacje. Jedna strona wprowadza sonar, druga kierowana torpede, jedna zagluszacz do torped, druga system ladowania akumulatorow pod woda, jedna mozdzierze strzelajace salwami bomb glebinowych przed dzob okretu, druga okrety poruszajace sie pod woda szybciej niz na wodzie.. i wyscig trwa... wojna konczy sie i wprowadzone w czasie wojny technologje sa adoptowane przez rynek cywilny. 
 
Porownaj rozwoj technologji w czasie pierwszej i drugiej wojny swiatowej z rozwojem w okresie miedzywojennym albo po drugiej wojnie. To wlasnie okres pokoju jest historycznie okresem adoptowania przez rynek cywilny technologji stworzonych w czasie wojny.

Jabollissimus 2011-01-07

Mateuszu, rozróżnijmy pojęcia: opracować, przetestować, wprowadzić - technologię. To primo, jeśli mieszamy te pojęcia to napęd odrzutowy pojawił się w 2. dziesięcioleciu XXw., w latach 30. lub w 45. I przy mieszaniu pojęć, każda teza będzie uchodzić za prawdziwą. 
 
"W czasie pokoju innowacje sa hamowane lub uniemozliwiane. Jedni nie chca tracic pracy, inni nie chca tracic zbytu, biurwy z sanepidu i bhp szaleja, ekologowie" 
W czasie wojny - odchodzą. Za to dochodzą stokroć gorsze: kontrwywiad i... konwersja gospodarki. Przymusowe, odgórne przestawienie na tor wojenny, kiedy biurwy mogą poszaleć. 1000 wynalazców jest pozbawionych środków, za to 10 je dostaje. Rozwija się, taaak, technologia wojenna, technologie pokojowe stoją w miejscu, a im dłuższa wojna i im większe straty - zaczyna się cofać. Czyli rozwój technologiczny spowalnia. 
 
Tak jak wspomniałem: czołgi, fajerwerki, wieeelkie okręty - to widać.

terminatriks 2011-01-07

jakim cudem ta audycja ma tylko 2 minuty? 
Gdzie jest reszta?

Mateusz z Kanady 2011-01-08

Jabollissimus, nie sadze ze sie nawazajem przekonamy. Moze masz racje, problem z ta dyskusja jest taki ze brakuje miary. Wedlug mnie postep na przyklad pomiedzy 1939 a 1945 byl wiekszy niz pomiedzy 1919 a 1939. Ale tez nie mam jak to udowodnic. No trudno.  
 
Wydaje mi sie ze nie doceniasz tego jak technologje wojskowe rozlewaja sie na rynek cywilny. Jak inzynierowie Boeinga zaprojektowali bombowiec bedacy praktycznie nie osiagalny dla mysliwcow japonskich (B-29 Super Forteca) to teraz mamy kabiny cisnieniowe w samolotach pasazerskich. Sporo takich przykladow mozna znalezc.  
 
Dodaj do tego jeszcze ze nie chodzi tylko o nowe produkty ale o usprawnienia w procesie produkcji i wykozystaniu alternatywnych materialow. Toz przeciez stocznia Kaizera w Vancouver zaczela masowo produkowac lotniskowce. Amerykanie nauczyli sie produkowac 10-cio tysieczniki w pare tygodni. Albo na przyklad Mosquito - szybki lekki bombowiec i nocny mysliwiec zrobiony z sklejki i balsy. Brakowalo Anglikom typowych materjalow jak lekkie metale, aluminium itd wiec ze sklejki stworzyli konstukcje lepsza niz prawie wszystko inne na swiecie.

Michał Łabuś 2011-01-08

Pierwsze samochody poruszały się wolniej od chodzącego człowieka i były pierońsko drogie. Stanowiły fanaberię bogatych ludzi. O wiele tańsze i szybsze były dorożki. Dopiero z czasem technologia rozwinęła się na tyle, że stały się efektywne i tanie, a więc powszechnie dostępne. Tak też zapewne będzie z roboto-odkurzaczami. Pytanie tylko kiedy? Bardzo prawdopodobne, że dopiero za dobre kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset lat... 
 
