|
|
Słuchaj radia
|
|
|
|
Czarne święta!
O czarnych asfaltach spóźnionych dobrze ponad rok. O czarnym województwie, które chociaż czarne w ekonomii, może da złoty owoc. I o czarnym przywódcy - Nelsonie Mandeli, który pacyfistycznie wysadzał czarnych i białych za ich poglądy. Na koniec jeszcze szamocząca zmysły czarna kolęda i apel by się przejść do proboszcza (chodzi w czarnej sutannie).
Ot, czarne Święta!
KOMENTARZE
2
2013-12-26
A propos środowisk "gazetowo-narodowych" przypomniał mi się filmik: www.youtube.com
3
2013-12-28
Pała z liturgiki dla tego gościa! Z wyjątkowej okazji dopuszcza się włączanie do mszy elementów, które są zgodne z duchem liturgii i właściwie dopasowane. Ale tak na stałe grzebać i np. po ogłoszeniach to odmawiać co tydzień to nadużycie i stawianie siebie jako dysponenta liturgii, zamiast Kościoła, który robi to, powołując specjalne komisje, i poprzedzając głębokimi studiami, wzywając przysługującej Kościołowi szczególnej asystencji Ducha Św. Jak chce dobrych modłów za ojczyznę, może np. wydać opracowanie inspirujące do dobrego układania odpowiedniego wezwania (a Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (zresztą za św. Pawłem w Biblii) wymienia to wśród standardowych wezwań modlitwy powszechnej, czyli modlitwy wiernych, która po soborze jest obowiązkowym elementem mszy z ludem). Lub wzywać do sprawowania np. 1 mszy w miesiącu specjalnie w tej intencji. Ewentualnie poza mszą jakieś pobożne praktyki proponować. Jestem zniesmaczony okazanym (i niestety nieodosobnionym) lekceważeniem dla mszy i w ogóle liturgii - źródła i szczytu (jak to określa Sacrosanctum conciclium) życia wspólnoty chrześcijańskiej.
4
2013-12-28
Ostro zajechałeś Byte. :P Ale nie zaorałeś. Nie rusza się treści, formy zaś się przez wieki zmieniały, i bywają różnice lokalne. Przedstawiony apel nie jest destruktywny, a par excellence konstruktywny. Niczego nie psuje, a buduje. Nie rozumiem twojego oburzenia.
5
2013-12-29
@Jabollissimus (4): Nie ma przeciwwskazań, żeby tę modlitwę odmawiać poza mszą. Natomiast takie „dopalanie” mszy (która sama w sobie jest zwykle sprawowana marnie), i to w sposób regularny, byłoby przeciwne zasadom liturgii i przykładem dowolnej ingerencji w coś, co należy traktować jako otrzymane, a nie wyprodukowane. Nie po to Kościół tak podkreśla (odsyłam do stosownych dokumentów, w tym wymienionych poprzednio) potrzebę integralnego traktowania świętej liturgii, żeby ludzie (często niestety też księża) z doraźnych potrzeb (politycznych, estetycznych (np. „Ave Maria” na ślubach - częste nadużycie), czy też „duszpasterskich” (uniwersalne słowo do wycierania pyska)) uznawali się za mądrzejszych i wchodzili z butami bez żadnego studium zgodności z duchem liturgii, konsultacji z władzą kościelną (co najmniej biskup to musi być), ani zakorzenienia w tradycji liturgicznej (co jest jednym z wymogów podanych przez Sobór).
6
2013-12-30
Proste pytanie: jest to sprzeczne z duchem?
7
2013-12-30
Tak. Msza stanowi pewną całość, także pod względem euchologicznym. Żeby pozwolić we właściwy sposób, niezaburzający tej całości ani pod względem treści, ani charakteru właściwego akcji liturgicznej, na włączanie modlitw w potrzebach uznanych przez wspólnotę za szczególnie istotne, zostały przeidziane odpowiednie rozwiązania, które rozeznano jako zgodne z duchem liturgii. Jest ich wiele, znacznie więcej niż przed soborem. Są liczne formularze mszalne, msze wotywne i w szczególnych intencjach, jest V modlitwa eucharystyczna, jest możliwość łączenia mszy z poszczególnymi częściami liturgii godzin, no i wspomniana już modlitwa wiernych, gdzie odpowiednie wezwanie można rozbudować. W wyjątkowych okolicznościach (ale nie jako coś na stałe i np. przez rok, lub do odejścia zarządzającego to proboszcza, praktykowane) przewiduje się także dodanie jakiegoś elementu po Komunii (po modlitwie kończącym liturgię eucharystyczną). Mogą to być np. świadectwa, obrzędy błogosławieństw (niektóre mają nawet specjalnie opracowane wersje na przypadek robienia ich w ramach mszy), czy dodatkowa modlitwa. Nie widziałbym przeciwwkazań, gdyby np. w kaplicy sejmowej na inaugurację kadencji we mszy w tym miejscu tę modlitwę dodano - to właściwy czas i miejsce. Natomiast w parafiach bardziej właściwe byłoby zorganizowanie publicznych modłów, być może z wykorzystaniem tej właśnie modlitwy, a także wspomnianego też różańca, w budynku kościoła w czasie innym niż msza, poza liturgią. Nalegam (jak i Kościół nalega, choć większość księży nie tylko nie naucza tego wiernych, a wręcz sama olewa) na rozróżnianie liturgii i innych wspólnych pobożnych praktyk.
8
2013-12-30
Nie, nie jest sprzeczne z duchem prawa. W apelu nie ma mowy o każdej mszy, ale po prostu o mszy. Apel zachęca do pójścia do proboszcza z taką propozycją, to proboszcz, jako kształcony w prawie winien wybrać czy i w jaki sposób to zrealizować.
9
2013-12-31
Jeśliby się Konserwa sylwestrowa nie wrzuciła poprawnie na czas - jest do odsłuchania tutaj: www.radiownet.pl
10
2014-01-03
Nareszcie mialem chwile na odsluchanie. Bardzo fajna audycja.
11
2014-02-15
A, to zwracam honor, jak to się mówi, jeśli rzeczywiście chodziło o jednorazową modlitwę, uzasadnioną okolicznościami. Niestety znam wyłącznie inną praktykę, i to nawet w mojej parafii za poprzedniego proboszcza. |
ANP#6, [lokalny patriota], II Liceum, zad.1 - 4 lata temu
ANP#5, [kocham Polskę], ZS 3, ZAD.1 (1) - 4 lata temu
ANP#4, [coraz więcej akcji i nowych ludzi], ZS 2 Elektryk, zad.1 (1) - 4 lata temu
ANP#3, [ludzie odważni i dumni], ZS 1 Mechanik, zad.1 (1) - 4 lata temu
ANP#2, [nie być trybem systemu], I Liceum, klasa 2j, zad.1 (1) - 4 lata temu
ANP#1, [wybierz polskie reaggae], I Liceum, klasa 1j, zad.1 (2) - 4 lata temu
Stanisław Michalkiewicz - geopolityczna elastyczność między Niemcami a Rosją | K2.0, #34 - 4 lata temu
Program sponsorują:
Jaro
- - 20.00 |
Interesująca Audycja. W Polsce czarna dziura budżetowa, Mandela nie taki czarny jak go malują, coraz więcej białych pracuje na czarno, a Korwiś jest lewakiem :)
Życzę wesołych Świąt i pozdrawiam Konserwatorów.
PS
Cóż to za piosenka na zakończenie? czy nie aby z jakiejś czarnej mszy...