Co do Jacka Karpińskiego to państwowa telewizja zrobiła świetny film dokumentalny na temat jego osiągnięć: 
www.tvp.pl 
Porównanie do Billa Gatesa jest bardzo mylące ponieważ założyciel Microsoftu to wybitny biznesmen, a Jacek Karpiński to wybitny inżynier (konstruktor) elektronik (informatyk). Osiągnięcia (za Wikipedią): 
- Udział w konstrukcji pierwszych aparatów USG 
- W 1957 w Instytucie Podstawowych Problemów Techniki PAN skonstruował maszynę AAH wg pomysłu Józefa Lityńskiego z Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego. AAH było opartą na 650 lampach maszyną do długoterminowych prognoz pogody na podstawie analizy harmonicznych Fouriera. Maszyna ta zwiększyła sprawdzalność pogody o 10% 
- w 1959 powstał AKAT-1 – pierwszy na świecie tranzystorowy analizator równań różniczkowych. 
- w Pracowni Sztucznej Inteligencji w Instytucie Automatyki PAN skonstruował perceptron, uczącą się maszynę, która rozpoznawała otoczenie przy użyciu kamery. Była to sieć neuronowa oparta na 2 tysiącach tranzystorów. Była to wówczas druga taka konstrukcja na świecie. 
- Po przejściu do Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Warszawskiego w ciągu 3 lat skonstruował skaner do analizy fotografii zderzeń cząstek elementarnych, wspomagany przez komputer KAR-65. Pracował on z szybkością 100 tysięcy operacji na sekundę przy czym był 30-krotnie tańszy niż 2 razy wolniejsze ówczesne komputery Odra. 
- W latach 1970-1973 zaprojektował pierwszy w kraju minikomputer – K-202, na układach scalonych małej i średniej integracji. Jednostka centralna wyposażona była w pamięć stałą i operacyjną, które można było rozszerzać. Mimo początkowego zainteresowania projekt został odrzucony przez peerelowską administrację.  
K-202 pracował z szybkością miliona operacji na sekundę. Był szybszy niż komputery osobiste sprzedawane 10 lat później przez IBM. Zastosowano w nim nowatorskie na skalę krajową rozwiązanie powiększania pamięci poprzez adresowanie stronicowe, opracowane w Wielkiej Brytanii i USA na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Budowa modułowa pozwalała na łączenie komputera, zewnętrznymi kablami, z podzespołami pamięci w zestawy. K-202 jako jednostka centralna mógł obsługiwać 64 moduły, adresując do każdego z nich 64k słów (słowo miało 2 bajty długości). Dzięki temu, teoretycznie, miał do dyspozycji 8 MB pamięci. 
Martin z całym szacunkiem, ale w dziedzinie informatyki nie masz nawet 5% tego co osiągnął inż. Karpiński. Po za tym to, że Ty czegoś nie umiesz zaprogramować nie znaczy, że nie się tego zrobić w ogóle. Więcej pokory.

Mateusz z Kanady 2011-01-09

Claude wez napisz jeszcze raz ten post ktory zginal przy przeprowadzce na nowy servewr... chcialem na niefgo odpisac ale wlasnie zginal twoj post jabolaetc a moja odpoiedz wrocila. No coz, proiwadzacy przestrzgali zeby czekac.

Claude mOnet 2011-01-09

@Mateusz z Kanady (22 i 26) - już myślałem, że Illuminaci czuwają (dlatego zrobiłem kopię, ale mi polskie czcionki wcięło ;) 
 
Uwazam, ze wnioski wyciagasz dobre, ale z blednych/niepelnych danych, które posiadasz. 
 
Po pierwsze podczas wojny wyciaga sie wszystkie projekty (czesto gotowe) z "Szafy", które w czasie pokoju dalej w niej siedza. Z tego co wiem hitlerowcy mieli gotowe prototypy odrzutowców PRZED WOJNA! 
Dzisiaj nauka jest o 50 lat do przodu w stosunku co jest ujawnione szarym ludziom m.in. Aurora (naped pulsacyjny ok.10-12 Mach), nano-wlókna - zaczatek nanorobotyki, Free Energy, zrealizowana Pseudo Kwantowa Telepatia, Kolej Maglev (ok.5 Mach), byc moze istnieje tez naped antygrawitacyjny. "Siedze" dosyc dlugo w spiskach, czytam duzo ksiazek na ten temat, stad wiem, ze te rzeczy sa baardzo prawdopodobne (oprócz antygrawitacji, bo to duze spekulacje jeszcze).  
 
Po drugie to w czasie pokoju przychodza najwieksze rewolucje (okresla sie je jako Technologiczne Osobliwosci). Kilka przykladów, jak tranzystor i uklady scalone, dzieki temu ma sens Internet (bez komputerów trudno go zrealizowac!), maszyna parowa i ogólnie rozwój maszyn to 2 najwieksze w przeciagu ostatnich 300 lat... 
 
Jak ktos jest zainteresowany pogadanka/polemika na spiskowe tematy zapraszam na Skypa lub wypad na piwo (wyslijcie mi uprzednio maila: claude_monet@teoriachaosu.com)... Pozdro...

sprae 2011-01-09

Michał Łabuś: Proszę nie robić z siebie zealota polskiego mesjanizmu naukowego. Pan Karpiński był utalentowanym człowiekiem, ale jego osiągnięcia dziś nie są jakimś szczytem. I tak dobrze, że mógł zrealizować swoje pomysły. Myślę, że dziś to o wiele trudniejsze.

Michał Łabuś 2011-01-09

Co to jest mesjanizm naukowy? 
Które osiągnięcia są dziś szczytem? 
Co się według Ciebie zmieniło, że dziś trudniej realizować swoje pomysły?

sprae 2011-01-10

Weźmy kontekst tamtych czasów. Gierek pożycza pełno kasy i inwestuje w zakłady pracy, naukę, rozwój i infrastrukturę (oprócz tego w masowy druk kasy). Pan Karpiński wraz ze swoim talentem i zainteresowaniami trafia w "dziesiątkę". Wygłodniały technologii polski przemysł i nauka chętnie godzą się na finansowanie tego typu przedsięwzięć, które i tak są zapóźnione. Pan Karpiński rozwija swoje pomysły, które nie podobają się nie dlatego, że są szybsze od ruskich, ale dlatego, że na handlu zagranicznym można nieźle zarobić, będąc na odpowiednim stanowisku. Przypomnę, że skupowano wtedy masowo od ICL i innych zagranicznych firm różne plany i oprogramowanie. Myślę też, że i sami pożyczkodawcy zmuszali PZPR do zakupów u nich. Takie umowy są częste. 
 
Co do pana Karpińskiego nie uważam go za geniusza (przepraszam, ale żyje w środowisku w którym takie pomysły są normą). Co roku na studiach jest przynajmniej jedna osoba na roku, której zdolności przewyższają całą resztę. Można ją poznać po tym, że po wykładzie o dziedziczeniu w programowaniu obiektowym, może coś o tym powiedzieć (ci najlepsi nawet przed). ;-) 
Oczywiście przeciętniacy z wypiekami na tworzy będą czytali Wikipedię i te strzępki informacji z których nic nie wynika traktowali jak złoto. Serio nic nie wiem o tym czy K-202 obsługiwał stronicowanie przez port, czy może jakieś specjalne instrukcje procesora. Jak nazywał się jej procesor i czy odniosła sukces w USA? Nie wiadomo też nic o systemie, o jego wadach i realnych użytkowych zaletach. Ciągle tylko jojczenie o tym jakie było wspaniałe (o rly?). 
Z drugiej strony prawdą też jest, że w PZPR praca i produkty były w sumie niewiele warte (niska wartość pracy, zapóźnienie technologiczne, niewielka wartość rynkowa i użytkowa). 
 
Dziś jest podobnie, z tym że Unia płaci ;-). Różnica polega na tym, że pomysłów na polepszenie świata informatycznego (także genialnych) jest aż zbyt wiele (co sprawia, że są tanie). Producenci doszli do wniosku, że raczej należy używać w tym zakresie sprawdzonych rozwiązań i/lub szytych na miarę. Ma nie być rewolucyjne - ma działać! 
Dlatego mogę ci przedstawić nawet 10 pomysłów na nowa rewolucyjną architekturę i nikt się tym nie podnieci (po za entuzjastami polskiej myśli technicznej). Co innego, gdybym przedstawił wygodną klawiaturę ekranową - mógłbym wygrać życie :-) 
 
To, że Karpińskiego źle traktowano. Who cares? I tak zrealizował masę tego co mógł. Myślę, że w 3 RP miał o wiele gorzej. Nikt przecież nie wspomina jego skanera liniowego (jego syn wydał coś podobnego co nie odniosło sukcesu) i firmy produkującej kasy fiskalne, które podobno zniszczyły służby jak Kluskę. 
Dodatkowo ta cała historia życia jest mocno naciągana. Odrobina sceptycyzmu jeszcze nikomu nie zaszkodziła. A na portalach historycznych mają o niej różne zdania. 
 
Martinowi polecam jako wielbicielowi .net - Netduino :-), a innym Arduino. Do produkcji domowych terminatorków.

sprae 2011-01-10

Mówiąc krótko nie pociąga mnie romantyzm, ani jego bohaterowie o których mówi się w samych superlatywach bez szczegółów.

Mateusz z Kanady 2011-01-10

Claude, dzieki za repost. Wydaje mi sie ze w sumie na to odpowiedzialaem juz w post 24. Wedlug mnie postep jest znacznie bardziej dynamiczny w czasie wojny. Ale nie mam na to dowodow czy obliczen, wszystko to jest anegdota i nie wierze ze mozna to obiektywnie zmierzyc.  
 
Tak z tego ca pamietam Niemcy juz przed wojna mieli prototyp odrzutowca (pisze z glowy wiec moze sie myle ale byl to chyba prototyp bombowca nurkujacego produckji Heinkla). No i w czasie pokoju go nie wprowadzili zreszta osiagi nie byly lepsze od samolotow smiglowych. Nie liczyli ze bedzie potrzebny, odlozyli na pozniej, byl niedojzaly, Goering machnal reka. A wojna trwala, bomby coraz czasciej sie sypia na leb, a wlasne bombowce nie sa w stanie przedrzec sie nad cel, pare lat intensywnych badan, i prosze Me-262, He-162, Ar-234, V1, V2. Raptem zaczelo to to byc bardzo potrzebne. Na Pacyfiku bylo podobnie - pierwsze odrzutowce wprowadzila Japonia, byly to kierowane przez samobojcow bomby. 
 
Poza tym, to o ile sie nie myle, komputery (te elektroniczne) pierwszy raz weszly do uzytku, no wlasnie, w systemach kierowania ogniem na okretach wojennych w czasie drugiej wojny swiatowej... Amerykanie np liczyli ze pancerniki klasy Iowa bylyby w stanie wygrac pojedynek artyleryjski z wiekszymi i silniej uzbrojonymi oktretami klasy Yamato wlasnie dla tego ze Iowy byly wyposazone w skomputeryzwany system kierowania ogniem strzelajacy wedlug radaru. To byla mozliwosci absolutnie nie osiagalne w 1939.

Claude mOnet 2011-01-12

@Mateusz z Kanady (32) 
 
Tranzystor powstał w 1947 roku, wcześniej nikt nie potrafił go zrobić, bo nie wiedział z czego (były tylko plany/patenty). Inną kwestią jest, czy nie było przy tym "pomocy" ze strony Obcych, ale to gadka na inny temat. 
Dlaczego tranzystor umożliwił TO (Technologiczną Osobliwość)? Gdyż lampy nie mogą być sensownie pomniejszane, a to jest wymagane do pojawienia się układów scalonych, PC'ów oraz Internetu. 
 
No widzisz, a ja mam "wyliczenia" - pojawianie się TO zawsze jest w czasie pokoju (wolności :)! Większych korzystnych zmian dla ludzkości nie ma!

Jabollissimus 2011-03-11

Archiwum audycji: 
jabollissimus.pl

Dodaj komentarz...

Kreator i Jabollissimus

Adam Kreator - konserwatywny liberał pracujący niestety na etacie. W wolnym czasie zajmuje się pomnażaniem w socjalizmie XXI wieku swojej nędzy i różnymi dziwnymi zainteresowaniami: numizmatyka, fuchy, grafika 3D, rysunki, rzeźba, malarstwo, design, stare komputery, pisanie artykułów, podróże, fotografia zabytków, konserwacja sztuki, zamki polskie, monarchiści, historia ogólnie a zwłaszcza mało znane ciekawostki które wyszukuję w książkach, internecie i wikipedii. Żeby określić dokładniej trzeba wypić z nim lampkę wina o cenie powyżej 8zł za butelkę.

Krzysztof Jabollissimus - wierszoklej (słowo "poeta" używał niejeden grafoman, on skromnie nie użyje). Węglomaz i farbiarz ("rysownik i malarz" zarezerwowane są raczej dla tych, co nieszpetnie uprawiają sztukę). Wydrzymord (zaiste, by być "wokalistą" trzeba umieć śpiewać!). By poznać fragmenty jego tfu-rczości - warto zajrzeć na stronę www.jabollissimus.pl Żeby poznać go lepiej, trzeba wypić z nim lampkę wina w cenie poniżej 8zł za butelkę.

Prowadzą audycję na żywo Konserwa Każdy jest konserwatystą, tylko jeszcze o tym nie wie. Na żywo we wtorki o 22:22 



Inne audycje tego autora:


ANP#5, [kocham Polskę], ZS 3, ZAD.1 (1) - 7 miesięcy temu






Więcej audycji...

Kryptoreklama Kaczmarskiego - ponad rok temu




Liberland | Konserwa 2.0, #29 (1) - ponad rok temu






Chiny i Brexit | Konserwa 2.0, #23 (1) - ponad rok temu






TK w sejmikach | Konserwa 2.0, #17 (7) - ponad rok temu



Śródroczna szopka improwizowana (1) - ponad rok temu





Równość - sruwność. (1) - ponad rok temu

Ludobójstwo - film - ponad rok temu













Dziwna wojna - c.d. (3) - 3 lata temu

Wojna 23 sierpnia? (12) - 3 lata temu


Trzecia wojna światowa? (6) - 3 lata temu

Plotki, ploteczki (1) - 3 lata temu


Zabory Ukrainy? (6) - 4 lata temu

Kabaret z Konserwą (4) - 4 lata temu

O masonerii (15) - 4 lata temu


Pisk eunuchów: Rosjo ratuj! (25) - 4 lata temu




Czarne święta! (11) - 4 lata temu

Bierzemy to na gołą klatę! (3) - 4 lata temu

Właściciele Polski (12) - 4 lata temu


Na 11.11 - polub lewaka! (8) - 4 lata temu

Powrót emigranta - cz.1 (22) - 4 lata temu



Mrowisko masonerii (38) - 5 lata temu

Polska - Afryka Europy (13) - 5 lata temu


Litwo, Ojczyzno moja! (2) - 5 lata temu



Wlepy AgenTomasza (1) - 5 lata temu

Banksterzy nas okradną? (6) - 5 lata temu

Klasycy prawicy w konserwie! (10) - 5 lata temu

Kto gardzi Lechem Kaczyńskim? (1) - 5 lata temu




Jan Pietrzak (24) - 5 lata temu






Młodzież się organizuje! (11) - 5 lata temu

Punki i hipstery (16) - 5 lata temu

Szopka Noworoczna 2012/2013 (6) - 5 lat temu



Kornel Morawiecki w Konserwie (25) - 5 lat temu






Kult Lecha Kaczyńskiego? (35) - 5 lat temu

Europa poza Unią? (2) - 5 lat temu





Czy Polska jest konserwatywna? (18) - 5 lat temu


Korwinowe gadanie (29) - 5 lat temu

Wielki kryzys i konkurs (7) - 5 lat temu


Kto wygrał bitwę warszawską (29) - 5 lat temu


Konserwa - pełna humoru (11) - 5 lat temu

Krzyż w PE (47) - 5 lat temu

ACTA wciąż zagraża (9) - 5 lat temu

Anegdoty z uczelni... (24) - 5 lat temu


Potrzeba nam dekomunizacji (17) - 6 lat temu

Relacje polsko-żydowskie (11) - 6 lat temu





Rozbój! VIATOLL to hell! (9) - 6 lat temu


Kłamstwo smoleńskie (71) - 6 lat temu

Konserwa - Free Trade is Fair! (19) - 6 lat temu


Głodówka przeciw dysedukacji (25) - 6 lat temu




Konserwa: rozkład systemu (11) - 6 lat temu



Konserwa pełna miłości (21) - 6 lat temu


Konserwa z nutką Naszości (9) - 6 lat temu

Konserwa protestacyjna! (28) - 6 lat temu

Konserwa w szkole (16) - 6 lat temu

Konserwa: ideologia a życie (13) - 6 lat temu


Karpiobójstwo i długi (12) - 6 lat temu


WRON won! 13 grudnia. (12) - 6 lat temu


Mały jubileusz Konserwy (13) - 6 lat temu

Konserwa: Solidarność (17) - 6 lat temu

Konserwa o 11.11.11 (20) - 6 lat temu


Precz z Halloween (69) - 6 lat temu








Konserwa chaosu (48) - 6 lat temu



Konserwa II wojenna (22) - 6 lat temu


Konserwa: Kult siły (41) - 6 lat temu

Konserwa reedukowana (6) - 6 lat temu

Konserwa... satanistyczna! (20) - 6 lat temu

Atrapa puszki od konserwy. (3) - 6 lat temu

Konserwa w pytę! Pyta.pl (7) - 6 lat temu



Konserwa o atomistyce (19) - 7 lat temu

Konserwa lwowsko-kresowa. (23) - 7 lat temu

Konserwa o sztuce (23) - 7 lat temu







Konserwa - Na razie się bawmy (27) - 7 lat temu



Maghreb i Lewant dalej kipi¹ (11) - 7 lat temu

Konserwa o pieskach, hau, hau! (10) - 7 lat temu





















Konserwa (testowa) 2 (9) - 7 lat temu

Konserwa (testowa) 1 (16) - 7 lat temu

A dzisiaj polecamy:
 align="center">
Program sponsorują:

Jaro - - 20.00
numer faksu - - 30.00
Piotr_W - - 40.00
Robert - - 77.00
Donald z Brukseli - - 200.00
czk - - 56.00
Mateusz, War of Tanks - - 100.00

Możesz i ty zasponsorować >>>

Promuj radioWydrukujDaj komuś ulotkęChcesz prowadzić audycję?Kontakt